Permalänk
Melding Plague

JoS MP-130

<b class="red"><font style="font-size: 10pt">JoS MP-130</b></font> <small class="small">måndag 17 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a><br /></small>
Jens of Sweden släppte för inte så länge sedan modellen MP-130 som var mycket speciell när det gällde design. Den använde också OLED-tekniken för display:en vilket är skarpare och bättre färgåtergivning än vanliga display:er.
<br />
<br />Svenska <a href="http://www.64bits.se/recensioner/jos_mp130/" target="_blank" >64bits</a> har skrivit en recension på JoS MP-130. De har bland annat jämfört spelaren utseendemässigt mot MP-110 och MP-300 och skriver det mesta man kan behöva veta ifall man är intresserad av denna mp3-spelare.
<br />
<br /><I>"Jens Of Sweden som ni alla säkerligen känner till har inte funnits på marknaden någon längre tid, men är ändock en av de största aktörerna inom sitt område här i Sverige. De har i dagarna lanserat en ny spelare och det är naturligtvis den vi idag skall ta oss en titt på. Spelaren ifråga heter MP-130 och är byggd på konceptet ”stil och elegans”. Vad är dess fördelar, och vad är dess nackdelar, hur står den sig egentligen mot sina föregångare?"</I>
<br />
<br />Läs recensionen hos <a href="http://www.64bits.se/recensioner/jos_mp130/index.php#1" target="_blank" >64bits</a>.<p>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
<tr><td width="50%"><small class="small"> </small></td>
<td width="50%"></td></tr></table><p>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

wiee jag har en

Permalänk
Medlem

vad är det egentligen JOS har tillfört spelaren förutom att lägga den i små plåtburkar och marknadsföra den under svensk flagg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shredder
vad är det egentligen JOS har tillfört spelaren förutom att lägga den i små plåtburkar och marknadsföra den under svensk flagg?

Med första spelaren så gick det till exakt så (det är Jens affärsidé nämligen).
Nu har dom egen utveckling, men MP300 var nog också bara en importering.

Sen tycker jag att recensionen var lite konstig. Dom la fram både för och nackdelar under hela recensionen och sedan avslutar dom med "Jens Of Sweden har med andra ord gjort det igen, MP-130 är helt underbar!".

Borde den inte vara helt felfri om den får betyget Best Product?

Visa signatur

Cheer up m8 :) Honda power!
"Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker."

Permalänk
Medlem

Vill ha! Tråkigt att jag förra sommaren skaffade mig en mp-110 bara.

Permalänk
Avstängd

Bleh! Det här ser ut som en Xen som är lite småmodifierad för att låta Jens smörja kråset ännu en gång på sin sk egna design.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klabbe
Med första spelaren så gick det till exakt så (det är Jens affärsidé nämligen).
Nu har dom egen utveckling, men MP300 var nog också bara en importering.

Sen tycker jag att recensionen var lite konstig. Dom la fram både för och nackdelar under hela recensionen och sedan avslutar dom med "Jens Of Sweden har med andra ord gjort det igen, MP-130 är helt underbar!".

Borde den inte vara helt felfri om den får betyget Best Product?

Nej jag håller med dig till fullo, 64:a känns inte helt opartiska i denna recension, och har enligt mig inte heller gjort det i tidigare JOS recensioner. Dock så tycker jag spelaren verkar helt ok, har en mp-110 idag vilka jag inte har några klagomål på förutom avsaknaden av spellista och damm under displayen. Men att ge denna, MP-130, "Best Buy" vekar faktiskt ganska konstigt.

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tantanx
Nej jag håller med dig till fullo, 64:a känns inte helt opartiska i denna recension, och har enligt mig inte heller gjort det i tidigare JOS recensioner. Dock så tycker jag spelaren verkar helt ok, har en mp-110 idag vilka jag inte har några klagomål på förutom avsaknaden av spellista och damm under displayen. Men att ge denna, MP-130, "Best Buy" vekar faktiskt ganska konstigt.

Något specifikt ni tänker på, så att jag kan kommentera det?

Att jag nämner småmissar löpande i recensionen är inget konstigt. Till exempel avsaknandet av spellistor, låsta färger på displayen, hörlurarna och ingen USB 2.0. Dessa är dock inga krav för att spelaren skall vara bra, dock hade den varit ÄNNU bättre om den hade detta.

