Permalänk
Medlem

Dator problem

Tja allihop, jo det e såhär , Min kompis som då kan ganska mkt om datorer hjälpte mig att sätta ihop datorn, men nu efter vi jag har kört den ett tag så börjar den krångla lite, den stänger av sig eller rättare sagt startar om sig, så visst då gick jag in och kollade temp på CPU, och eftersom jag har en prescott ska väl dom vara ganska varma om jag inte har helt fel, så min ligger mellan 50-53 grader (ganska normalt då).. Men vad är problemet egentligen, tänk er såhär (för er som inte förstod vad jag skrev) att datorn startars om automatiskt, utan att jag ens har gjort något :/ lite skumt,..

Aja vore jätte tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta problemet.. Och nej jag tänker inte formatera för det hjälper inte, eftersom jag har testat hårddisken på en annan dator i 3 timmar så den funkade prima där..

Mvh Fozec

Permalänk
Medlem

Tjena

Jag har exakt samma problem, har haft 2 olika moderkort det första var ett ECS K75SA och efter jag haft datorn drygt 1 år så började den starta om sig.. Jag formaterade datorn, kollade CPU tempen inget var fel, men den fortsatte att starta om sig, Det var inte heller Blaster för jag hade sökt igenom datorn efter blaster 10ggr.. men den hitta inget, Jag hade ingen aning vad det berode på så jag köpte en ny dator, som jag byggde ihopp själv, Moderkortet heter ECS KT600-A med en 2600+ barton processor. Det enda jag behöll var mitt minne som köpte mer av fast endå la in det gammla också, och min gammla HDD så jag har 2 nu. Jag använde den nya HDD:n till Windows.
Och nu har det gått ett år Och datorn börjar igen! Den startar om hela tiden fast alltng är utbytt t.o.m dator lådan! Det är helt sjukt.. Jag vet ej vad jag ska göra.. Plz help!

Mvh Tomi

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Sant, det är hel sjukt, jag har försökt , eller rättare sagt lät min polare kolla på datorn men han såg inget fel, inga felkopplingar, allting satt rätt till men vad kan problemt vara? !

Permalänk
Medlem

Ok det här kan man utgå från:

Grafikort/ljudkort kan det inte vara
Hårdisken... knappast
Processorn, bara om den blir övehettad, I våran situation = nej
CD-rom/diskettstation kan de knappast vara

Moderkort = väldigt troligt
Minnen = ännu mer troligt

Läste en massa inlägg om sånt här på forumet, de flesta sa att de skulle kolla minnerna men en kille skrev det här:

Högerklicka på My computer -> properties -> advanced
Under Startup and Recovery gå in på Settings
Klicka bort "Automatically restart"

men jag vet inte....

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Kan vara minnet. Testa med memtest eller memdoctor.

Installerade ni Windows på den datorn som startar om sig själv nu eller installerade ni på en annan dator och sen flyttade hddn? Man ska alltid göra en ominstallation om man byter mycket komponenter/skaffar nytt.

Permalänk
Medlem

Jag har formaterat om många ggr o installerat Xp på min dator som startar om.

Jag fattade aldrig memtest86, ska man lägga in den på en diskett sen starta i dos?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Jo det kan vara minnet, men oftast när minnet krånglar så blir man bara kickad tillbaks till skrivbortet och/eller får felmedelanden. I detta fall så tror jag att det är antingen processorn eller moderkortet som krånglar. Och jag, memtest ska du lägga in på en diskett och sen boota med den.

edit
Har du bytt nätagg också? Vilket märke och hur många watt? Det kan mycket väl vara nätagget som krånglar...

Permalänk
Medlem

Jag har ett Codegen 430W, är det bra eller dåligt? Innan hade jag ett 300w till den andra datorn som hade samma problem. Ok jag ska prova memtest, tack för hjälpen

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Grabbar jag tog bort den där automatiska restart saken, ska se om det blir bättre.. Men vad menar ni med disketterna ?

Permalänk

om du har tid och ork så kan du dra ner ultimate boot cd, bränn filen till cd. där finns allt du kan behöva i testväg, har för mig att det finns en länk här på sweclockers någonstans.

Edit: japp här var den http://ftp.sweclockers.com/index.php?action=list&dir=Felsökni...

Permalänk
Avstängd

Kolla i kontroll panelen \ system \ flik: Avancerat

Välj "start & återställning" & avmarkera "starta om automatiskt"

Sedan är det alltid ett gott tips att kontrollera LOGGBOKEN..

I den samlas information om systemfel etc. mm..

Ett klart underskattat hjälpmedel för felsökning!

Permalänk
Medlem

Hej..
när jag omformaterar min dator och har formaterat hdden men sen kommer inte den längre uttan den kommer till baka till i börgan av instalationen så jag får inte in mitt os på den. Hjälp!!
HVH Rickard

Permalänk
Medlem

När du precis formaterat HDD, så startas ju datorn om, har du XP skivan i kommer datorn skriva: Tryck på valfri tangent om du vill starta med CD-skivan, men i ditt läge ska du låta den gå och inte trycka, så att installationen fortsätter, det borde fixa det

Hur kollar man loggboken?

Visa signatur

=)