Permalänk
Medlem

Bränt moderkort - The uppföljning

Hej hopp! I torsdags brände jag mitt moderkort, när jag av misstag tryckte ner minnet åt fel håll. Fråga mig inte hur jag lyckades. Hur som hellst, har väntat sedan i fredags på mitt nya moderkort, och idag kom det. Hurra tänkte jag, kopplade in och till min förtjusning bootar det upp felfritt. För er som läste min gamla tråd, så fungerar fortfarande bara en 256Mb-sticka. Det tar jag efteråt, jag vill i alla fall få igång burken. Nu förhåller det sig så, att moderkortet hittar båda mina hårddiskar. Informationen jag får angående dom är korrekt. Jag har windows på dom, men ingen av dom vill starta. När jag bootar från den första så är skärmen bara svart, med ett blinkande streck (-), precis som om den skulle boota. I skrivande stund har den stått och blinkat i tio minuter, men inget windows. När jag bootar från den andra står det bara "press any key to reboot". Vad göra? Jag har väntat sen i torsdags, och i princip sovit dygnet runt för att få tiden att gå. Nu trilskas den, såklart.

All hjälp mottages hjärtligt!

EDIT: Mitt nya moderkort heter: ASUS A7V8X-X

Permalänk

Jag undrar hur du lyckades full?

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem

troligtvis är det väll windows som inte vill bota pga nya mobots chip mm så du får nog göra en ominstallation om det såvida inte går att boota med windows skivan och göra en repration eller ominstallation av windows.
Skulle tro att windows fått spel av det nya mobot kan hända i bland.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy
Jag undrar hur du lyckades full?

Jag blev rejält sur för att minnet inte ville fungera. Jag hadde provat att frippla runt med dom i olika sockets, och bytte plats säkert 15 gånger. Varje gång gick det trögt, och min tumme som jag hadde använt till att trycka ner dom med var helt död. Så jag placerade en krona på minnet, och tryckte med handen. Till en början ville det inte gå ner, men jag maxade några gånger och vips så var det nere. Jag tänkte inte så mycket när jag gjorde det, utan gjorde det bara. Datorn startar upp, och efter 5 sek känner jag lukten av bränd sak (?), och stängde av datorn. Tittar runt lite, vägrar inse vad som hänt. Så upptäcker jag att kondensatorerna (eller dom höga sakerna som ser ut som batterier) hadde spruckit, och var bruna på toppen. Som rost ungefär, fast ljusare. Det lustiga var att detta bara hände dom som var närmast minnes slotarna. Efter ett tag ser jag att dom båda minnena var vända mot varandra. Heh.. Båda fungerar i varje fall, men inte tillsammans.

pa1983: Tack för tipset. Tog mig samman och formaterade om. Lyckligtvis hadde andra disken överlevt, och inget vettigt gick förlorat. Återigen har rättvisan segrat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesoj
Jag blev rejält sur för att minnet inte ville fungera. Jag hadde provat att frippla runt med dom i olika sockets, och bytte plats säkert 15 gånger. Varje gång gick det trögt, och min tumme som jag hadde använt till att trycka ner dom med var helt död. Så jag placerade en krona på minnet, och tryckte med handen. Till en början ville det inte gå ner, men jag maxade några gånger och vips så var det nere. Jag tänkte inte så mycket när jag gjorde det, utan gjorde det bara. Datorn startar upp, och efter 5 sek känner jag lukten av bränd sak (?), och stängde av datorn.

Bra där! =P

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Avstängd

in med din OS skiva, boota med den och kör sedan en systemåterställning eller vad heter. Det brukar funka, det heter egentligen inte systemåterställnig, men något....åt det hållet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
in med din OS skiva, boota med den och kör sedan en systemåterställning eller vad heter. Det brukar funka, det heter egentligen inte systemåterställnig, men något....åt det hållet...

var det jag syftade på går i regel att repparera geno matt installera över windows men alla program mm bibehålls.

