Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Nätagregat

Jag tror att de är mitt 360w chiftec nätagregat som är felet här.

Köpte en ny 200gb hårddisk för ett tag sen, de funkade fint men efter ett tag när jag skulle sätta igång datorn så startade den, men efter 5sek eller nått så bara dog hela datorn, fick då trycka av och på strömbrytaren på grenuttaget tills den startade rätt.

Sedan så har vissa hårddiskar bara försvunnit så man ser inte dem, varken vid uppstart eller i windows.
Men efter lite pillande fick jag igång 5\6 hårddiskar. Men när jag kopplade in den 6:e så kunde jag inte starta datorn helt, det kom bara upp en svart ruta med en sån där vit skirv grejs uppe till vänster.

Kan de va att jag behöver starkare nätagregat?

Följande grejer har jag i burken:

6st hårddiskar
1st Radeon 9800pro
1st extra usb(4st usb på den)
1st Soundblaster 5.1 ljudkort
5st extra 80mm fläktar
1st Promise Ultra100 tx2
2st nätverkskort
1st Titan Ultimate HDD Cooler
1st Diskettstatiom
1st dvd-brännare
1st dvd-rom

Permalänk
Medlem

du kan ju låna någon kompis nätagg o testa om de blir bättre. Jag klarar mig på 250 watt med min dator så din borde ju funka...

Permalänk
Medlem

Om du kopplar ur ett par hårddiskar, fungerar det igen? Isf är det nog ditt nätagg. Du kan också gå in i BIOS och kolla dina spänningsnivåer. De ska max vara +/- 10% ...

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Medlem

Just nu är inte en hårddisk och dvd-rom inkopplad.

Men ibland när datorn står på på natten och jag ska sätta mig på morronen, så kommer de upp. Disk boot faild. Helt skumt, då är det bara att starta om datorn.

Permalänk
Medlem

Min bror har en 350 watt nätargegat och ahar en 200 gb hårdisk så jag kan inte knappast tro att att du behöver byta nätargegat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snapsen
Min bror har en 350 watt nätargegat och ahar en 200 gb hårdisk så jag kan inte knappast tro att att du behöver byta nätargegat.

Men jag har 6st hårddiskar

Permalänk

Jag har nästan samma fel. Men för mig så blir det alltid den svarta rutan med bindesstrecket uppe i vänster hörn. Jag har nu provat "allt" utom att byta nätagg, så det lutar mot att det är de som är felet.
Berätta om det fungerar bättre om du byter......

Dock så har jag endast 2 * 120 gb och feletuppstod efter en windows crach....

Visa signatur

Dator: | GA-7N400 Pro 2 | AMD ATHLON XP BARTON 2600+| Orignal 512MB pc2700 | samsung 757NF | HIS Radeon 9700 NP 324/310 | 1st WD 120GB 1st WD 200GB
Kylning: Artic Cooling ATI Silencer 1 | Thermaltake volcano 9 coolmod | 3*80mm chassifläktar.
Allt är relativt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snapsen
Min bror har en 350 watt nätargegat och ahar en 200 gb hårdisk så jag kan inte knappast tro att att du behöver byta nätargegat.

vad har det Wroles problem?
Han har ju en 6 hårddiskar, din bror har EN 200gb stor hårddisk, tror inte att den drar mer än 6st hårddiskar

Permalänk
Medlem

De lutar till att köpa nytt nätag nu.

Något kraftfullt och bra på max en tusing?

Permalänk

Finns det någon risk att jag behver mer än 360 w?

Se dator i sign

Visa signatur

Dator: | GA-7N400 Pro 2 | AMD ATHLON XP BARTON 2600+| Orignal 512MB pc2700 | samsung 757NF | HIS Radeon 9700 NP 324/310 | 1st WD 120GB 1st WD 200GB
Kylning: Artic Cooling ATI Silencer 1 | Thermaltake volcano 9 coolmod | 3*80mm chassifläktar.
Allt är relativt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sigurdsson
Finns det någon risk att jag behver mer än 360 w?

Se dator i sign

De räcker väl, mitt funkade fint tills jag satt in min 6:e hårddisk

Permalänk

Antec True Power 430W

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=TRUE430

finns ju 480W om du vill

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=TRUE480

Antec's nätag är kända för att hålla bra standard.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wrole
Men jag har 6st hårddiskar

Jag menade bara att det var ännu ett bevis på det.

Permalänk
Medlem

Sitter med ett Levicom 550 XPE-P 2Fans Blackline 550W ATX

7 hd
1 DVD
5950 Ultra
3 Fläktar

Funkar bra.

Visa signatur

| XP 2500+ | Asus A7N8X-E Deluxe 1008 Uber Bios | Leadtek FX 5900 Ultra Med Bios mod 5950 Ultra |
| 2x515 Kingston KVR400X64C3A | 1 x 120 Gb WD | 6 x 160 Gb SG | TOT 1,06 TB | DVD - NEC 1300 |

Permalänk

Hejsan!

Du måste ha ett kraftigare nätagg.
500w borde jag tippa som minst.

Många rekommenderar Antec, jag rekommenderar Aspire. Billigt pris, med hög kvalite.

Om du kör med 3 st hårddiskar, och 3 st 80mm fläktar så klarar ett 300w systemet. Du kör med typ det dubbla så runt 500w borde vaa fint.

Finns en länk på F.A.Q sidan där man kan beräkna ut hur kraftigt nätagg man behöver.
lycka till!

Permalänk

Disk boot failure är när ide kontakten inte svarar min kpmpis får det då och då så han måste byta ide kabel eller rckar ur sätta i igen så funkar det

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LEVVP500BBL
kodordet för frifrakt är nollfrakt 500wattaren från levicom är bättre än 550wattaren har jag hört

annars ett stabilt antec agg

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=TRUE430

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=26681...

där har du vad jag har för system o mätt upp watten till