Permalänk
Inaktiv

Nya moderkort är skräp!

Halå...

köpte ett nytt chassi till min dator.. flyttade över allt och vad händer? HELT DÖTT!
efter ett tag får jag reda på att mitt msi nforce2 kort är dött..
Hmm måste vara ESD som orsakat tänkte jag även om att jag är försiktig med sådana saker..
Hade tur fick köpa ett Asus kt600 för bara 300spänn..
satte ihop allt och det funkade prima! efter några veckor tänkte jag att jag var tvungen att installera en fläkt i chassit för att minska tempen i lådan.. Skar ut hålet och installerade fläkten allt gick hur bra som helst tills jag skulle koppla den till moderkortet i lådan.. Jag avjordade mig ordentligt som jag alltid gör men när jag kopplat allt och satt ditt sidochassit dött igen!!
På nåt vis hade moderkortet dött igen och jag gick i KK..
Nu har jag köpt ett abit nforce 2 kort som har garanti så denna gång är jag på den säkra sidan..
Men det jag irriterar mig på är att nya datorprylar är så förbannat känsliga!
när jag byggde ihop min p2 så stog jag i princip på en matta och gned sockarna medan jag installerade grejerna men den fungerade såklart hur bra som helst...

Permalänk
Hedersmedlem

Hur menar du med avjordade, för när du släpper t.ex. elemtet så laddas du upp igen.

Permalänk
Avstängd

"avjordning" genom att röra elementet etc. är INTE ESD-skydd....

Poängen med ESD-skydd är att skillnaden i spänning mellan olika komponenter Sker lllååånnngggsssaaammmttt...

Den sk. "avjordningen" via element etc. gör att ev. urladdning sker BLIXTSNABBT... Vilket alltså är detsamma som inget ESD-skydd alls..

Köp ett ESD-Armband på teknikmagasinet istället (80Kr) & anslut den till datorchassit..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
"avjordning" genom att röra elementet etc. är INTE ESD-skydd....

Poängen med ESD-skydd är att skillnaden i spänning mellan olika komponenter Sker lllååånnngggsssaaammmttt...

Den sk. "avjordningen" via element etc. gör att ev. urladdning sker BLIXTSNABBT... Vilket alltså är detsamma som inget ESD-skydd alls..

Köp ett ESD-Armband på teknikmagasinet istället (80Kr) & anslut den till datorchassit..

dator chassit? lol jag använde elementet!

Permalänk
Medlem

Jag har gjort ett eget ESD armband, inte använt det och vet heller inte om det funkar särkillt bra.

Har tatt en sladd drat av skyddet på sidorna och fäst ena änden i elementet och den andra virad runt handleden tror ni det funkar?

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt vare sig element eller ESD-armband och jag har inte pajat något ännu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pathway
Har aldrig använt vare sig element eller ESD-armband och jag har inte pajat något ännu

Samma här, trots att man har satt ihop eller mekat med några hundra burkar vid det här laget.

Några tips på vad som INTE är bra när man ska montera en dator :

Fleecetröja - bzzz
Heltäckningsmatta - bzzz
Korten liggande direkt på bordet - kan bli bzzz

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kristensson
Jag har gjort ett eget ESD armband, inte använt det och vet heller inte om det funkar särkillt bra.

Har tatt en sladd drat av skyddet på sidorna och fäst ena änden i elementet och den andra virad runt handleden tror ni det funkar?

Som "Teks" skriver så är poängen med ESD-skydd att skillnaden i spänning mellan olika komponenter sker långsamt.

I ett riktigt ESD-armband sitter det motstånd så det går långsamt. Ditt egentillverkade armband kan du lika gärna köra utan. Har man otur så är priset för ett armband nästan noll.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Bäst är att du jordar dig i chassit. För chassit är datorns nollpotential. (dvs noll punkten som nätagget är jordad i) Bäst gör du ju det med ett ESD armand men du kan ta lite i chassit innan du börjar pilla ; )

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pathway
Har aldrig använt vare sig element eller ESD-armband och jag har inte pajat något ännu

Permalänk
Hedersmedlem

Motsåndet på ESD-armband är till för att du inte ska bli grillad om du kommer åt något med ström när du har armbandet på.

