Förkonfigurera brandvägg för att tillåta VNC

Permalänk

Förkonfigurera brandvägg för att tillåta VNC

Jag vill installera en brandvägg på en dedikerad server som jag hyr. Jag kör i dagsläget ett antal spelservrar då denna.
P g a problem med att konfigurera vilka portar som ska användas resp stängas, så viull jag testa att installera en mjukvarubrandvägg.

Jag har då två frågor:
1. Vilken ska jag välja - som har minst påverkan på trafiken för spelservrarna (vill inte ha en försämrad latency)
2. Hur kan jag förkonfigurera brandväggen, så att jag inte blockerar mig själv (kör VNC) när jag slår på den?

Visa signatur

Intel P4 2.8 Ghz (800MHz FSB) | Abit IC-7 | 1 Gb DDRAM PC3200 | 256 Radeon 9600 | 2*36 Gb WD Raptor SATA 10k rpm (RAID 0)

Permalänk
Medlem

vnc går på port 5900

det enda som överförs där är ju dina rörelser och bilder

jag tror inte något av detta skulle störa dina servrar

vnc är lite slött om man kör det över nätet, jag har själv adsl8000 och kopplar upp mot jobbet med samma uppkoppling och det fungerar ok tills jag drar igån en vnc till...

vnc hemma -> vnc jobbdator
vnc jobbdator -> server

då laggar det en del...

det hjälper mycket att ha låg upplösning på den dator du skall styra och inga bakgrundsbilder (går att inaktivera i vnc)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Nej, det är inga problem med att köra VNC.

Problemet är att om jag aktiverar en brandvägg på distans via VNC, så stänger jag ute mig själv då brandväggen kommer att börja blockera trafiken. Jag vill alltså fördefiniera att min VNC trafik ska få gå igenom brandväggen, innan jag aktiverar denna.

Zone Alarm Pro, verkar som att man kan konfigurera detta under installationen? Brandväggen aktiveras väl inte förrän först efter att konfigurationen är klar?

Visa signatur

Intel P4 2.8 Ghz (800MHz FSB) | Abit IC-7 | 1 Gb DDRAM PC3200 | 256 Radeon 9600 | 2*36 Gb WD Raptor SATA 10k rpm (RAID 0)

Permalänk
Medlem

redirecta port 5900 till din dator då funkar det.

Permalänk
Medlem

exakt du måste styra vnc portar mot den datorn och detta görs i brandväggen

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

brandvägg vanligtvis din router sök på goggle eller i manualer för hjälp att loggga in på den.

D-link har vanligt vis ip 192.168.0.1 detta skrivs i internet explorer i adress fältet