Permalänk
Avstängd

ah, läste inte ditt svar ovan
Sorry

Permalänk
Medlem

Det fungerar sådär halv bra. Ibland bara den startas om, det kan ta 60 sekunder eller 20 minuter. Har ingen aning om varför, jag vet att den är uppe i farligt höga temperaturer ibland (75+), men det först efter en halvtimma eller så. Ska lägga på lite kylpasta :), någon som har en aning om varför den bara startar om ibland? Tack för alla tips by the way.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesoj
Det fungerar sådär halv bra. Ibland bara den startas om, det kan ta 60 sekunder eller 20 minuter. Har ingen aning om varför, jag vet att den är uppe i farligt höga temperaturer ibland (75+), men det först efter en halvtimma eller så. Ska lägga på lite kylpasta :), någon som har en aning om varför den bara startar om ibland? Tack för alla tips by the way.

Min startade om sig förut.. det var ca 3 min den kunde vara på.. Och det var mina minnen och moderkort som var brända.

Permalänk

Re: Bränt moderkort - The uppföljning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesoj
Hej hopp! I torsdags brände jag mitt moderkort, när jag av misstag tryckte ner minnet åt fel håll. Fråga mig inte hur jag lyckades. Hur som hellst, har väntat sedan i fredags på mitt nya moderkort, och idag kom det. Hurra tänkte jag, kopplade in och till min förtjusning bootar det upp felfritt. För er som läste min gamla tråd, så fungerar fortfarande bara en 256Mb-sticka. Det tar jag efteråt, jag vill i alla fall få igång burken. Nu förhåller det sig så, att moderkortet hittar båda mina hårddiskar. Informationen jag får angående dom är korrekt. Jag har windows på dom, men ingen av dom vill starta. När jag bootar från den första så är skärmen bara svart, med ett blinkande streck (-), precis som om den skulle boota. I skrivande stund har den stått och blinkat i tio minuter, men inget windows. När jag bootar från den andra står det bara "press any key to reboot". Vad göra? Jag har väntat sen i torsdags, och i princip sovit dygnet runt för att få tiden att gå. Nu trilskas den, såklart.

All hjälp mottages hjärtligt!

EDIT: Mitt nya moderkort heter: ASUS A7V8X-X

Hej!
Det råd jag kan ge dig är att låt en firma sätta ihop datorn åt dig. Det verkar bli kostsamt annars för er!
Har man ingen erfarenhet av att bygga datorer så ska man ha nån som kan göra de!

/zzplutozz

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

zzplutozz: Jag har byggt datorer i många år, och även praktiserat på violdata (:O ) Har aldrig haft några allvarligare problem, och faktiskt så brukar jag inte pilla in minnet åt fel håll. Dock tycker jag det är asjobbigt att bygga, så kanske får någon firma sätta ihop min nästa. Inte på grund av okunskap, however.

teposen: När jag hadde problemen körde jag med mitt twinmos. Bytte för en minut sen till mitt samsung, och ska se om problemen kvarstår. Ill be back.

Permalänk
Medlem

okej.. twinmos= problem (för vissa)..
Mina dog pga. att de var skräp+budget minnen , elixir var namnet.. Jag körde dom på ett minneskräset mobo (soltek frn-rl) @ 184fsb.. sen när jag tittade på film en gång så startade den om sig... han precis resetta bios innan den startade om sig, så ingen kunde se att jag hade klockat :).. Å vipps fick jag ett nytt mobo + 2stickor kingston ram :D.

Permalänk
Medlem

Grattis önskar jag kunde hitta min esd påse till minnet nu så returverksamheten kan börja. Annars ser det ut som att burken funkar nu, ska köra ett par rundor 3dmark för att försäkra mig om segern. Samsung > Twinmos

Permalänk
Permalänk
Medlem

Härligt att det löste sig.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=29331...

*tumme ner* för twinmos

Permalänk
Medlem

Hmm, är inte så stabilt som man kan tro. T.ex. när jag öppnade msn och 3dmark samtidigt så startade den om, och det är väl ändå inte så värst krävande? Sur man blir, finns bara två datorbutiker i strömstad och ingen av dom har nåt vettigt. Tänkte köra memtest, men kom på att jag inte har någon diskettenhet. Det finns inget annat minnestestprogram i sweclockers filavdelning, någon som kan tipsa?

Permalänk
Medlem

Bra exempel på att går det inte med våld så lägger man till mera våld och... sedan går allt åt helvete...

Permalänk