Om det är hög spänning mellan dig och till exempel ett minne som ligger på bordet när du rör den kommer du att zappa den oavsett om du har motstånd i armbandet eller inte.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Gammla grejer håller för allt. Var bättre förr :D:D

Visa signatur

HP 500B MT E3400 @ 2.60Ghz 2.60Ghz 1Gb RAM 200GB HDD

Permalänk

Vill du byta en P2 mot din P4 då?

Visa signatur

Bloggare på Reseblogg / Travelblog

Permalänk
Medlem

Re: Nya moderkort är skräp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Netjamo
.. Skar ut hålet och installerade fläkten allt gick hur bra som helst tills jag skulle koppla den till moderkortet i lådan.. Jag avjordade mig ordentligt som jag alltid gör men när jag kopplat allt och satt ditt sidochassit dött igen!!

hehe.. jag förutsätter att du har kontrollerat så du inte fick metallspån från sågningen någonstans där de inte borde ligga, säg på moderkortet?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

och givetvis testat reseta bioset?

Visa signatur

Doubleint.com - Webben har aldrig varit enklare.

Timesharing.se - En liten tjänst som löser ett stort problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurkGager
Bäst är att du jordar dig i chassit. För chassit är datorns nollpotential. (dvs noll punkten som nätagget är jordad i) Bäst gör du ju det med ett ESD armand men du kan ta lite i chassit innan du börjar pilla ; )

VIKTIGT! För att det ovannämnda ska gälla ska man ha datorn ipluggad i ett jordat vägguttag annars blir det inget. Även ur säkerhetssynpunkt är det skitviktigt. Tyvärr, i de flesta lägenheter finns jordade vägguttag bara i köket om ens där.

/q

Permalänk
Hedersmedlem

Ur ESD-synpunkt är det viktiga att du, datorn och prylarna har samma potential, om denna potential är jord eller inte spelar ingen roll.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Nya moderkort är skräp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
hehe.. jag förutsätter att du har kontrollerat så du inte fick metallspån från sågningen någonstans där de inte borde ligga, säg på moderkortet?

metallspån?! näe du.. Det blir inga metallspån när man fixar ett hål i chassit.. Och jag liksom tog loss chassi plåten för att göra hålet annars..

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur datorbutiken.se 's engångs ESD armband för 19:- fungerar.. jag menar.. hur kan det bara fungera en gång?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Nya moderkort är skräp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Netjamo
metallspån?! näe du.. Det blir inga metallspån när man fixar ett hål i chassit.. Och jag liksom tog loss chassi plåten för att göra hålet annars..

... och sen blåste och torkade du av plåten minutiöst innan du satte tillbaks den?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

Ta av dig så du är bara i kalsonger minimerar risken för statisk elektricitet från kläder. Köp ett esd armband sätt det i chassit . Ha datorn helst på ett träbord som är lackerat och nyss avtorkat med trasa sedan så ska bordet torka = minst damm sedan är det bara sätta igång att leka och helst ska du lägga dina grejjer på gammla utslitna handukar

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy
Ta av dig så du är bara i kalsonger minimerar risken för statisk elektricitet från kläder. Köp ett esd armband sätt det i chassit . Ha datorn helst på ett träbord som är lackerat och nyss avtorkat med trasa sedan så ska bordet torka = minst damm sedan är det bara sätta igång att leka och helst ska du lägga dina grejjer på gammla utslitna handukar

haha! jag gjorde faktist det med asus kortet stod i bara kallingar och höll med ena handen på datorchassit medan jag med andra handen lite skickligt la ner i burken... Men asus kortet pajade jag juh sedan när jag skulle sätta fast strömförsörjningen till extra fläkten jag installerade.. ( ja"vet jag är en jävla klant! ) =D

Permalänk
Medlem

lol

jag stod i vårt hobbyrum som har heltäckningsmatta och i fleeze tröja har inte haft några probs hittills med mitt datorbygge

Visa signatur

P4 prescott 2.8Ghz@3.0Ghz, Abit AI7 i165pe, Hightech Radeon 9800pro@9800XT, seagate barracuda 80 + 200gb sata 7200rpm 8mb cache, 512 mb ddr (2*256mb twinmos minnen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KaiZer
jag stod i vårt hobbyrum som har heltäckningsmatta och i fleeze tröja har inte haft några probs hittills med mitt datorbygge

Living on the edge

Som sagt så håller man alltid i chassit med ena handen innan man plockar fram komponenterna som ska i. Det är bättre att du får en stöt av chassit än att moderkort får en smäll

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.