Permalänk
Avstängd

trä+hammarlack?

tjo, hammarlack fäster det sig bra på trä?
Vars kan man köpa blå hammarlack(typ som på bild)?
Vad rekomenderas att användas då som primer och jag ska sprutspackla så går hammarlacken hand i hand med det också?

http://www.arbetslivskola.info/images/Projektarb1.jpg

fäster hammarlack på plexi också?

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så brukar man la enbart ha hammarlack på ställen som lacken kan utsättas för mycket "nöt"?

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem

Hammarlack kan inte användas på trä.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeefy
Vad jag vet så brukar man la enbart ha hammarlack på ställen som lacken kan utsättas för mycket "nöt"?

jo det ska nog nötas mycket där jag skulle ha det, skulle vara roligt om någon testat så man får veta riktigt bara. Annars får jag motivlacka vilket inte är helt fel heller men jag är ute efter en hård "look"

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

vad jag vet så fästar inte hammarlack på trä-yter

Visa signatur

forum.wallabou.se

Permalänk
Medlem

jag har målat flera träföremål med hammarlack och det har funkat utmärkt

Permalänk
Medlem

då säger jag förlåt och medger att jag hade fel... men vilket hammarlack använde du då?

Visa signatur

forum.wallabou.se

Permalänk
Medlem

Hammarlack är inte avsett för trä.
Men det är klart att det fastnar.
Hur det sen reagerar med trä efter en tid är en annan sak, särskilt
med tanke på att trä "andas".

Det går säkert måla en bil med fönsterfärg också.

Permalänk
Medlem

varför skulle det inte vara avsett för trä? det är ju avsett att funka på dom flesta matrial där man vill ha en slagtålig eller "hamrad" yta.
för några år sedan så byggde jag en väderstation på skolan m.a.o. en låda som jag satte en termometer med minne i :), denna målade jag i hammarlack och ställde ut på balkongen där den står än. den har blivit utsatt för temperaturer från ~-30 till ~+30, frysit fast i golvet, blivit översnöad och stått i spöregn (jag tätade den med silikon och tätningslist)
den mår fortfarande bra förutom att en limfog har spruckit men det har inget med färgen att göra.

så SUMITOMO säg mig varför det inte funkar jag vill gärna veta

Permalänk
Medlem

Frink:

Hammarlack är en färg avsedd för metaller.
För trä finns det färg speciellt framtaget för just trä.
Skulle nu hammarlack fungera på trä och inte påverka som fuktspärr
så trä kan mögla, borde de marknadsföra den som träfärg.

Jag kan lova dig att du kan måla på plåt med träfärg, men det är ju
inte direkt det optimala eftersom färgen inte är anpassad för det.

http://www.seab-ab.se/mallar/n_mall8.asp?id=119

Permalänk
Medlem

ja trä kan mögla om det är fuktigt men om det är tort när man målar det så kan det inte bli fuktigt. och visst så finns det bättre färg till trä men det funkar bra med hammarlack också, om det finns ett alternativ som har samma egenskaper som hammalack som är gjort för trä så får du gärna länka

Permalänk

Dessutom blir hammarlack väldigt hårt, och trä är mjukt = färgen spricker lätt

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Och så heter det projektarbete
Inte projekt arbete eller projekt-arbete

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0b
Och så heter det projektarbete
Inte projekt arbete eller projekt-arbete

Och varför inte projekt-arbete då om jag får fråga?

Det är ju en helt korrekt avstavning (av-stavning... om man så vill).

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

Man ska skriva i ett ord helst. Synd att denna sida lagt ner: http://www.skrivihop.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KrellioN
Man ska skriva i ett ord helst. Synd att denna sida lagt ner: http://www.skrivihop.nu

Visst är det snyggare men nog kan man använda binde-
streck alltid. Speciellt snyggt är det inte men fullt tillåtet.
Trågikt att se att folk inte vågar avstava vid radbyten. Om
det beror på användande av ordbehandlare som byter rad
om inte ordet man skrivit får plats på raden. Eller att man
blivit rättad i skolan för många gånger då man avstavat på
ett felaktigt sätt.

Nog med off topic..

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Avstängd

jag vet inte hur träet har blivit torkat före den först målades, inte helt säker men den kan vara ~30år gammal så inte allt för fuktigt iaf. Och ska nog ha legat i en torr miljö.

Och så när man dragit på ett par lager, hur många?, hammarlack så ska det klarlackas, ska bli riktigt hårt så vilken är till att rekomendera då? Polerpasta och övrig polish ska jag använda, kan man använda något annat?

Självklart kan jag ju använda cellulosafärger men jag vill få hammarlackseffekten

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KrellioN
Man ska skriva i ett ord helst. Synd att denna sida lagt ner: http://www.skrivihop.nu

Allt material ligger ju kvar på http://museum.skrivihop.nu/. Vi orkar bara inte engagera oss i det.

Hammarlack på trä borde funka alldeles utmärkt, åtminstone om man lägger på nån hård lack/primer innan (hammarlack borde bli snyggare om det ligger på en hård yta).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Avstängd

ok, kan man torka trädelar i ett sånt torkrum billackeringar använder sig av?

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk

Hammarlack kan målas utan grundfärg (men häfttgrund på trä kanske är bra) och klarlack är inget krav. Vet inte hur klarlack fäster ovanpå hammarlack...

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Hammarlack kan målas utan grundfärg (men häfttgrund på trä kanske är bra) och klarlack är inget krav. Vet inte hur klarlack fäster ovanpå hammarlack...

Ok, "2-komponentlack inklusive härdare och förtunning" tror du det kan fungera? och så skiter man i förtunningen Vill ha en tjock glansig yta.

för att täcka/fylla "bucklor" och hål, vad är bra att använda då? sprutspackel ska jag bara ha efter det men om det blir något större. Tror det inte ska vara något stort nog för trälim+sågspån.

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal