Permalänk
Avstängd

koppartråd?

frågar här på forumet iom att det är duktigt folk som hänger här och är runt i div. butiker och på hemsidor där sånt kan finnas.

Någon som vet vars man kan köpa 0,063+-mm koppartråd? I lite större mängder, något kilo kanske.

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

Ska den vara lackad?

edit: 0,063 mm? eller jag som fattar del?

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Avstängd

tror den ska vara det, väntar fortfarande på svar.

0,063mm som ett ungefär, något tjockare eller tunnare gör inte någon större skillnad. Men gärna lite tunnare

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

får man fråga vad du ska med denna nästan osynliga tråd, den borde ju gå av lätt

Permalänk

vad ska du ha ett kilo till??

Visa signatur

©KaKaN©

Permalänk
Medlem

Tror det måste vara något fel, så tunn kan den inte vara. Jag ahr iaf aldrig sett så tnn innan.

0,63 eller 6,3 skulle jag kunna gå med på.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Avstängd

vira runt ett par stavmagneter(6*3), skapa ett schysst magnetfält för att sen sätta lite el i det, koppla till en förstärkare och störa magnetfältet med vibrationer från stålsnören och på så sätt skapa underbart ljud.

hurså?

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

Men ändå, 0,063 mm....

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Avstängd

jag vet ett ställe där man kan handla det, 5kg/~1000kr och när det är ett sånt här riskfyllt projekt har jag inte lust att satsa det.

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxxe
jag har 15kg 0,063mm koppar tråd här hemma, men jag har slängt all.

grymt jobbigt att linda 18st små stångar för hand känner jag, men om det blir bra tillslut så är det värt det!

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk

Elfa har ju 0,05mm, samt 0,1mm
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/178285.htm
Men det kan inte bli mycket till magnetfält då den tunnaste tål 4mA

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Elfa har ju 0,05mm, samt 0,1mm
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/178285.htm
Men det kan inte bli mycket till magnetfält då den tunnaste tål 4mA

låter perfekt, lackisolerad skulle det vara och gjorde inte mycket om det var för ojämnt lindat, kostar 100g 134kr och 1kg 1120kr då?

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
El-nisse

Köp färdiga pickuper istället, lär bli både bättre och billigare.

Visa signatur

Imagine a place where every horror comes to life Where every torture is real and time stands still "tar av mössan för dina någorlunda knepiga kunskaper iaf.. ;) och det är fan inte varje dag jag gör det, känn dig utvald eller något ;) :D" - nidas

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bengan
Köp färdiga pickuper istället, lär bli både bättre och billigare.

lättare ja, bättre inte allt för säkert(;)), billigare nix. Kommer ha några billiga Squier micar liggandes som jag ska offra till mitt strata-projekt. Sen är det ju status att göra det själv också koppartråden tror jag att jag kommer bli "sponsrad" så det skulle väl vara kåpor och om jag ska byta potar eller någon annan elektronik det kommer bli pengar att spendera.

btw, Vet någon vars man kan köpa billiga alnico5 eller keramiska magneter? fungerar Neodymium eller Ferrit Y28 magneterna på elfa?

Bengan: vet du något bra man kan använda till vaxningen sen? vill inte hålla på värma vax och så jag har tänkt någon lack.

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
El-nisse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abishai
lättare ja, bättre inte allt för säkert(;)), billigare nix. Kommer ha några billiga Squier micar liggandes som jag ska offra till mitt strata-projekt. Sen är det ju status att göra det själv också koppartråden tror jag att jag kommer bli "sponsrad" så det skulle väl vara kåpor och om jag ska byta potar eller någon annan elektronik det kommer bli pengar att spendera.

btw, Vet någon vars man kan köpa billiga alnico5 eller keramiska magneter? fungerar Neodymium eller Ferrit Y28 magneterna på elfa?

Bengan: vet du något bra man kan använda till vaxningen sen? vill inte hålla på värma vax och så jag har tänkt någon lack.

Jag skulle kört på smältlim om vax inte funnits, men bäst reultat får du med vax, borde räcka med en hårtork för att smälta fast det ordentligt, har du tur kan krympslang fungera, jag kommer inte på något som kan funka bra utan att behöva värmas tyvärr. För magneter - prova Ebay.

Visa signatur

Imagine a place where every horror comes to life Where every torture is real and time stands still "tar av mössan för dina någorlunda knepiga kunskaper iaf.. ;) och det är fan inte varje dag jag gör det, känn dig utvald eller något ;) :D" - nidas

Permalänk
Avstängd

ok, jag har läst en som håller på och lindar och säljer micar använder något "vinyl sanding sealer" vet du vad det heter på svenska? verkade otroligt enkelt när han bara lägger ner det i burken han köpt det i.

"The last step is to pot the pickup. I've found that vinyl sanding sealer works well, looks very clean, puts a shine on fiber bobbins, and allows future repairs. It also has none of the risks or requirements of wax potting. The drawback is it isn't suitable for potting metal covers to prevent vibration, and it takes longer to dry. I use the lead wires to suspend the pickup in the can of sealer, and lightly pinch them in a drawer to hold it in place."

koppartråden, den är 5400 meter såg jag per rulle? känns som det nästan räcker med en sån för 3st micar bara, men du verkar veta så har du lust att tipsa om hur mycket jag ska inköpa, kanske jag köper lite extra om det blir bra och jag känner lust att göra fler.

har du lust att hjälpa mig förstå sista meningen också, " I use the lead wires to suspend the pickup in the can of sealer, and lightly pinch them in a drawer to hold it in place." ?

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
El-nisse

Han använder någon form av lack som är till för typ köksskåp och parkettgolv(snabb googling), han hänger pickupen i koppartråden genom att klämma fast trådändarna i en byrålåda, när jag sökte efter sanding sealern hamnade jag på en annan sida som sa att det räckte med att doppa pickupen, låta överflödet rinna av, och sedan torka av under och översidan av pickupen med en trasa och sedan låta det torka över natten. 5,4km är en bit, ta omkretsen på pickupen, multiplicera med antalet varv och multiplicera med 1,5 så får du den ungefärliga trådlängden(svårt att räkna på eftersom omkretsen ökar ju mer du snurrar på).

EDIT: Annars kan du ju snurra av tråden på en av de dödsdömda(:D) pickuperna och mäta längden, då bör du få en uppfattning om hur mycket som behövs.

Visa signatur

Imagine a place where every horror comes to life Where every torture is real and time stands still "tar av mössan för dina någorlunda knepiga kunskaper iaf.. ;) och det är fan inte varje dag jag gör det, känn dig utvald eller något ;) :D" - nidas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxxe
jag har 15kg 0,063mm koppar tråd här hemma, men jag har slängt all.

Om du har slängt 15kg av nånting så har du det inte kvar, utan har slängt allt. Vad är meningen att ens berätta det?

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Avstängd

Bengan ok, jag har varken pickupen eller tråden här så jag kan inte mäta, men jag kan kolla runt lite och se ungefär. ehm topparna(metallgrejerna på toppen, kan inte rätt namn på det) ska man putsa det med något typ stålull? jag har för mig jag läste det.

Edit: Fick 0,063mm tråd så det räcker av en kille på ett annat forum mot portokostnaderna! det finns män med hjärtan av guld här i världen trots allt

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal