Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Melding Plague

Svar från Sapphire

<font style="font-size: 10pt"><b>Svar från Sapphire</b></font> <small class="small">fredag 4 juni av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Vi rapporterade i förra veckan att det har dykt upp Sapphire Radeon 9800 Pro-grafikkort i handeln som hade en strypt minnesbuss (128 bitar, mot 256 bitar som är normalt). Det såldes visserligen lite billigare men det är inget skäl att sälja det i Pro-serien, då prestandan är betydligt lägre än ett normalt Radeon 9800 Pro.<br /><br />Jag har fått en hel del e-post från läsare som blivit lurade av butiker, då det inte ska finnas någon märkning på lådan överhuvudtaget som säger att grafikkortet har en strypt minnesbuss. Vi har sedan förra veckan varit i kontakt med distributörer, återförsäljare och Sapphire Nordic angående problemet. Såhär säger Sapphire:<br /><br /><I><b>"Sapphire kommer nu att klart märka kartongen med ett stort klistermarke. Sapphire Nordic har också rekommenderat sina återforsaljare att inte köpa detta kort i retail."</I></b><br /><br />Vi hoppas att inte alltför många grafikkort har sålts här i Sverige och ber återförsäljarna att inte ta in dessa grafikkort som lurar personer att köpa något de inte får.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fortfarande riktigt kasst...

Visst, nu så kanske man inte går på det om man köper det i butik OCH om man vet vad 128 bitar innebär.

Det heter fortfarande pro och folk tror att det är ett riktigt pro kort.

Sen kommer säkert vara flera internetbutiker som inte skriver att det är 128 bitar.

Permalänk
Medlem

Riktigt fult av Sapphire att ens sälja det som ett "9800 Pro" .
byt namn till "9800 Pro-se" eller liknande, så vi kunder vet.

Permalänk
Medlem

Lättaste är ju helt enkelt att välja nått annat märke än sapphire.

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk

Tycker att det kan säljas som ett 9750(pro) kort!

Visa signatur

Amd64 3200+ (Zalman 7000B-AluCu)|Gigabyte K8NS Pro|1Gb Ram|Leadtek 6800Gt @ 380 / 1080|Antec LanBoy / Tagan 480w

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop en dator åt en kompis för ett par dagar sedan. Grafikkortet var ett Connect3D 9800PRO köpt från DB.

Det stod inget om 128bit på DB men bak på grafikkortets kartong satt det en liten klisterlapp där det stod 128MB 128bit DDR. Skit tänkte vi men vi installerade det i alla fall och i ATi Tool stod det att det var 256bit och prestandan va precis som ett 9800PRO ska va.

Permalänk

Fulspel i kvadrat oavsett var det säljs. Blir en bojkott av Sapphire från min sida när det är dags för nyköp.

Permalänk

Ville bara påminna alla att komplett säljer detta kort så ingen köper det av misstag...

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300462&cks=PRL

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem

Det står att det är 128-bit.

Permalänk
Hedersmedlem

Sapphire tar detta på stort allvar.
tycker att det är otroligt trevligt att de bryr sig om
den Svenska marknaden. Även fast den är pytte.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. A
Jag byggde ihop en dator åt en kompis för ett par dagar sedan. Grafikkortet var ett Connect3D 9800PRO köpt från DB.

Det stod inget om 128bit på DB men bak på grafikkortets kartong satt det en liten klisterlapp där det stod 128MB 128bit DDR. Skit tänkte vi men vi installerade det i alla fall och i ATi Tool stod det att det var 256bit och prestandan va precis som ett 9800PRO ska va.

Det var ju Connect3D-korten som var felmärkta.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=28920... för mer info.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Sapphire tar detta på stort allvar.
tycker att det är otroligt trevligt att de bryr sig om
den Svenska marknaden. Även fast den är pytte.

De verkar ju inte direkt bry sig om den övriga marknaden eftersom kortet var tänkt att säljas utomlands.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller med om att det är bra att Sapphire bryr sig om datoranvändares synpunkter men jag tycker fortfarande inte att det nog att ha en liten anmärkelse om att man har strypt det, det är bara ett försök att lura mindre vetande att köpa ett kort som egentligen inte lever upp till förväntningarna och tjäna pengar på det, jag kommer inte att handla Sapphire från och med nu.

Skulle vara kul att se några 3Dmark resultat eller tester på kortet för att se hur mycket det skilljer mellan det och dom andra korten i 9600/9700/9800 serien.

Permalänk
Hedersmedlem

jag VET att de inte var tänkt att lura någon slutkund.
absolut inte.

DE kort som är med 128 ska vara märkta. alla företag har jhu gjort fel.
men de bryr sig iaf att informera om det.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Sapphire VET även att de flesta kunder inte vet ett shit om skillnaden mellan 256 och 128bitars minnesbuss (med andra ord kommer inte märkningen att göra någon skillnad för andra än riktigt insatta kunder). Däremot vet de flesta att pro = bra/bäst. De lurar kunderna och försöker med pressmeddelandet komma undan med det, vare sig det är i Sverige eller inte.

