Begränsad överklockning på i925X?

Permalänk
Melding Plague

Begränsad överklockning på i925X?

<font style="font-size: 10pt"><b>Begränsad överklockning på i925X?</b></font> <small class="small">onsdag 23 juni av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Henrik</a></small><br>
<a href="http://www.anandtech.com/chipsets/showdoc.html?i=2092&p=1" target="_new">AnandTech</a> har publicerat en artikel i vilken de diskuterar ryktet om att Intel skulle ha begränsat överklockningsmöjligheterna för system med moderkort baserade på kretsarna i i925-serien. <br /><br />"<i>There certainly appears to be a built-in overclock lock with the new 925X and 915 Intel chipsets. The design limit appears to be around 10% over the rated speed of the CPU. Asus has found a way around this artificial limit, but it appears that they have not been able to completely bypass the Overclock Lock, since overclocks on the Asus still seem limited to about 24%.</i>"<br /><br />Ryktet verkar således vara en sanning med modifikation - då det bevisligen är upp till moderkortstillverkaren hurvida de vill implementera begränsningen eller ej.<br /><br />Hela artikeln finner ni hos <a href="http://www.anandtech.com/chipsets/showdoc.html?i=2092&p=1" target="_new">AnandTech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till "Jocke" för tipset!

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk

vad syslar intel med egentligen ?

fattar dom inte att dom förlorar kunder på detta, och vad har det för betydelse om folk överklockar eller inte för dom ?

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Hedersmedlem

Jag citerar Intels förklaring:

Citat:

Intel has done extensive evaluation of our 915G/P and 925X chipset products and have designed them to run robustly at 800FSB. Any use or operation of these chipsets beyond their specifications, including overclocking, has not been evaluated or validated by Intel. If a board provider decides to overclock their platform, they do so at their own risk, since this action will void the warranty for the Intel products. Additionally, from time to time, Intel may choose to implement functionality that helps to ensure that the Intel product experience is not degraded by those who may try to run our products out of spec.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

De vill att väl att man ska köpa en ny cpu istället för att överklocka sin nuvarande. Jag tycker det är lite fel taktik att ragga kunder.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad Intel sysslar med. Nästa CPU blir INTE Intel om dom fortsätter med de här dumheterna.

Permalänk
Medlem

så här står det på slashdot

Citat:

Patrick Schmid writes "Intel included an overclocking-prevention mechanism into the 915/925 chipsets.
So far, only Asus and Gigabyte know how to override it. You can start from the beginning or jump to where we discuss the overclocking lockout."

Permalänk
Avstängd

Idioti att hålla på låsa massa kul saker. Intel verkar ha emot överklockning eller nåt, se på P4, multiplyern är ju låst där..

Permalänk
Glömsk

Det var ju inte så roligt. Nu slutade jag visserligen att överklocka processorer för ett bra tag sedan, men om jag skulle vilja det vill jag kunna det, Intel eller ej.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är riktigt dålig stil från Intel om det är sant, att försöka packa på kunder snabbare processorer istället för att låta dom klocka dom tror jag inte dom vinner på.

Det låter som en typisk Intel grej och skulle inte förvåna mig om det stämde.

Fan...vad finns det egentligen för anledning att köpa en Intel längre, dom är dyrare, sämre och om detta nu stämmer så är dom ännu sämre på att överklockas än AMD...ska aldrig köpa en Intel mer om det visar sig vara sant.

Permalänk
Medlem

allt för prescottens fel !! låset är till för att inte cpu ska bli en vulkan säkert,
intel har bara en massa dynga att erbjuda nu för tiden samt att dom KOMMER att förlora kunder på det här,

Permalänk
Avstängd

men lga moderkorten gick det väll inte att byta prolle i?! rätta mig om jag har fel

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand
Detta är riktigt dålig stil från Intel om det är sant, att försöka packa på kunder snabbare processorer istället för att låta dom klocka dom tror jag inte dom vinner på.

Det låter som en typisk Intel grej och skulle inte förvåna mig om det stämde.

