Permalänk
Medlem

Egentillverkat bromsljus till bilen?

Tänkte att jag skulle, m.h.a. röda lysdioder, löda ihop ett eget bromsljus till bilen. Men jag har inte en susning om vad man behöver för motstånd/relä/doningar för att koppla på detta på det befintliga bromsljuset. Någon som vet?
Beror det på hur många lysdioder jag använder mig av?
Ska jag seriekoppla eller parallellkoppla lysdioderna?

Jag skulle gissa på att det sitter ett 63 Ah batteri i bilen idag. Kan kolla upp mer noggrant om det skulle behövas.

Jag har ingen ritning på projektet än, men ville förbereda mig lite innan jag sätter igång med resten av planeringen.

Vad tror ni om idén om form på ljuset?

Visa signatur

- "Sometimes you make the right decision,
sometimes you make the decision right."
/Dr. Phil

Permalänk
Medlem

Haha "ser" bra ut

Permalänk

vad är det för lysdioder ( mA m.m )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornligan1
vad är det för lysdioder ( mA m.m )

Eh... Röda!?

Vad rekomenderas?

Visa signatur

- "Sometimes you make the right decision,
sometimes you make the decision right."
/Dr. Phil

Permalänk

Fin idé Frågan är om det är godkänt Bromsljus borde inte ha allt för hårda regler då man kan köpa alla möjliga sorter på ex. biltema som då är lagliga.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Haha, det bästa jag har sett på länge. Är det någon idiot bakom dig så bara blinkar du lite Du kan ju ha ett hjärta för tjejerna men koppla inte tillsammans dom bara, då blir du inte populär!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleKulspruta
Fin idé Frågan är om det är godkänt Bromsljus borde inte ha allt för hårda regler då man kan köpa alla möjliga sorter på ex. biltema som då är lagliga.

Mjo, reglerna säger väl egentligen bara att det ska lysa rött bakåt, och att då också bromsljuset ska lysa rött (även det bakåt ).

Dock får man väl kanske inte ha bromsljus som bländar o.s.v. eller bromsljus av stötande karaktär.

Visa signatur

- "Sometimes you make the right decision,
sometimes you make the decision right."
/Dr. Phil

Permalänk
Medlem

Kolla först i reglerna så det inte finns några skumma regler som säger att lampan måste vara starkare än X antal Watt.

Visa signatur

War is about peace, and to get peace you have to kill a lot of people.
RoedeOrm: SAuna>>Du är en sån härligt speciell kille, vet lite mer än de flesta om det mesta. Toppklass!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Para
Haha, det bästa jag har sett på länge. Är det någon idiot bakom dig så bara blinkar du lite Du kan ju ha ett hjärta för tjejerna men koppla inte tillsammans dom bara, då blir du inte populär!

Lite segt om man kör med polisen bakom sig bara
* Hmm, vilken ska jag ta... Hjärta eller Fuck Off... *

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAuna
Kolla först i reglerna så det inte finns några skumma regler som säger att lampan måste vara starkare än X antal Watt.

Ja, det borde man kanske göra. Ska slå en pling till bilbesiktningen. De borde ju veta.

Visa signatur

- "Sometimes you make the right decision,
sometimes you make the decision right."
/Dr. Phil

Permalänk
Medlem

kolla på nån bil med diodlysen bak, vad det är för dioder osv

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lavve
Lite segt om man kör med polisen bakom sig bara
* Hmm, vilken ska jag ta... Hjärta eller Fuck Off... *

Det beror på om polisen är snygg och av motsattkön.

Permalänk
Medlem

en sak jag inte fattar riktigt. var ska det bromsljuset få plats?

man har ju oftast ganksa små bromsljus på bilen, eller ska du ha det i bakrutan?

om du vill göra det enkelt men inte så billigt kan kanske köpa en reservdel till en bil med diodbromsljus.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Du behöver ett reälä som passar spänningen i ditt befintliga bromsljus.. antagligen 12 v.... och ett motstånd som är anpassat för dina dioder... info om de kan du hitta i faq. Koppla spolen till reläet paralellt med ditt befintliga bromsljus och driv din egen anordning med ström direkt från batteriet. Sen tror jag att det hela är lagligt förutsatt att du inte tar bort några av dina andra bromsljus... men de bör ju kollas upp.

Visa signatur

NZXT H2, Intel Core i7 2600K, Zalman CNPS-9900 MAX, MSI P67A-C45,
Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB, Sapphire Radeon HD 6950,
Crucial m4 SSD 128GB, Samsung Spinpoint F3 1TB, Corsair HX 650W

Permalänk
Medlem

http://www.lsdiodes.com

Den sidan har lysdioderna du söker. Sen finns det även info och guider hur du ska koppla och vilket/vilka motstånd du ska ha. Rekommenderas till alla som ska köpa lysdioder.

Permalänk
Medlem

kan du inte bara använda en multimeter och läsa av all data du behöver? Det är ju bara att ha någon som sitter i bilen och bromsar medan du kollar...

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

heheh fyfan va bra! ser starkt fram emot detta!!