Permalänk
Medlem

högre siffror=BÄTTRE för de flesta

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk

Förvisso, men en kund som inte är insatt har inget att referera till. 128 låter väl bra?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boomhauer
Sapphire VET även att de flesta kunder inte vet ett shit om skillnaden mellan 256 och 128bitars minnesbuss (med andra ord kommer inte märkningen att göra någon skillnad för andra än riktigt insatta kunder). Däremot vet de flesta att pro = bra/bäst. De lurar kunderna och försöker med pressmeddelandet komma undan med det, vare sig det är i Sverige eller inte.

Jag håller med, få är så insatta i grafikkort så att man skulle märka skillnad mellan olika kort på grund av en notis på bussen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
jag VET att de inte var tänkt att lura någon slutkund.
absolut inte.

DE kort som är med 128 ska vara märkta. alla företag har jhu gjort fel.
men de bryr sig iaf att informera om det.

Hur kan du veta det?

Jag tycker det är väldigt troligt att Sapphire MEDVETET försöker lura konsumenterna. Och det kommer de med största sannolikhet att lyclas med eftersom det är väldigt få som vet att det egentligen ska vara 256 bitar.

Den som påstår något annat måste verkligen ha bra argument med sig för att inte vara väldigt partisk i mina ögon.

Vilka företag har gjort fel? Är väl enbart Sapphire som strypt korten så hur ska någon annan ha kunnat gjort något fel?

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att detta också låter konstigt:
Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB, AGP,ATI9800PRO, 128bit,DVI-I,TV-Out, Lit
Installerat videominne (max) 256 MB ( 256 MB ) - DDR II SDRAM

Visa signatur

P4 2,4b @ 2,4GHz | 1x 512 DDR PC3200 | Gainward Gf4 MX440 64MB @ 385/630

Permalänk

128 här, 256 där, vem vet vad som är vad?

edit: 256MB.. (256MB alltså, bara så ni vet)

Permalänk
Medlem

Svinigt. Alla försöker fuska nuförtiden...

Visa signatur

/
Life is like a DDR-ram chip
you never know what your going to get

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av overdose
Tycker att det kan säljas som ett 9750(pro) kort!

Eftersom Radeon 9700 serien presterar bättre så vore det kanske inte så bra.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Är det någon som råkat köpa ett felmärkt kort så är det ju bara att häva köpet och skaffa något annat.

Permalänk
Avstängd

Är inte det som dem håller på med, bedrägeri??

Ja, dem skulle iaf aldrig ha vågat sig på något liknande i USA där bedrägeri brott blir mycket hårt bestraffade.
Synd att europa och asien inte har lika hårda lagar vad gällande dessa saker...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bndr
Är inte det som dem håller på med, bedrägeri??

Ja, dem skulle iaf aldrig ha vågat sig på något liknande i USA där bedrägeri brott blir mycket hårt bestraffade.
Synd att europa och asien inte har lika hårda lagar vad gällande dessa saker...

Bedrägeri eller inte, kanske lite hårt att kalla det så men dålig stil är det ju i alla fall....USA är för övrigt ett land vars system är gjort för idioter....kan dock tro att dom skulle blivit tvungna att trycka upp en varningstext om att det är 128bit över hela kartongen där istället för en litten etickett

Permalänk
Medlem

Ironiskt nog har jag just nu här på forumet en reklambanner från Komplett.se med reklam för Sapphire 9800 Pro, kollade sidan och det står inte angivet om det är 128 eller 256 bit...

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neuz
Ironiskt nog har jag just nu här på forumet en reklambanner från Komplett.se med reklam för Sapphire 9800 Pro, kollade sidan och det står inte angivet om det är 128 eller 256 bit...

Hehe...jag la också märke till det men jag tror att det är den "riktiga" versionen eftersom någon tidigare i tråden hade en direktlänk till komplett.se`s 128bits version och den kostade några hundringar mindre...

Permalänk
Medlem

man vet inte vilka det är som ljuger om att det är ett 128bit eller 256bit..
återförsäljaren har lika stort ansvar att märka sina varor som de säljer.
Men om de köper in 256bit kort borde de också få det. Så vem som försöker "luras" vet vi inte. För den medvetne klockaren eller prestanda freaket är det surt om man får ett 128bit kort. Men skillnaden är inte så stor som man kan tycka. har själv testat 128bit mot 256bit och på en P4 2.8ghz så skillde det sig nästan 200p för mig i 3Dmark03, vilket inte är överdrivet mycket i mitt tycke. Så länge det står att det är ett 9800 Pro och inget om 128bit så har man blevit lurad helt enkelt. Värre är det om man får ett 128bit kort som även är underklockat som jag läste för några dagar sendan när nyheten kläcktes. Då är man verkligen lurad och det är bortom all förlåtan.
Såg nån post ovanför där de skriver att 9700Pro presterar bättre.. det 128bit Connect3D kort jag testade presterar mer än ett 9700 Pro kort men p.g.a den högre klockningen.

Visa signatur

|XP 2500+ |Epox 8RDA+|Prometeia Black|TwinMos/Winbond PC3200 2*256mb|Hercules 9700 Pro|
|XP 2000+ AGOIA Y|Epox 8K5A2|Alpha 8045|TwinMos PC2100 2*256mb| Leadtek GF3 Ti200|

Permalänk
Avstängd

Finns det inget sätt att modda en 128bit till 256bit?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.