Vdsl scream - är det någon i hela sverige som har det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mots
Vad får du för värden med tptest då? O vad är det du jämför hastighet med?

13Mbit varianten nyttjar jag

Idag på tp test ca 8Mbit upload (andra dagar oftast 12-13Mbit) vilket är orelevant med tanke på att värden vid frakt av ALL övrig data ligger på max 200KB/s. Kört mot 60 talet platser/alternativ, 3 datorer, en telefon ledning (i väggen) senare etc etc... Har till och med köpt ny router, testad med olika splitters, you name it liksom

Jag har då gjort allt i min makt för att se om det är mig det är fel på, därav mitt tidigare inlägg.

(Nu var det biskopsgården det gällde och inte bgb/hisingen ospecificerat.)

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk

Att det är 'just din lina' det 'är fel på verkar bara vara bullshit. Bostream ljuger så fort dom måste svara på en fråga som kan skada företaget.
Dom har tystnadsplikt och måste svara så när det gäller något som påverkar företaget negativt, så man kan aldrig tro på vad dom säger.

Man mår illa när man ringer dom och dom säger 'ojdå så ska det inte vara, jag får be en tekniker titta på det det tar 3 dagar' osv 'oj det har tydligen gått ut några felaktiga splitters du måste ha fått en'

ha ha ha dom har skickat ut hur många felaktiga splitters som helst under 1 månads tid nu och nästan alla på detta forumet har max ~300kb/sek upload per fil.

Dessutom säger dom att 'teknikerna är lite gröna på VDSL' SKRATTRETANDE, bostream har haft VDSL för företag i flera år och scream lanserade dom ju för 1 år sedan! och det har ju bara varit telias fel att dom inte kunnat leverera då borde dom nog haft tid att testa skiten under det året kan man tycka! (i själva verket så var det inte telia utan alcatel som inte kunde leverar utrustning, bekräftat av en insider källa hos bostream)

Rena å skära lögner alltihop puss bostream

Permalänk

Ansluten till GBG/Hisingen. Skulle fått 13/13, men det är snarare 18 ner/9 upp. Inte mig emot

Men ping mot gateway är som de hos de flesta andra 17 ms, vi har fått en dålig splitter oxå, slår ut de andra telefonerna i lägenheten och så tappar modemet kontakten med telestationen stup i ett så det är i praktiken omöjligt att spela.

Jag har varit uppe i över 1mb/s upp både på ftp och dc så upload verkar inte vara nåt problem iaf.

Permalänk
Medlem

Hahaha..ja vad skall man säga..
körde nyss några TP test och min upload låg runt 50 kbits både på tcp och udp, VAD F-N ÄR DET SOM HÄNDER !!
Det blir bara sämre och sämre..har 598 m till kungholmens station i sthlm och det funkade bra i två jäkla dagar (låg runt 11-13 Mbit upp)

Håller med dig killme413, supporten är ett skämt, vet ju ingenting och splittern kan man kasta åt h-vete, som tur ät hann jag inte skicka det gamla modemet, så jag kör på gamla splittern så telefonen funkar numera..

Denna är skön också, kollar på deras hemsida på driftinfo. Ser att Sream vid Handen, Ängby och Djurholm har störningar såsom höga pingtider och långsam surning. Nu till slutklämmen det är inlagt 2004-05-12 !!
Vaf-n pysslar teknikerna med, det är 18 DAGAR sedan !!

Permalänk
Medlem

plötsligt idag efter 5 dagars mer eller mindre felfritt användande av mitt scream så började telefonen brusa samt att den bröt uppkopplingen när man lyfte luren, vet att detta hänt många andra...den numera famösa splittern antar jag...

konstigt att det tog ett par dar ändå

annars är jag kanonnöjd med tjänsten

Permalänk

hehe splittern med 3st små kontakter till är inte trasig, det är bara det att den är inte gjort för SVERIGE.
Man kan koppla in en telefon i uttaget som står tele på om man har en sladd med sådan kontakt på. Men vill man ha flera telefoner så får man be dom skicka en ny splitter. Till mig sa dom att det var 'ett fåtal som olyckligtvis gått ut' men det var ju bullshit märker man, de flesta verkar få splittern med 3 uttag i.

Permalänk
Medlem

Hisingen / Göteborg

TCP Sändning: 416,41 kbit/s
TCP Mottagning: 3,71 Mbit/s

UPD Sändning: 479,59 kbit/s
UDP Mottagning: 3,78 Mbit/s

Ping till gateway: 5ms

Har ca 3000m till station.. E detta normalt?