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
en sak jag inte fattar riktigt. var ska det bromsljuset få plats?

man har ju oftast ganksa små bromsljus på bilen, eller ska du ha det i bakrutan?

om du vill göra det enkelt men inte så billigt kan kanske köpa en reservdel till en bil med diodbromsljus.

Naturligtvis i bakrutan.
Eller så köper jag ett nytt extrabromsljus på Micro och bygger om... Men jag tänkte göra det från scratch.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smack
Du behöver ett reälä som passar spänningen i ditt befintliga bromsljus.. antagligen 12 v.... och ett motstånd som är anpassat för dina dioder... info om de kan du hitta i faq. Koppla spolen till reläet paralellt med ditt befintliga bromsljus och driv din egen anordning med ström direkt från batteriet. Sen tror jag att det hela är lagligt förutsatt att du inte tar bort några av dina andra bromsljus... men de bör ju kollas upp.

Ska genast slänga ett öga på faq'en! Och originalbromsljusen ska självklart sitta kvar. Detta ska nog blir bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunna
http://www.lsdiodes.com

Den sidan har lysdioderna du söker. Sen finns det även info och guider hur du ska koppla och vilket/vilka motstånd du ska ha. Rekommenderas till alla som ska köpa lysdioder.

Slängde ett snabbt öga på deras tutorial, och räknade ut att jag, eftersom det är 12v i bilen, kan använda max 7 lysdioder om jag kör med 3mm... Och med 5mm 5-6 lysdioder... Det blir inte ens ett finger till mitt bromsljus.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av erlc
kan du inte bara använda en multimeter och läsa av all data du behöver? Det är ju bara att ha någon som sitter i bilen och bromsar medan du kollar...

Självklart kan jag det! Om jag nu hade haft en multimeter... =/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thakspsolo
heheh fyfan va bra! ser starkt fram emot detta!!

Lugn å fin! Vi får väl se om jag kan klura ut hur jag ska få ihop allt först!

Visa signatur

- "Sometimes you make the right decision,
sometimes you make the decision right."
/Dr. Phil

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lavve

Slängde ett snabbt öga på deras tutorial, och räknade ut att jag, eftersom det är 12v i bilen, kan använda max 7 lysdioder om jag kör med 3mm... Och med 5mm 5-6 lysdioder... Det blir inte ens ett finger till mitt bromsljus.

Bara använda max 7st? Du behöver ju inte seriekoppla....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
Bara använda max 7st? Du behöver ju inte seriekoppla....

Ja, vad dum jag är! Man kan ju kombinera serie- och parallellkoplling juh!

Visa signatur

- "Sometimes you make the right decision,
sometimes you make the decision right."
/Dr. Phil

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lavve

Lugn å fin! Vi får väl se om jag kan klura ut hur jag ska få ihop allt först!

jomen det tror jag allt att du kan

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk

Kan du inte köpa ett färdigt på biltema/classe, och sen lösa om ledsen bara? Borde inte vara svårt att dra nya sladdar till ett nytt protoboard.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Som han skrev tidigare, han vill göra allt från grunden.
Kag tycker du ska beställa lysdioderna från www.besthongkong.com Gratis frakt, bättre priser och billiga motstånd också. Om du inte ska seriekoppla, så kan du köpa 470Ohms motstånd. De skall passa för att koppla en diod till 12V.
Himla bra ide asså! Egentligen borde man ha en LED display i stil med sån som finns i tunnelbanan och på bussar, så man kan skriva egna saker eller göra olika bilder som visas när man bromsar

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Bild på det när det är klart

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thakspsolo
jomen det tror jag allt att du kan

Hmm... Vi får väl se hur det blir.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Som han skrev tidigare, han vill göra allt från grunden.
Kag tycker du ska beställa lysdioderna från www.besthongkong.com Gratis frakt, bättre priser och billiga motstånd också. Om du inte ska seriekoppla, så kan du köpa 470Ohms motstånd. De skall passa för att koppla en diod till 12V.
Himla bra ide asså! Egentligen borde man ha en LED display i stil med sån som finns i tunnelbanan och på bussar, så man kan skriva egna saker eller göra olika bilder som visas när man bromsar

Lyckades inte komma in på sidan. Får försöka senare.

Vet inte riktigt hur jag ska koppla ihop alla lysdioderna för att de ska lysa på 12v. Stämmer det då att jag kan seriekoppla 5-6 dioder i grupper, och sedan parallellkoppla dessa grupper? Är som ni säkert förstår helt nollställd vad gäller svagström.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av noob
Bild på det när det är klart

Självklart!
Bara ni hjälper mig, så ska jag se till att ta bilder på detta.

