Hur man väljer rätt ljudkort (guide)

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Bra budget allround kort

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomazza
Tjena!

Det verkar finnas väldigt kompetent folk här ifråga om val av ljudkort
Tänkte höra med er om det finns nåt bra billigt allround 5.1 kort som duger både till att spela, titta på film och dessutom skapa lite musik. Sitter just nu med ett Soundblaster Live! 5.1, men funderar på att köpa ett annat kort, för att kunna flytta över Soundblasterkortet till en annan dator.

Ska man satsa på ett audigy eller ska man kanske satsa på nåt som inte är Creative, rent av

Tja, som jag skrivit ganska många gånger i den här tråden: Creative-kort duger fint till nöjesanvändande. Du kommer nog inte bli missnöjd.

Permalänk
Medlem

Vädligt bra tråd! (Får inte svära men skulle vilja! =P) Aja iaf...
Jag spelar massvis bara egentligen och kör på stereon och ser på film, och ljudet jag har nu duger för mig helt och hållet.
Men vad jag vill undrar är dina refklektioner av ett SB live 5.1 ljudkort som jag köpte för 500:- bara nytt...

Men vad anser du om kortet och vad skulle kunna förbättras m.m.? Du kanske kan några fina haxx saker som man kan göra med kortet? =P

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzAk
Men vad anser du om kortet och vad skulle kunna förbättras m.m.? Du kanske kan några fina haxx saker som man kan göra med kortet? =P

Jag anser att det är bra till film, spel och musiklyssning. Det finns inga egentliga "haxx saker", förutom då att installera KX Project-drivrutinerna om man vill ha lite mer rättfram kontroll över ljudkortets funktionalitet.

Permalänk
Medlem

Teetow, du verkar ha erfaranhet av en del ljudkort. Smyger mig in här i tråden med en fråga. Jag har precis skaffat ett M-Audio Revo 7.1 och jag upplever ett "crack/pop"-ljud vid uppstart, winXP-start och vid avstängning. Vet du om detta är något som hör till M-audio-korten, eller om mitt är felaktigt? Har senaste drivisar till allt.. och inga hårdvarukonflikter finns.. Vore tacksam om du har någon idé om det! För övrigt, ett fantastiskt kort.

Visa signatur

Intel P4 3.0C, Intel D875PBZ, Zalman CNPS7000B-AlCu, 2x512MB Kingston ValueRAM DDR400, Matrox Millennium G550, M-Audio Revolution 7.1, Seagate 7200.7 SATA 200GB, BenQ DW1640 DVD±RW, Antec Sonata, Samsung SyncMaster 193P

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiasen
Teetow, du verkar ha erfaranhet av en del ljudkort. Smyger mig in här i tråden med en fråga. Jag har precis skaffat ett M-Audio Revo 7.1 och jag upplever ett "crack/pop"-ljud vid uppstart, winXP-start och vid avstängning. Vet du om detta är något som hör till M-audio-korten, eller om mitt är felaktigt? Har senaste drivisar till allt.. och inga hårdvarukonflikter finns.. Vore tacksam om du har någon idé om det! För övrigt, ett fantastiskt kort.

Njä, det där har nog med att göra hur drivrutinen initierar ljudkortet. Antagligen är det lika på alla M-Audios ljudkort (eller, om man ska vara ärlig, de flesta ljudkort på marknaden), jag har som vana att alltid dra ner volymen på mixern innan jag stänger av / bootar om datorn. Du kan ju maila dem och fråga, de kanske har en driver update på gång som "smyger" igång ljudkortet istället för att bara inita det skarpt.

Du får gärna starta en ny tråd nästa gång

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar. Det är nog som du säger att det är naturligt med detta beteende. Ursäkta OT, avslutar här

Visa signatur

Intel P4 3.0C, Intel D875PBZ, Zalman CNPS7000B-AlCu, 2x512MB Kingston ValueRAM DDR400, Matrox Millennium G550, M-Audio Revolution 7.1, Seagate 7200.7 SATA 200GB, BenQ DW1640 DVD±RW, Antec Sonata, Samsung SyncMaster 193P

Permalänk
Medlem

Fråga: Kan du inte lägga till det du vill ha med i första inlägget och sedan be en moderator rensa tråden lite...?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Fråga: Kan du inte lägga till det du vill ha med i första inlägget och sedan be en moderator rensa tråden lite...?

