vem har kallast H: D ?

Permalänk
Medlem

Mian hddn:
Maxtor Diamond plus 9 8mb cache 80gb 22C
Maxtor Diamond plus 9 8mb cache 120gb 20C
Maxtor okänd 2mb cache 60gb 30C

Lådtemp 22-24C

Detta har jag när en 80mm fläkt blåser på dem i 12v i 5v så höjs tempen med 4-5 grader

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Ni som får era diskar ner till 12-15 grader, var har ni diskarna?

Disken kan ju aldrig bli kallare än lådtempen om den sitter i lådan. Den kan ju inte heller bli kallare än rumstempen om den är i rummet.

Vinden.

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem

det kvittar hur mycket det än blåser, disken blir inte kallare än omkringliggande luft iaf... så ni som har lägre disktemp än rumstemeratur har antingen vattenkylning med peltierelement i tanken eller kompressorkylt vatten eller felaktiga temeperaturdioder, och det sista är då alltså det mest sannolika!

rattmuff, att du kan uppleva temperaturen som lägre när det är vind beror på något jag inte kommer ihåg, men om du tar en termometer och sätter fullt vindpådrag kommer den inte visa lägre temperatur än utan vinden... det vore som att säga att du har en skål med vatten, och när du rör runt i skålen kommer temperaturen sjunka... finns ju ingen logik i det påståendet, eller hur? så varför skulle luften bli kallare för att man rör runt?

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged
rattmuff, att du kan uppleva temperaturen som lägre när det är vind beror på något jag inte kommer ihåg, men om du tar en termometer och sätter fullt vindpådrag kommer den inte visa lägre temperatur än utan vinden... det vore som att säga att du har en skål med vatten, och när du rör runt i skålen kommer temperaturen sjunka... finns ju ingen logik i det påståendet, eller hur? så varför skulle luften bli kallare för att man rör runt?

När har jag någonsin påståt det? Jag har aldrig sagt det. Jag är mycket väl medveten om att man inte sänker temperaturen på luften igenom att röra runt den.

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem

Min Seagate Barracuda ligger på 26 grader nu

Permalänk

Jag har 20 grader i rummet Temp på hårddiskarna
C: och F är samma disk IBM , olika partioner ingen kylning
D: och E: 2 Maxtor 200Gb med en 80 mm fläkt på fullvarv

Permalänk
Medlem

rattmuff: jag skyller på att jag sovit dåligt inatt... ditt svar vinden trodde jag var vinden som fläktarna skapar och inte att du har din dator på vinden

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

42
41
32
30

då är det 25grader i detta rummet

Permalänk
Medlem

Min disk ligger på 15-17grader, i rumstemp.. med en 92mm fläkt framför..
Utan fläkten blev den över 30grader ibland...

Samsung 160gb sata

Permalänk
Medlem

hehe mina diskar blev väldigt varma här om dagen när min 120 cm fläckt framför diskarna slutade fungera..... när jag kom upp på mitt rum så märkte jag att min dator lät ovanligt lite... hehe och slängdet ett snabbt öga på tempmätaren mina hdds var 58 grader.... aj va vart :$ men annar så är dom runt 22 grader

Visa signatur

Speed doesn't kill it's the sudden stop
System 1: Intel Pentium P4 3,0 Prescotti, Abit As8 sockel 775, Corsair 2*256 PC 3200, 36 gb Western Digital Raptor, Asus Geforce FX 5600 ultra,

Permalänk

rumstemp på min.. runt 20

Visa signatur

Mobo: Gigabyte GA-EX58-UD5, X58 CPU: Intel Core i7 920 Quad Processor Mem: Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB PhysX Windforce3 SLI Lagring: OCZ Vertex2 60gb&120gb (1TB Storage WD) @ Corsair 800D

Permalänk
Medlem

Kan inte kolla, då krashar Windows
Serverns disk är dock 39 C (Maxtor 40 GB)

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Bara för denna tråden skall jag hälla flytande kväve eller torr-is/etanol på en hårddisk :).

Men om ni så gärna vill veta så ligger mina diskar på:

Maxtor 160gb: 33c
Seagate 120gb 8mb cache: 30
Seagate 120gb 8mb cache: 31

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Har ingen termometer till diskarna, men både 80 GB Maxtor:n och 160 GB WDC:n bränner lätt när man rör dem.
Det gör drivebayen också
Ska dock införskaffa fläkt(ar) snarast.

Visa signatur

Dumdedum.

Permalänk
Medlem

ok, vet inte vad mina dator hårdiskar ligger på.. men min xbox hdd är på 46-47 celsius.. antar att det är för högt, någon skrev att snabba temperatur växlingar (23-46 för mig) kan avara farligt, är det sant.

tack för svar

edit -> kan säga att jag tagit ur hårdisken ur xbox chassit så den ligger i "fria" luften.

Permalänk

Min enda disk ligger på 30grader konstant oavsett idle eller fulload:)

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Medlem

48 - tror detta är raptorn
42
40

Diskarna är något för varma för min smak. De kommer över 50 i spel. Men jag har en digidice så det är inte så mycket att göra åt saken..

Permalänk
Medlem

från 25 upp till 31 beroende på rummets temperatur, men för det mesta runt 29.....

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem

WD Raptor 36Gb 26°
WD 250GB SATA 33°
Samsung Spinpoint 12°

En tempsensor visar fel, kan ni gissa vilken?

Permalänk
Hedersmedlem

Maxtor DiamondMax 120GB 8MB SATA - 44 Celcius i skrivande tillfälle, ligger nu med fläktarna på 30Celcius

Då är alla fläktar i datorn av t.o.m CPU fläkten. vet ej om grafikkorts fläkten snurrar för nätagget låter så mycket

Permalänk
Snusfri

Bumpar denna gamla tråd

Diskarna i fileservern var apvarma tidigare vilket resulterade i en instabil box. låg på runt 60-70c på diskarna. flyttade då burken till balkongdörren då sjönk tempen till 36-40c.

Var ändå inte nöjd så köpte mig en CM 4in3 modul som jag satte diskarna i, nu ligger dom på 22-25c så det känns lite säkrare

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Enligt Google's studier http://labs.google.com/papers/disk_failures.pdf så är risken för haveri minst då diskarna har en tempertur på ca. 35-40 grader C. Både för låga och för höga temperaturer ökar risken för fel.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.