Permalänk
Medlem

får samma ip efter varje uppstart

Vad är det för fel om datorn alltid vid uppstart har ip-nummer som börjar med 169
Jag har en router så för att jag ska komma åt internet så måste jag efter varje uppstart köra ipconfig /renew så får jag mitt vanliga ip 192.168.0.1

Permalänk
Medlem

Ställt in på din nätverksanslutning att du vill ha automatiskt tilldelat?
Om inte det funkar, skapa en .bat-fil som kör ipconfig/renew och lägg i autoexecute-mappen.

Visa signatur

Dumdedum.

Permalänk
Medlem

Jag har på "Erhåll en ip-adress automatiskt".
Vad ska jag skriva i .bat-filen för att den ska köra kommandot ipconfig /renew?

Permalänk

Funis: har du någon mjukvarubrandvägg? Det kan vara så att mjukvarubrandväggen är inställd på att blockera all trafik innan mjukvarubrandväggen är färdigladdad i minnet. Om windows då försöker få en IP-adress innan brandväggen är laddad kommer det att misslyckas. Sedan när du gör renew lyckas det eftersom brandväggen då är igång.

BAT-filen kan se ut såhär:

@echo off (behövs ej)
ipconfig /renew

spara som renew.bat

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

Samma händer mig,å ja å det är brandväggen, distortion10000 mycket bra skrivet..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dflw
Samma händer mig,å ja å det är brandväggen, distortion10000 mycket bra skrivet..

Tackar

Vilken brandvägg kör du och hur löste du det på ett snyggt sätt?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

En rätt snygg lösning är att skapa en ny genväg på skrivbordet till just ipconfig /renew och sedan lägga den i autostartmappen. Kräver ingen bat-fil.

Permalänk

Det hjälper ju inte om autostartmappen körs innan brandväggen är färdigladdad, vilket jag tror att den gör.

Iof funkar inte bat-filen då heller. En genväg på skrivbordet att klicka på kanske?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Hedersmedlem

Antar att du har en hemmabredbandsdelare, rätt?

Du kan nog fuska lite om du vill. Se till att få ett IP med ipconfig /renew
Kör ipconfig /all
Notera default gateway och DNS-servers.

Ställ in till manuellt IP med 192.168.0.100 och subnätmask till 255.255.255.0 om det är detta du får. Tänkte ta hundra eftersom att köra på .1 skapar nog en konflikt om någon annan kopplar in och bredbandsdelaren ger den adressen. Liksom ett sätt för din dator att flytta sig ur vägen.
Ställ även in default gateway och DNS-servers som du skrev ner.
Nu bör du kunna surfa precis som vanligt.

Men det här är en work-around. Vill man köra DHCP i hela nätverket så måste du fixa brandväggen på något vis eller byta (?).

För notering så om man får en adress på 169.254.x.x så är den en som APIPA (Automatic Private IP Addressing) tilldelar när den inte finner någon DHCP-server. Tror det här finns win 2000/XP/2003 och KANSKE ME. Tyckte mig läsa om det sista någonstans förut.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

distortion10000 jag kör med keiro firewall , "xp"jag kör Kontrollpanelen->Nätverks- och internet-inställingar->nätverksanslutningar->höger click reparera "nätverket"
jag har så klart en short cut men jag tycker inte det är jobbigt att göra varje gång jag startar upp tar högst 2 sec

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none