Permalänk

Sata problem

jag monterade en dator igår den hade en sata HD din hittar HD´n men så bootade jag med win xp cd:n och gjorde 2 nya partitioner (20GB+130GB) och valde att installera på 20GB partitionen windows börjar formatera det dröjer 2 timmar sen når den hundra % efter ytterliggare nån minut står det i härlig microsoft anda att det inte gick att formatera HD:n och att jag ska kontrollera att den är monterad riktigt lr att den är trasig.
om jag räknar med att den är korrekt monterad kan det då vara något annat fel än att den är trasig?

modekort: något av epox
HD: Western Digital Caviar WD1600JD 160Gb

jag har nu fått tilbaka den från datorbutiken och dom sa att detinte var något fel på den. Vad kan jag ha gjort för fel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kolla att kabeln inte glappar eller är trasig.
Testa att kolla disken med WDs testprogram för hårddiskar.
Enklast är UltimateBootCD(filarkivet)

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk

jag har nu testat i några timmar till:(
jag testade med ultamate boot cd ett tag körde data lifeguard tools 11 försökte med att göra en fat 32 partition och höll allmänt på att krångla med boot cd:n har försökt med både win xp cd:n och win2kpro cd:n.
testade att växla till vanlig stöm kontackt testade att växla sladd och och till andra sata porten på modekortet.
allt utan resultat partitioner kan jag göra men när jag sen ska formatera säger den att det inte går.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

lite OT (Off Topic) sry, men vad kostade det när du skickade iväg den och dom konstaterade att det inte var fel på den ?

Permalänk

195 var det nog

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ryck ut allt som inte behövs, eventuella ljudkort osv(om det nu inte är inbyggt). Men även den hårddisk du inte ska installera på(fick för mig det va 2, men kanske bara va luddigt förklarat av dig )
Har du installerat SATA-kontrollerdrivrutiner i början av XP-installationen? När den säger "Tryck F6 för att installera ytterligare diskkontroller-drivrutiner"...

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk

bara en HD integretat ljudkort oc grafikkortet är väll inte så bra att dra ut
cdrom? dvd-brännare? diskettenhet? kan någon av dem verkligen störa?
ja jag laddar in drivrutinen som jag fick till modekortet vid installationen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ditt problem låter väldigt mycket som det som en polare har till mig....
Han har en Raptor SATA disk och när han försöker installera windows på den står det att han inte kunde formatera den för att windows inte fick tillgång till den lr något liknande. Han har ett MSI moderkort, AMD64 o.s.v men det väldigt konstiga är att när han sätter in en annan hdd med windows och bootar från den så kommer han in i windows och kan använda SATA disken perfekt. (går visserligen inte att formatera där heller...)
När jag då tog disken för att testa på min dator (P4 2,4c, P4C800-deluxe) så hittar den disken, den funkar perfa i windows (förutom formateringen) men när jag då försöker installera windows så lyckas den formatera och partionera hddn MEN när det står att windows skall kopiera installtionsfiler till installationsmapparna eller nått sådant och där kommer den till 98% sen står det "filen blablabla.dll kunde inte kopieras titta så att skivan sitter i o.s.v..."
Då jag har använt skivan imellan försöken så vet jag att den funkar perfa på andra datorer.
Sorry att det inte precis hjälper dig :/

Permalänk

säg till om du lyckas lösa problemet.
hur kan disken funka perfa om man inte kan formatera den?
för mig står det att jag inte kan formatera för att disekn är felaktigt monterade eller att den är trasig. men datorbutiken sa ju att den inte var trasig och jag har monterat om den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sitter här hemma med exakt samma problem.. Har 2x120GB Maxtor diskar..

Den formaterar till 100% men sen kommer det upp att installationen inte kan fortsätta för att det verkar som om disken är skadad eller fel isatt..

Permalänk

jag har nu också testat att sätta i en ide disk och formatera med diskhanteraren det fungerar inte.
jag testade med partition magic då hängde programet sig.
sen testade jkag för typ 3:dje gången med lifguard jag gjorde en 10GB och en 150gb partition (lr nått åt det hållet) och nu verkar det faktiskt osm om den ena av partitionerna fungerar, först när jag testade hängde sig datorn med när jag startade om kunnde jag göra en mapp på 10gigarn men det är fortfarande en samma problem med den på 150gb

systemet känns dock ganska ostabilt nu isf när jag grejar med diskarna
skulle dock kunna bero på att ide disken jag använder nu förmodligen är trasig
btw jag har också enablat big lba nu när jag försöker formatera inifrån windows

edit:
nu har jag testat HD:n i en anna dator och visst gick det att formatera valde snabformatering klart på 10 sec men jag kan fortfarande inte använda den till att installera windows på står bara att partitionen är trasig

Visa signatur