Permalänk

tja du har inte VDSL du har ADSL, är väl lite segt men

Permalänk
Medlem

Tycker ni pingar väldigt högt till era gateways.
Jag pingar 5 ms till min gateway med mitt ADSL.

Va har ni för pingtider i spel, som tex CS?

Visa signatur

det allra senaste

Permalänk

ruttnutt om man pingar 17 till gateway så pingar man över 17 till spelservers runt 20-35ms. Pingtiden beror inte på tekniken utan på en inställning som kallas Interleave, för att öka stabiliteten. Dom har manuellt satt 17ms ping i gateway, adsl har vanligen 2--6 ms interleave.

Permalänk
Medlem

Vad gäller med de här ommärkta modemen egentligen.
fick ingen cd eller manual med min låda, och man vill gärna använda den som brandvägg, vilket verkar skall gå.

Någon som har info om dem?

Permalänk

jorå, det bostream inte säger är att dom leverarar sina modem med ALLT avstängt, INGA av de 100 funktioner som finns på VDSL-modemet går att använda.

Hyggligt av dom att inte säga det eller hur!

Permalänk

Äntligen fick jag ett samtal från en av bostreams tekniker.
Han hade kollat upp det mesta och jag hade kalasfina hastigheter in och ut ur stationen 18/13Mbit.
Dom ska sända mig ett nytt modem och en ny splitter för han kunde inte säga vad det var för fel annars, snacka om noobs. Frågade mig till och med om jag hade rätt inställning på nätverkskortet buhahahahaha
Hur som helst, nytt modem dyker upp på måndag, hjälper detta så kan ju biskopgänget meddela detta till kundtjänst. Hej sålänge

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk

krapor jo tjena jag har kallasfina 25/18 men visst fan ligger jag på 200kb/sek ändå!

Permalänk
Medlem

Jag lider mer av att kapaciteten är kass

Tillhör Göteborg/Masthugget, 620m till stationen

På morgonen runt 06.30 om jag kollar innan jag går till jobbet ligger jag på cirka 13/8

sen sjunker det under dagen.
Snitt är väl ungefär 6/4 som lägst har det varit nere på 2/0.5

Permalänk

aptass japp precis likadant här, fick precis ett nytt modem-paket av bostream, självklart var det samma splitter som fuckar upp alla telefoner och sedan var det ingen skillnad på något!

GOOD GAME BOSTREAM

Permalänk
Medlem

Jag bytte faktiskt aldrig splitter, kör på den gamla.

Hade uppe den nya och såg att den såg identisk ut med den gamla.
så jag skickade med den nya istället med returlåne-modemet.

Hade ju hört om alla som fått trasig splitter här redan.

Jag har alltså inte problem med att det låser sig vid tex 200kb/s ut.
Bara att bandbredden inte verkar räcka till i Bostreams nät,
i alla fall är det min gissning.
Farten är som lägst på bästa svenssonsurftid.
Morgon och Sen kväll ökar det igen.

Permalänk

om den var identisk så var det nog en fungerande splitter
Dom som inte funnkar är skumma saker med 3 st hål i varav man ska använda 2.

Men aptass vad får du för upload då ? inte tptest utan om du skickar på DC eller ftp eller så?

Permalänk
Medlem

Upload stämmer överens rätt bra med TPTEST,

Via ftp har det som mest varit uppe i strax över 1meg/s.
Första dagen. (Gissa om man var lite nöjd då)
Har aldrig hänt igen.

På morgonen kan det vara runt 800
Vid 17tiden är det runt kanske 300-500 kb/s med lite tur,
har man otur kryper det ner till runt 100-150.
kan gå ändå lägre, som allra lägst har det varit nere i 60kb/s.

Sen ökar det igen sent på kvällen

Farterna gäller vid sändning.

Har testat mot BBB, Telia andra på bostream
och har inte kört nåt annat som äter bandbredd samtidigt då.

Med tanke på att det följer ett mönster måste du ju ha med kapaciteten i bostreams nät att göra.
Ser inte vad det annars skulle kunna vara.

Har ingen router eller nåt utan kör rakt in i server(powered by Gentoo) som sen agerar gateway
till resten av burkarna. Kortet kopplat till modemet är ställt i 100mbit Full duplex

Permalänk

Hehe ja du kan kolla statistiken för Netnod där bostreams nät övergår till 'internet'

http://stats.autonomica.se/mrtg/14all.pl%3Fdir=Gothenburg/GEB...