Fan...vad finns det egentligen för anledning att köpa en Intel längre, dom är dyrare, sämre och om detta nu stämmer så är dom ännu sämre på att överklockas än AMD...ska aldrig köpa en Intel mer om det visar sig vara sant.

Ok, glömmer vi inte en grej nu? AMD har redan för ca. 5 år sedan gjort liknande saker med deras processorer. Dåligt, ja. Men tro inte att det bara är Intel som tänker på detta sätt.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Ok, glömmer vi inte en grej nu? AMD har redan för ca. 5 år sedan gjort liknande saker med deras processorer. Dåligt, ja. Men tro inte att det bara är Intel som tänker på detta sätt.

AMD kör väl med överklocknings bara prollar väl???

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Ok, glömmer vi inte en grej nu? AMD har redan för ca. 5 år sedan gjort liknande saker med deras processorer. Dåligt, ja. Men tro inte att det bara är Intel som tänker på detta sätt.

'

Jo, visst har AMD gjort en del saker som Intel gjort först men det är oftast(om inte aldrig som Intel som lanserar det först) och man kan inte påstå att Intel är lika klockningsvänliga som AMD i alla fall, även om tex multipeln är låst på en del modeller så kan Intel inte konkurera med överklockning.

Permalänk
Medlem

Nåja, tror knappast det blir den här spärren som blir problemet när folk vill överklocka om nu Prescottarna är så varma som recenssionerna jag har läst säger. Men det här är klart mindre smart drag av Intel.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Hedersmedlem

Jag överensstämmer med artikeln på overklockers.com, det störande är inte att man skapar spärrar och sånt i och med någon för eller senare kommer hur man ska låsa upp det eller gå runt det och i prescotts fall så håller jag med Xcan...värmen är nog det största problemet.

Det som jag stör mig på är att man från Intels sida gör sånna saker för att hindra folk, jag tror inte att dom förlorar något på det på OEM marknaden i och med deras fäste, om det inte ligger i tillverkares intresse att hindra folk från att göra en massa fel så kanske dom tom vinner lite men så länge som AMD håller sig borta från samma idee så kommer dom förmodligen att a öven en del av Intels marknad på detaljhandeln.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte ett dugg om detta faktiskt, och enigt mig så ser jag inte behov av att skapa oro eller panik. Det är bara att köpa ett moderkort av en tillverkare som funkar bra med klockning eller inte. Upp till var o en

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Jag bryr mig inte ett dugg om detta faktiskt, och enigt mig så ser jag inte behov av att skapa oro eller panik. Det är bara att köpa ett moderkort av en tillverkare som funkar bra med klockning eller inte. Upp till var o en

Det är ingen som har sagt någonting annat...det jag stör mig på och jag tror dom flesta andra är själva attityden som Intel har i och med lanseringen av moderkorten.

Permalänk
Medlem

Alleand

Jag sa inget annat jag heller, utan det var min alldeles egen personliga åsikt om detta.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
<small class="small">Ryktet verkar således vara en sanning med modifikation - då det bevisligen är upp till moderkortstillverkaren hurvida de vill implementera begränsningen eller ej.<br /><br />Hela artikeln finner ni hos <a href="http://www.anandtech.com/chipsets/showdoc.html?i=2092&p=1" target="_new">AnandTech</a>. [/B]

Du kanske tänker rätt, men du skriver fel.

ASUS har inte valt att "implementera" begränsningen utan har tvärtom gjort vad de kunnat för att komma runt den. Begränsningen är inget valfritt utan ligger i chippet som standard. Vissa smarta ingenjörer kanske kommer på ett sätt att (helt) rundgå detta - om det är möjligt....

Så tills vidare är det INTE "bara att köpa ett moderkort av en tillverkare som funkar bra med klockning ", som en tidigare person skrev eftersom ingen faktiskt lyckats rundgå spärren helt.

Framtiden får utvisa om smarta moderkorts-ingenjörer lyckas komma runt spärren med många nedlagda arbetstimmar som de annars skulle kunna ha använt till något mycket nyttigare.

Lamt Intel!
/ Pollux

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Avstängd

DET smartaste draget AMD kan göra nu, är att göra raka motsattsen!!!
POWER TO THE PEOPLE!!!