Permalänk
Medlem

Promblem med lister till plexifönster

Ja undrar om det är någon som har tips hur man ska få fast lister och fönster på sido panelen har försökt med allt...

tack för svar !

Permalänk

listen kan du väll limma fast med superlim och till fönstret kan du använda dig av limpistol

Permalänk
Medlem

Okej.. ska jag såg lika stor som fönstrets storlek eller större ?

Permalänk
Medlem

Hade också problem med detta. Verkade ju som om det skulle vara det lättaste att sätta dit fönstret. Men såga större än fönstret annars får du knappast in listen.

Mäta tog 10 minuter
Såga tog 5 minuter
Sätta på listen och fönstret tog 3 timmar.

Edit: Svaret på frågan.

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk
Medlem

tack för hjäpen blissing

Permalänk

Ett tipps är att säga vilken sorts fönsterpaket eller list det rör sig om?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Hus ska du säta fast fönstret?
Använda listen till att sätta fast fönstret?
Eller ska du limma fast fönstret på insidan utav plåten?

Permalänk
Medlem

Jag ska sätta fast fönstret med hjälp av lister..
Det är ett: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1327&session=61862e...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blissing
Hade också problem med detta. Verkade ju som om det skulle vara det lättaste att sätta dit fönstret. Men såga större än fönstret annars får du knappast in listen.

Mäta tog 10 minuter
Såga tog 5 minuter
Sätta på listen och fönstret tog 3 timmar.

Edit: Svaret på frågan.

Hehe, samma för mig första gången

Men andra gången så använde jag mig av en bricka när jag rita runt fönstret och tog 1 minut, såga blev det aldrig utan borra ett hål och "nippla" runt som tog runt 5 minuter och till sist så använde jag tråd till hjälp med monteringen av fönstret.

Typ det är tre veck i kantlisten, en för föntret, en för låslisten och den som ska sitta mot plåten satte jag i en tråd av tjockare model sedan tryckte jag hela konkarongen mot plåten från framsidan och drog i tråden så att listen hamna över plåten.

Folk använder ofta tvål eller diskmedel till att sätta låslisten på plats, tyvärr så rinner medlet ur under ett par månader framöver.. själv använde jag mig av vattenbaserad glidmedel som torkar typ väldigt snabbt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hehe, samma för mig första gången

Men andra gången så använde jag mig av en bricka när jag rita runt fönstret och tog 1 minut, såga blev det aldrig utan borra ett hål och "nippla" runt som tog runt 5 minuter och till sist så använde jag tråd till hjälp med monteringen av fönstret.

Typ det är tre veck i kantlisten, en för föntret, en för låslisten och den som ska sitta mot plåten satte jag i en tråd av tjockare model sedan tryckte jag hela konkarongen mot plåten från framsidan och drog i tråden så att listen hamna över plåten.

Folk använder ofta tvål eller diskmedel till att sätta låslisten på plats, tyvärr så rinner medlet ur under ett par månader framöver.. själv använde jag mig av vattenbaserad glidmedel som torkar typ väldigt snabbt http://smilies.jeeptalk.org/cwm/3dlil/eek13.gif

Ska jag sätta på listen på föntret eller plåten först?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CHukha
Ska jag sätta på listen på föntret eller plåten först?

Runt/på fönstret först, men jag har inte testat med att ha det på plåten först

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Runt/på fönstret först, men jag har inte testat med att ha det på plåten först

Okej , men när jag gör det åker listen av ska jag fäst med nått?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hehe, samma för mig första gången

Men andra gången så använde jag mig av en bricka när jag rita runt fönstret och tog 1 minut, såga blev det aldrig utan borra ett hål och "nippla" runt som tog runt 5 minuter och till sist så använde jag tråd till hjälp med monteringen av fönstret.

Jo jag använde med en bricka men blev jävligt trångt ändå. Följde med en sådan till fönsterkittet. Jag lyckades när jag limmade fast listen i plåten först och sedan satte dit fönstret, annars hoppade listen ur hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blissing
Jo jag använde med en bricka men blev jävligt trångt ändå. Följde med en sådan till fönsterkittet. Jag lyckades när jag limmade fast listen i plåten först och sedan satte dit fönstret, annars hoppade listen ur hela tiden.

Hmm vad ska man göra med brickan ? dra under kanten så den åker över plexi/plåtkant?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CHukha
Hmm vad ska man göra med brickan ? dra under kanten så den åker över plexi/plåtkant?

brickan är till för att du ska få ett avstånd från plexit så listen passar.. du sätter plexit som du ska ha det.. lägger brickan mot plexit och sedan drar en linje runt hela.. så får du rätt avstånd

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

tack för all hjälp kanske kommer upp bilder på galleriet sedan om bågon skulle va intresserad !