Jag ska bara ta mig tid, det är ju några sidor...

Permalänk
Medlem

Ok, jag erkänner, jag har inte läst igenom alla 13 sidor, förlåt. Straffa mig om min fråga redan tagits upp.

Hur är kvalitén på moderkortens ("de nyare") inbyggda ljudkort? De har stöd för 5.1 osv, ser bra ut på pappret, men det låter skit eller? Är det värt att lägga 1200 spänn (eller så) för ett kort när man, som i mitt fall, ska kolla på film, lyssna på mp3 samt spela (lite spel dock..)? Om jag kopplar datorn till min reciever (budget-version med Dolby DTS och lite sådant (Pioneer)) och använda mig av dess högtalare för att få ljud till filmerna (som då går på tv:n), duger det inbyggda då?

Kan tillägga att jag inte är någon ljudentusiast, men visst förlänger ett gott ljud livet, så helt åt helskotta får det inte låta.

Som sagt, slakta mig om frågan ställts tidigare, jag chansar.

Visa signatur

Pedant.

Permalänk
Medlem

Om du i huvudsak lyssnar på MP3 så kan du gott använda det inbyggda kortet.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snoe
De har stöd för 5.1 osv, ser bra ut på pappret, men det låter skit eller?

Det beror på om du kör analogt eller digitalt. Många har gnällt över brus / brum / generellt sett dålig kvalitet, men det är förståeligt då de pålödda DAC:arna (som sköter omvandligen från digital till analog signal) oftast är skräp. Har du dock en receiver som klarar S/PDIF (optisk eller coax) så behöver du inte bekymra dig över DAC:arna eftersom du låter receivern sköta omvandlingen.

Testa först!

Permalänk
Medlem

Ok, jag har optisk på min reciever så det ska nog gå fint. Får prova mig fram, tack för svaren!

Visa signatur

Pedant.

Permalänk
Medlem

Hej! Har några frågor... Såg att det finns en billigare version av Soundblaster Audigy korten som heter Audigy ES. Är det nån som har ett sånt, eller har några efarenheter av dom. Är det stor skillnad mellan ett Audigy ES och ett Live! 5.1? Stöder ett Audigy ES 4gb soundfonts som alla andra audigy kort? Live! korten stödjer väl bara 32mb soundfonts, ellerhur?

Visa signatur

Mac Mini Intel Core Duo 1,66GHz, 1GB ram | Powermac G4 (sawtooth) 1Ghz, 512MB ram | Mac Mini G4 1,25GHz@1,42GHz

Permalänk
Medlem

Creative Soundblaster Audigy-serien, vilken av de rekommenderar du Teetow? (spelar, lyssnar på musik, film osv)
ska helst inte kosta för mycket

Permalänk
Hedersmedlem

Spelar ingen roll egentligen. Du borde klara dig med valfritt Audigy 2.

Permalänk

Det bäst av alla världar?

Jag har kollat på Terratec Universe som jag tycker lockar.
Inte helt lätt att hitta tester där det är med därför undrar jag om någon har erfarenhet av det eller av tidigare Terratec produkter.

Jag ska ha kortet till att lyssna på musik med och spela spel med, inget eget producerande av musik.

Anläggningen den ska kopplas till är en Copland rörförstärkare CTA-401 (inget sorround här inte ) och ett par B&W högtalare.

Det jag uppskattar i testerna är dels fjärren eftersom jag är så lat och inte orkar resa mig från soffan, dels att det verkar vara relativt brusfritt samt inte påverkar fps:en i spelen nämnvärt.

Någon som kan rekommendera något annat....alla inputs är välkomna.

Pris i deutchlandet är ca 150 Euro + 25 i frakt. ~1600 swedische pengar.

Hittade det även på Komplett för 1775 SEK
----------
// Vilse i ljudkortspannkakan

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Det bäst av alla världar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buggebubben
Jag har kollat på Terratec Universe som jag tycker lockar.
Inte helt lätt att hitta tester där det är med därför undrar jag om någon har erfarenhet av det eller av tidigare Terratec produkter.

Jag hade ett Terratec EWS64 för ca 8 år sen, på den tiden Terratec fortfarande var en liten uppstickare som flirtade hej vilt med demoscenen. De försökte ta över där Gravis Ultrasound (storsäljare och det absolut bästa ljudkortet för trackande demoscenare) släppte pucken. Problemet med Terratec har alltid varit deras QA; om produkterna inte funkar så kan det vara ett rent helvete att få hjälp. De är dock tekniskt väldigt kompetenta, och många har uttalat sig positivt om hur deras kort låter och beter sig.

Permalänk

Bara att hoppas att drivrutinerna håller måttet då.
Blir det rena fel på kortet så kan man väl lösa det på jobbet, finns ju folk som klarar sånt på R&D-avdelningen

Jag tror dock mer på detta än på Creatives dyrare kort, verkar vara mer mumbo jumbo mega sourround och sån´t som jag inte är intresserad av. Bra ljud ska det vara till en rimlig peng.

Permalänk
Medlem

en snabb fråga :
har inte TerraTec SoundSystem Aureon 7.1 ac3-encoder,
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123134&cks=PRL

det står något om det på deras hemsida
http://productsen.terratec.net/modules.php?op=modload&name=Ne...

" DTS and AC3 streams are directly transferred to the optical digital interface where they can be processed by other devices (e.g. surround receivers)"

jag vill ha ett ljudkort som jag kan koppla digitalt till min reciver och få 5.1

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darek
en snabb fråga :
har inte TerraTec SoundSystem Aureon 7.1 ac3-encoder,
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123134&cks=PRL

det står något om det på deras hemsida
http://productsen.terratec.net/modules.php?op=modload&name=Ne...

" DTS and AC3 streams are directly transferred to the optical digital interface where they can be processed by other devices (e.g. surround receivers)"

jag vill ha ett ljudkort som jag kan koppla digitalt till min reciver och få 5.1

Nä, det där är bara möjligheten att tvinga kortet till att inte DE-koda signalen. Kallas "AC3 passthrough" om man vill försöka lura i köparen att det är något speciellt med det.

Det kommer funka att spela upp färdigencodade AC3:or (DVD:er osv) men inte att encoda eget (spela spel / musik).

Permalänk
Medlem

Äm, ett fint tillägg till tråden:

Hela Audigy-serien är helt eller delvis inkompatibla med SATA-interfacet... såfort du kör valfri enhet/hårddisk på en SATA-port tillhörande en extern kontroller exempelvis ett PCI-kort eller nånting integrerat blir det trassel. märks först och främst vid skrivning till disken, då datorn allmänt rycker och ljudet blippbloppar och låter illa. Verkar inte som datan blir korrupt dock, åtminstone inte i de fall jag sett.

Har testat med Audigy, Audigy2, Audigy2ZS, HPT374 och billiga promise kontrollers i alla möjliga kombinationer, ingen fungerar. dessutom kört med native SATA, SATA-bryggade och SATA-konverterade diskar, med samma resultat.

Så ett simpelt tips, om du har ett audigy bör du inte köpa sata-diskar eller vice versa eftersom det så ofta krånglar.

Den som har en fungerande kombination får gärna höra av sig.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

pingy

Testat att bytt moderkortet? Eller bara låta bli att plocka ihop/skruva i datorer och överlåta det till någon annan?
---------------

Kan ju vara drivisar/värme eller något annat fel. Aldrig hört talas om detta förut så då är jag väldigt skeptisk till det du säger.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Testat att bytt moderkortet? Eller bara låta bli att plocka ihop/skruva i datorer och överlåta det till någon annan?

Onödigt arrogant svarat. Det är ju allmänt känt (iallafall bland musikproffs) att Soundblaster-serien lider av stabilitetsproblem, och det där är inte första gången jag hört talas om ett samband mellan hårddiskar och prestandaproblem hos PCI-ljudkort - speciellt Soundblaster-kort.