Displayen är i nuvarande utseende många gånger bättre att använda än en enfärgad dito. Den är dessutom enklare att hitta på när denn har två färger, men hade man kunnat blanda de två färgerna över hela skärmen, hade den varit ännu mer användbar.

USB 2 hade varit trevligt, men som många säkerligen vet hade man inte fått ut någon större prestandavinst eftersom minneskretsen hämmar överföringen. Dock hade den extra prestandan inte varit fel, men man hade fått betala både i ökad vikt, och ökad volym för att implementera ett sådant chip i spelaren.

Hörlurarna är gräsliga, men som oftast är de medföljande hörlurarna till musikspelare det. Och detta (tillsammans med skärmens problem ute i solljust) är enligt mig den enda stora nackdelen. Fördelarna överstiger vida nackdelarna i mitt tycke.

Är det något mer ni undrar eller har jag förklarat mitt resonemangs tillräckligt?

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nizenco
Något specifikt ni tänker på, så att jag kan kommentera det?

USB 2 hade varit trevligt, men som många säkerligen vet hade man inte fått ut någon större prestandavinst eftersom minneskretsen hämmar överföringen. Dock hade den extra prestandan inte varit fel, men man hade fått betala både i ökad vikt, och ökad volym för att implementera ett sådant chip i spelaren.

Hej Niclas. Det stämmer att de flashminnen som finns idag inte fullt ut kan utnyttja hastigheten som USB2.0 erbjuder. Men skillnaden är utan tvekan märkbar ! Hastighetsökningen med USB2.0 jämfört med USB1.1 är 50%, eller ännu mer.

Att det med USB2.0 dessutom skulle innebära både en ökad vikt och volym stämmer inte överhuvudtaget.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cameron
Hej Niclas. Det stämmer att de flashminnen som finns idag inte fullt ut kan utnyttja hastigheten som USB2.0 erbjuder. Men skillnaden är utan tvekan märkbar ! Hastighetsökningen med USB2.0 jämfört med USB1.1 är 50%, eller ännu mer.

Att det med USB2.0 dessutom skulle innebära både en ökad vikt och volym stämmer inte överhuvudtaget.

Det beror naturligtvis vilka minneskretsar man använder, och att vikten och volymen ökar är väl ganska självklart när du måste lägga in ett extra chip, det är ju knappast vikt- eller volymlöst

Sedan när minnesmengden börjar öka upp till 512mb och 1gb så kan den lilla extra prestanda USB2 ger vara nog så eftertraktad, eftersom det med USB1 kommer ta en evighet att föra över 1 gb data.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nizenco
Det beror naturligtvis vilka minneskretsar man använder, och att vikten och volymen ökar är väl ganska självklart när du måste lägga in ett extra chip, det är ju knappast vikt- eller volymlöst

Sedan när minnesmengden börjar öka upp till 512mb och 1gb så kan den lilla extra prestanda USB2 ger vara nog så eftertraktad, eftersom det med USB1 kommer ta en evighet att föra över 1 gb data.

Det är ju inte så att du lägger till ett chip, du byter ut USB1.1 chippet mot ett USB 2.0 chip, minneskretsarna och usb kretsarna har egentligen inte så mycket med varandra att göra, förutom att den bussar data från USB chippet till Minneschippet och bushastigheten kan inte vara högre än skrivhastigheten.

Kretsarna är i standardstorlekar vilket gör att det går att byta ut USB1.1 chip till USB2.0 chip utan att det tar större plats, eller blir tyngre.

Minnet har naturligtvis ett max skrivhastighet och snabbare än så kan inte överföringen gå, naturligtvis kan man snabba upp överföringen från datorn om man använder ett buffertminne (RAM minne) och då blir det naturligtvis ett extra chip, men den lösningen är ganska dyr och jag har inte sett någon som har använt den lösningen på flashspelare ännu.

Visa signatur

calle gustafsson @ www.iRiverNordic.com
Service / Support

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är en kostnadsfråga då jag antar att en USB2.0 chip är dyrare. Annars ser jag ingen anledning till varför man inte skulle använda USB2.0.

Även iRiver kör ju med USB1.1 på de nya spelarna med 128 mb minne.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeonHart
Jag antar att det är en kostnadsfråga då jag antar att en USB2.0 chip är dyrare. Annars ser jag ingen anledning till varför man inte skulle använda USB2.0.

Även iRiver kör ju med USB1.1 på de nya spelarna med 128 mb minne.

Exakt, det är en kostnadsfråga, snabba 128MB chip är procentuellt sett ganska mycket dyrare än vad snabba 256MB chip är, och skulle man använt ett snabbt 128MB chip skulle 128MB spelarna vara nästan lika dyra som 256MB spelarna, och då skulle dom inte sälja.

Visa signatur

calle gustafsson @ www.iRiverNordic.com
Service / Support

Permalänk

Vart är det som billigast att köpa denna mp3 spelare?
Edit: Datorbutiken.com

Permalänk

Pinsamt dålig design. Förra var så otroligt mycket snyggare,

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tw1nk
Det är ju inte så att du lägger till ett chip, du byter ut USB1.1 chippet mot ett USB 2.0 chip, minneskretsarna och usb kretsarna har egentligen inte så mycket med varandra att göra, förutom att den bussar data från USB chippet till Minneschippet och bushastigheten kan inte vara högre än skrivhastigheten.

Kretsarna är i standardstorlekar vilket gör att det går att byta ut USB1.1 chip till USB2.0 chip utan att det tar större plats, eller blir tyngre.

Minnet har naturligtvis ett max skrivhastighet och snabbare än så kan inte överföringen gå, naturligtvis kan man snabba upp överföringen från datorn om man använder ett buffertminne (RAM minne) och då blir det naturligtvis ett extra chip, men den lösningen är ganska dyr och jag har inte sett någon som har använt den lösningen på flashspelare ännu.

Mig veterligen är USB-chippet integrerat i själva dekoder-kretsen, vilket gör att vikten kommer öka om man använder en USB2-krets, så var i alla fall fallet med MP-300, så jag är inte hundra på hur det är med MP-130, skall ta reda på det under dagen dock.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nizenco
Mig veterligen är USB-chippet integrerat i själva dekoder-kretsen, vilket gör att vikten kommer öka om man använder en USB2-krets, så var i alla fall fallet med MP-300, så jag är inte hundra på hur det är med MP-130, skall ta reda på det under dagen dock.

Ja, de flesta spelare brukar ha ett kombinerat decoder / USB chip, men de chippen brukar finnas i både USB 1.1 version och USB 2.0 version, och det skiljer kanske några milligram på vikten mellan chippen, men det är inte en större ökning det gäller.

Visa signatur

calle gustafsson @ www.iRiverNordic.com
Service / Support

Permalänk
Medlem

Att JOS bara sätter sin logga och slänge spelaren i en burk gäller ju för mp-130 också. Den finns ute i minst 2 exakt likadana versioner under minst 2 andra namn och dessa har funnits på marknaden sen nyår..

http://www.palmshop.ru/?action=print_info_tovar&id_podrazdel=...

http://www.pixmania.com/se/se/40028/art/ism_technologie/usb_m...

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/personal-audio/mp3...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike
Att JOS bara sätter sin logga och slänge spelaren i en burk gäller ju för mp-130 också. Den finns ute i minst 2 exakt likadana versioner under minst 2 andra namn och dessa har funnits på marknaden sen nyår..

http://www.palmshop.ru/?action=print_info_tovar&id_podrazdel=...

http://www.pixmania.com/se/se/40028/art/ism_technologie/usb_m...

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/personal-audio/mp3...

Så deras utvecklare i Västerås sitter bara och dricker kaffe hela dagarna
Bara för att Jens of Sweden varit med och utvecklat en ny spelare betyder väl inte det att de själva har ensamrätt till den? Om två företag är med och tillverkare en spelare får naturligtvis båda sälja den, vad är det som är konstigt med det?

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nizenco
Så deras utvecklare i Västerås sitter bara och dricker kaffe hela dagarna
Bara för att Jens of Sweden varit med och utvecklat en ny spelare betyder väl inte det att de själva har ensamrätt till den? Om två företag är med och tillverkare en spelare får naturligtvis båda sälja den, vad är det som är konstigt med det?

Det är detta som folk har så svårt att förstå. De tror att Jens of Sweden inte gjort någonting utan enbart tagit spelaren och satt sitt namn på den.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nizenco
Något specifikt ni tänker på, så att jag kan kommentera det?...
...Är det något mer ni undrar eller har jag förklarat mitt resonemangs tillräckligt?

Ja tack, det gjorde det faktiskt.

Det var bara jag som associerade "Best Product" till att produkten skulle vara flawless. Men vid närmare eftertanke så betyder ju faktiskt inte "Best Product" detta, följdaktiligen kan man ju inte säga att ni har fel om ni ger den detta betyg.

Kul att få svar på tal BTW

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...