Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Datorn är så seeeeg!!!!!

Ok, ja ska ta allt från början.

Brorsan ringde för några dagar sedan och klagade på att hans dator var så långsam. Jaha, tänkte ja. Då är de nog något spionprogram eller virus som har kommit in i datorn.

Ja sa till honom att söka igenom datorn efter spionprogram med Ad-aware 6. De gav 0 i resultat.

Anti-virus programmet kunde han inte få igång eftersom datorn var så seg så ja sa till honom att ta datorn till mig, vilket han gjorde och jag kopplade in hårddisken i våran dator och sökte igenom efter virus. Även de gav 0 i resultat.

Då började jag fundera, då måste de vara windows som krånglar (har ingen erfarenhet av hårdvaruproblem) så jag tog bort Windows-katalogen och installerade om de. Men även efter detta så va den seg. Och när jag menar seg så menar jag verkligen seeeeg. Att göra en omstart tog 50 sekunder, och då tänkte den för fullt minst en (1) minut efteråt, man kunde nästan inte göra nånting som t.ex. starta Internet Explorer. De tog säkert 5-10 sekunder att starta, utan att de var någon som helst belasning på datorn innan.

Datorns konfiguration (så som jag vet):
Windows XP - SP1
ASUS A7V8X-X
AMD 2800+
GeforceFX 5200 (osäker men de är ett budgetkort)

Antivirus:
Kasperskt Anti-Virus

Övrigt:
Alla rekommenderade säkerhetsuppdateringar från Windows Update installerade.

BTW: Kan de vara grafikkortet som gör de, fläkten på den låter ganska mycket så den kanske inte kyler så bra.

EDIT: Glömde säga, datorn har varit bra, snabb och allt sånt som hör till, i ca 3-4 månader. De är nu den har blivit seg. Men de kanske ni förstod

Permalänk
Medlem

Kan knappast vara fläkten till grafikkortet, prova köra scandisk och defrag, hur mycket minne är det i datorn? Det är ju en viktig grej...kolla också i enhetshanteraren så att alla enheter fungerar!

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Ok, kollar & kör detta senare när jag kommer hem.

De är 512 mb i ram

Permalänk
Medlem

Har upplevt något liknande en gång strax innan mitt moderkort "brann" upp. Kanske kan det bero på det?

Visa signatur

Asus P4C800/GOLD | P4 3.0/800 | 350W Enermax | 512 DDR PC3200 | Gainward GeForce4 Ti/400 128Mb | Hercules Game Theater 6.1 | Samsung SyncMaster 19" 900SL+ (1600x1200/85Hz) | Plextor DVD-RW 708A | Windows XP Pro | Fuji FinePix S304 Digitalkamera

Permalänk
Medlem

Kolla cpu-tempen samt kör sisoft sandra memory benchmark, och superpi.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Task Manager?

System Restore? (System Restore Suger).

Visa signatur

| XP 2500+ | Asus A7N8X-E Deluxe 1008 Uber Bios | Leadtek FX 5900 Ultra Med Bios mod 5950 Ultra |
| 2x515 Kingston KVR400X64C3A | 1 x 120 Gb WD | 6 x 160 Gb SG | TOT 1,06 TB | DVD - NEC 1300 |

Permalänk
Medlem

men dator blir mycket segare när jag har installerat SP1

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Kika så att inte processorn går för varm.... :/

btw, hur gjorde du när du "tog bort windwos-katalogen" ? formatera hela den partition som du har win på å kör in allt på nytt... det skulle iaf jag göra, å kom ihåg alla drivare typ moderkort å allt sånt...

jag brukar då typ köra en ominstallation vara lr var annan månad pga att min dator är seg

Visa signatur

[Speldator - Vattenkyld] A64 3700+ @ 2,75Ghz, LP NF4 Ultra-DR, Crucial HyperX 500Mhz@550Mhz 2048MB RAM, 7800GTX@500/1350, Raptor 2*36GB
[Laptop] AMD64 3000+, 512MB RAM, 60GB HDD, GF4 420 32Mb, 15,4" TFT
[Server] Cel 2,4Ghz, 512MB minne, 370GB + 3 datorer till :)