Du kan också se vilka andra operatörer som är anslutna till de olika Netnod
http://www.netnod.se/connected.htm

Vissa ISP har även privat peering mellan olika nät men jag har inte märkt att bostream har det. allt verkar gå via netnod.

Kolla skillnaden för mig i download mellan tiderna, från en tom 100mbit server på bostream.

07:00
Transferred: 14,31 MB in 5,50 (2 664,32 KBps)

14:00
Transferred 14,31 MB in 29,73 (539,95 KBps)

Permalänk
Medlem

bekräftar ju teorin

trist.

Får väl bara hoppas dom köper lite mer bandbredd snart
särskilt med tanke på alla vdsl dom anslutit nu och 100mbit lan kunderna.

Är ju ljug att gå ut med snabba tjänster annars när man inte har kapacitet.
*shocked*

Permalänk

hehe senaste från botream supporten är att dom ska installera ny utrustning i stationerna som löser problemen med kass upload osv.
2 veckor sa han sedan skulle det vara klart, dvs om 2 månader TIDIGAST kommer dom fixa allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killme413
hehe senaste från botream supporten är att dom ska installera ny utrustning i stationerna som löser problemen med kass upload osv.
2 veckor sa han sedan skulle det vara klart, dvs om 2 månader TIDIGAST kommer dom fixa allt.

He he skönt att höra att dom gör nått i alla fall. Ringde senast idag och den tjejen jag pratade visste ingenting och goddag yxskaft om när dom skulle fixa det. Verka bero helt på vem man pratar med om man får svar eller hjälp..sommarjobbarna har väl börjat kanske..

Permalänk

haha ja, ingen vet något alls, som alla support så har dom en pärm framför sig som dom slår upp 'modemet blinkar' eller 'telefonerna fungerar inte'
sedan läser dom upp vad dom ska säga.

Dom skickar tom. ut nya modem för att 'uploaden är dålig' för dom vet inte själva att deras utrustning är defekt och håller på att bytas! Skrattretande.

Permalänk

Haha..dom flesta här kan skratta sig lyckliga med dom farter ni har haft. Bästa jag kommit upp i i upload mot Ftp är 220 och på DC 180-190. Bästa downloaden jag har haft låg på 600-650 med det har ju bara hänt en gång oxå...!! Har inte ens orkat ringa o skrika på Bostream än. Fick vänta nästan ett år på vdsl så jag e just nu glad för det lilla. Bor ca 900 meter från station så det kanske har något med detta att göra att min UL/DL suger....
Vet inte men tror det var någon som nämnde att vasa stationen i gbg var under ombyggnad i veckan men är inte säker. Om någon känner igen sig i detta så släng gärna iväg ett svar om ni vet mer. Btw, jag är en av dom som fått en "taskig" splitter men har ine märkt av några av de problem som folk verkar ha med telefonen.

Permalänk
Medlem

killme413, varför sätter man Interleavegrejset till 17 ms, vad är det som blir mer stabilt? Det måste ju innebära att man har sämre pingtider med VSDL va man än pingar?

Visa signatur

det allra senaste

Permalänk

Ville dela med mig av en teori som just dök upp

Kan det vara så att när dom gjorde om modemem så "glömde" dom hotta up uploaden eller så är modemet helt enkelt inte byggt för högre upload. Sedan har speedtouch modemet olika funktioner som i sin tur bestämmer up och download. Tex om dom kör asymetriskt eller inte, iaf på adsl varianten och vdsl modemet är väl ett ombyggt adsl modem?

Jag har haft som mest 4 personer som laddat samtidigt från mig med ca 120KB/s var vilket ger en antydning till at modemet är asymetriskt. Då ger detta en högrte download och ingen hög upload, men men, den belästa teknikerna kan ju se över det..

Och ja just det, du som skrev att du inte ens orkat ringa in, GÖR DET PLEASE så hjälper du iaf andra. En för alla alla för en

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem

jag ahr haft upload över både ftp och dc på upp till 800k/s till en person

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tear
jag ahr haft upload över både ftp och dc på upp till 800k/s till en person

Ja då kan du skatta dig lycklig iaf Jag har sagt upp mitt scream tills den 1:a July, hoppas man får testa på Uploaden innan också bara

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem

Håller på att sätta upp en server nu sedan kan jag sätta upp en liten testserver så kan ni se vad ni får för speeds från den.

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!