Visa signatur

- "Sometimes you make the right decision,
sometimes you make the decision right."
/Dr. Phil

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Egentligen borde man ha en LED display i stil med sån som finns i tunnelbanan och på bussar, så man kan skriva egna saker eller göra olika bilder som visas när man bromsar

varför inte testa detta
måste ju gå att fixa till 12V
/MG

Permalänk

Jo, den ser ju ut att kunna finka, lite jobbigt att ha allt i en enhet kanske, så man måste ha bateriacket å allt skit den innehöll mitt upp i bakrutan. Då kommer nog Farbror blå snarare klaga på att du inte har någon sikt bakåt än att det är ett anorlunda bromsljus Sen har den ju fortfarande inte stöd för "bilder" utan bara för tecken. Och så var det ju det där med priset, och att han ville bygga sin helt själv Men annars var det ju bra

Nä, jag tycker han ska bygga sin själv, bra mycket coolare
Hmm.. kommer häller inte in på sidan... Kolla HÄR då, samma killar som säljer där.
Det blir inte mycket mer än 120:- inkl frakt för 100st STARKA röda LED's, jag orkade inte räkna hur många det var i din bild, men 100 tror jag räcker till den.
Sen vet jag inte hur mycket bromsljuset FÅR lysa, Tror det bara var backljuset som man inte fick ha för starkt, bromsljuset vet jag inte.
Nått annat najs skulle vara att ha texten |STOP| som bromsljus
[EDIT] Efter lite snabbt räknande på fingrarna fick jag det till att du behöver 94 LED's till den bild du har räknat. 100st, så har du några i reserv ifall du råkar döda någon eller om jag räknat fel.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkler

varför inte testa detta
måste ju gå att fixa till 12V
/MG

Mjo, men...
1. Förbannat dyr!
2. Jag vill göra den själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Jo, den ser ju ut att kunna finka, lite jobbigt att ha allt i en enhet kanske, så man måste ha bateriacket å allt skit den innehöll mitt upp i bakrutan. Då kommer nog Farbror blå snarare klaga på att du inte har någon sikt bakåt än att det är ett anorlunda bromsljus Sen har den ju fortfarande inte stöd för "bilder" utan bara för tecken. Och så var det ju det där med priset, och att han ville bygga sin helt själv Men annars var det ju bra

Nä, jag tycker han ska bygga sin själv, bra mycket coolare
Hmm.. kommer häller inte in på sidan... Kolla HÄR då, samma killar som säljer där.
Det blir inte mycket mer än 120:- inkl frakt för 100st STARKA röda LED's, jag orkade inte räkna hur många det var i din bild, men 100 tror jag räcker till den.
Sen vet jag inte hur mycket bromsljuset FÅR lysa, Tror det bara var backljuset som man inte fick ha för starkt, bromsljuset vet jag inte.
Nått annat najs skulle vara att ha texten |STOP| som bromsljus
[EDIT] Efter lite snabbt räknande på fingrarna fick jag det till att du behöver 94 LED's till den bild du har räknat. 100st, så har du några i reserv ifall du råkar döda någon eller om jag räknat fel.

Shit! Blev det så många lysdioder!
Har inte räknat själv, gjorde bara en snabb skiss som exempel. Sen kanske man ska ha fyrkantiga lysdioder istället: [BILD] Har ni några idéer på vad man ska ha för "bild" i bakrutan när man bromsar?

Vad menas med "mcd"? Har det något med ljusstyrkan att göra? Finns ju allt från 2-6000 om inte mer/mindre! =/

Jag ska se vad bilbesiktningen säger om min idé, innan jag börjar byggandet. Men det är bra att ha lite klart om jag får klartecken.

Visa signatur

- "Sometimes you make the right decision,
sometimes you make the decision right."
/Dr. Phil

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lavve
Mjo, men...
1. Förbannat dyr!
2. Jag vill göra den själv.

Shit! Blev det så många lysdioder!
Har inte räknat själv, gjorde bara en snabb skiss som exempel. Sen kanske man ska ha fyrkantiga lysdioder istället: [BILD] Har ni några idéer på vad man ska ha för "bild" i bakrutan när man bromsar?

Vad menas med "mcd"? Har det något med ljusstyrkan att göra? Finns ju allt från 2-6000 om inte mer/mindre! =/

Jag ska se vad bilbesiktningen säger om min idé, innan jag börjar byggandet. Men det är bra att ha lite klart om jag får klartecken.

mcd=millicandela. Har med ljusstyrkan att göra.

candela (cd)

Candela är grundenheten för ljusstyrka. 1 cd är ljusstyrkan i en given riktning från en källa som utsänder monokromatisk strålning med frekvensen 540×1012 hertz och vars strålningsstyrka i denna riktning är 1/683 watt per steradian.

http://www.konvertera.nu/si_systemet.php

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
mcd=millicandela. Har med ljusstyrkan att göra.

candela (cd)

Candela är grundenheten för ljusstyrka. 1 cd är ljusstyrkan i en given riktning från en källa som utsänder monokromatisk strålning med frekvensen 540×1012 hertz och vars strålningsstyrka i denna riktning är 1/683 watt per steradian.

http://www.konvertera.nu/si_systemet.php

Hehe, tillhör detta allmänbildningen!?

Då var jag på rätt spår iaf! Frågan är ju då hur mycket mcd jag ska ha på mina dioder. =/ De fyrkantiga de hade på ELFA hade 2,3mcd.

Absolut snyggast hade ju varit med ofärgad kapsel, men som lyser rött.

Visa signatur

- "Sometimes you make the right decision,
sometimes you make the decision right."
/Dr. Phil