Därmed inte sagt att det behöver vara just ljudkortet det är fel på i det här fallet, men bara för att du inte hört talas om problemet kan det ju ändå finnas.

Permalänk
Medlem

Teetow

Jag vet att det har funnits såna här problem förut men vad jag fick veta så blev det fixat med dom senare serierna av creative. Samt var det också tillsammans med via-chipset om jag minns rätt då just detta fel kom fram.

Jag sa också att jag inte hört talas om det och då gällde det just Audigy serien och ingen annan serie.
---------------

Som vi alla kanske kommer ihåg var det mycket såna här problem som ställdes i tidningar/hemsidor förut.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Teetow, jag vet inte riktigt var man får tag på dig.
Ville bara säga att jag har skickat ett PM till dig.

Permalänk
Medlem

Källa till el-ekes påstående om att man ska sky Turtle Beach Santa Cruz som pesten om man kör Ventrilo:

http://www.ventrilo.com/faq.php

Permalänk
Medlem

jag ska skaffa en ny dator med nForce3-moderkort. är det integrerade ljudet jämförbart med/bättre än ett audigy 2-kort, eller ska man satsa på ett separat ljudkort? lyssnar mycket på mp3's, och spelar en del.

Permalänk
Medlem

Teetow:
Vilket av M-Audio korten (Audiophile 2496 intern eller USB, Delta 44, Delta 66) rekommenderar du? Jag är inte ute efter något flerkanalskort eller några gamer-funktioner, utan endast utmatning av bästa möjliga stereoljud. Vilket av ovanstående kort (eller annat i samma prisklass) ger bäst ljud för pengarna? Tjänar man mycket på att använda USB-ljudkort för att slippa störningar som kan finnas i datorn?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tao
jag ska skaffa en ny dator med nForce3-moderkort. är det integrerade ljudet jämförbart med/bättre än ett audigy 2-kort, eller ska man satsa på ett separat ljudkort? lyssnar mycket på mp3's, och spelar en del.

Ingen aning, men min gut feeling säger att Audigy2 är svårspöat som gamer-kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alpha
Teetow:
Vilket av M-Audio korten (Audiophile 2496 intern eller USB, Delta 44, Delta 66) rekommenderar du? Jag är inte ute efter något flerkanalskort eller några gamer-funktioner, utan endast utmatning av bästa möjliga stereoljud. Vilket av ovanstående kort (eller annat i samma prisklass) ger bäst ljud för pengarna? Tjänar man mycket på att använda USB-ljudkort för att slippa störningar som kan finnas i datorn?

Audiophile är klart bäst, helst Firewire-varianten om du kan. Du kan slippa en del störningar genom att köra USB eller FW. De äldre Delta-korten är inte att rekommendera, jag tror de har sämre D/A-kretsar. Inget jag är säker på, dock.

Permalänk
Medlem

Hej Teetow, skulle uppskatta lite hjälp. Det är så att jag sitter på ett Eltax 5.1 system UTAN varken optiska eller coaxiala ingångar (det är dvd med inbyggd reciever). Dock har dem lyckats klämt in en satans massa utgångar... Systemet ligger på 5x50 watt och subben på ringa 80 watt. Jag vet att det inte är ett höjdarsystem, men som tonåring är budgeten relativt begränsad.

Men nu till saken, jag vill komma ifrån min äckliga inbyggda ljudkrets på mitt mobo (har kopplat datorn till systemet). Vad skulle du rekomendera för kort till mig? Det stora problemet är jue trots allt att jag får köra "vanlig stereoplug ---> RCA-kabel" mellan datorn och ljudanläggningen... Jag tror inte att detta leder till något höjdarljud, men jag har nog inget annat val.
Vad skulle du i dagsläget rekomendera för _billigt_ kort (som MEST 1000 kronor) till mitt system? Jag tittar på relativt mycket film, lyssnar mycket mp3 och spelar en del... Finns det några lösningar på mitt kabelproblem?

Tack på förhand!

MVH Kristoffer

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.