Permalänk
Medlem

För lite uttrymme

benjiman@y3n serier $ df -h Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/hda3 19G 1.2G 18G 7% / none 251M 0 251M 0% /dev/shm /dev/hdb1 74G 70G 0 100% /mnt/hdb1

Som det märks står det på att det används 70gb/74gb på min 80gb's HD som sitter i min server men ändå finns det inget utrymme kvar? Detta frustrerar mig rätt mycket eftersom jag behöver just ~72gb på den hårddisken och som jag planerat in. Den hårddisken har bara en partition som är ext3 också. Känns lite knepigt eftersom samma hårddisk i ntfs går att fylla med ~75gb data. Något som har med ext3 att göra eller någon spärr?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

På ext2 och ext3 partioner reserveras en del av utrymmet för root-användaren.
Du kan med tune2fs -r 0 /dev/hdb1 göra så att alla användare kan använda utrymmet.

Permalänk

74*0,95=70. ext2 och ext3 resarverar 5% utav utrymmet till root. Det går att komma förbi det genom att använda en viss parameter när man skapar filsystemet.

edit: Satan vad jag är seg idag

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JB
På ext2 och ext3 partioner reserveras en del av utrymmet för root-användaren.
Du kan med tune2fs -r 0 /dev/hdb1 göra så att alla användare kan använda utrymmet.

Ahh gött! din setting frigjorde 3.8gb, precis vad jag behövde på den HDn och lite till
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Men det är såklart inte rekomenderat att tabort reservationen på dom 5% så lägg tillbaka den så fort du kan.. tune2fs -m 5 /dev/hdb1 (tror jag /!\ titta en snabbis i manualen först.)

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^
Men det är såklart inte rekomenderat att tabort reservationen på dom 5% så lägg tillbaka den så fort du kan.. tune2fs -m 5 /dev/hdb1 (tror jag /!\ titta en snabbis i manualen först.)

Det beror ju på, jag kan inte finna en anledning att reservera en massa utrymme på t.ex. /home. / och /usr är en annan sak.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Dom två skälen jag kan se är väl..

1. Om nån user fyller disken så kan root fortfarande skriva till den
2. "Preformence" - underhåll av disken

Dom 5% måste ju finnas där av en riktigt bra anlening eller hur.. annars skulle dom inte kommit dit från början

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

Det är inget farligt med att ta bort reserveringen, andra filsystem som reiserfs och xfs har ingen reservering. Reserveringen finns bara till för att hindra vanliga användare från att fylla disken men om man partionerat riktigt(separata /tmp och /home) så ska användare inte kunna göra det. På partioner som bara används som lagring behövs ingen reservering, det gör inget om dessa fylls. Med dagens stora diskar är en 5%-reservering onödigt mycket, man kan om man vill ha reservering använda ett lägre %-tal.

Permalänk
Medlem

Jag tar alltid bort resarverigen på alla partitoner förutom systempartiton och boot. Alla som rä för lagring och dyligt har 0 resarverat och jag har la 16st diskar rullandes hemma själv som sitter i linux burkar och det har alldrig orsakat problem.

Dom 5% har jag inte mö nytta av. Lappen blev systempartitonen ändå 100% fylld då jag fick 2Gb log på fel via usbdisken när den tankade så hjälpte ju inte mö där hehe.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör man med ett väldigt fullt filsystem blir det enklare fragmentering så det är inte bara av den enkla anledningen att användare ska fylla upp allt utrymme.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quizor
Kör man med ett väldigt fullt filsystem blir det enklare fragmentering så det är inte bara av den enkla anledningen att användare ska fylla upp allt utrymme.

Inte så kul att offra 45Gb på en dator och 32.5Gb på en annan osv är en del utrymme. Desutom fyller man sällan dom ändå kör med ca 1% ledigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Inte så kul att offra 45Gb på en dator och 32.5Gb på en annan osv är en del utrymme. Desutom fyller man sällan dom ändå kör med ca 1% ledigt.

Nej, precis, och då är man förhoppningsvis medveten om vad man pysslar med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quizor
Nej, precis, och då är man förhoppningsvis medveten om vad man pysslar med.

kört så rätt läge på ca 16 olika diskar på ca 5 datorer och det fungerar bra än så länge.