Permalänk
Inaktiv

Hej igen,

Jag har lite ny information om detta moderkort och minne...

Anledningen till att de ber dig köra 100% SPD är antagligen att annars får minnet för mycket volt...
Under min felsökning så märkte jag att om man kör normala inställningar med detta kort får minnet för mycket volt. Du kan se detta i nvidas utility program som du kan ladda ner från deras hemsida... endast om du sätter 100% SPD så blir volten normal.

En annan observation om detta kort... det är extremt kräset med minne.

Jag konstaterade efter kontakt med kingston att minnena inte var kompatibla men det finns KVR400X64C25_512 moduler som fungerar med detta kort och dom hade dessa i lager in England.

En annan sak.
Om du har matchade minnen så trivs de bäst i bank A1+B1 om du har omatchade A2+B1 detta enligt asus och jag har bekräftat detta med att om jag kör A1+B1 (minna är omatchade) så får jag typ 10000% mer fel i memtest.

Om DB inte hittade någon fel så har dom inte felsökt ordentligt.
Jag har själv haft mina minnen testade 15 ggr utan fel i dual channel i enbart de testet som alltid visat fel och det har fungerat till den 16 gången då felen kom... andra gånger jag testat är det fel varje gång.

Jag håller själv på att försöka lösa detta med webhallen och få ett par minnen som fungerar.

Micke

Permalänk

Hmm, hmm, hm.
Har just TwinMos med Winbond-kretsar och hade tänkt mig nåt nforce2 Ultra i alla fall.

Är KT600 något att satsa på överhuvudtaget?
Jag vill ha ett bra moderkort som klarar 200MHz buss garanterat, kräver inte mycket mer än så...

BTW. Mina minnen är ganska gamla, köpta för typ ett år sen gissar jag på. 2*256MB.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Fick just ett extra twinmos winbond 512 3200 BH-5 minne till, stoppade in o körde dual, funka inte. testade i memtest samt docmem fick fel i bägge 2.
Men plockar jag ur ett så blir det inget fel, bara om jag kör 2. Bägge 2 e felfria annars.

Efter ett jävla provande i platser kom jag fram till att mina bara verkar fungera med dual i sync. Kör just nu 333 mhz i sync(166 fsb), men så fort jag går ur sync så jag får 400mhz fungerar dom inte, bara om jag tar ur ena.

Skall prova o öka klockningen till 200fsb snart. hoppas det funkar. Har alltid haft twinmos minnen och detta e enda gången det krånglar.

Test test test test

Edit: Glömde skriva att jag kör Abit NF7-S V2.0

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk
Medlem

När man är mitt uppe i spelandet får man minnesproblem...
nu har mitt 5:e par twinmos slutat fungera som de skall.

nu blir det annat märke!
vad ni än gör håll er borta från twinmos.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Kan meddela att jag tror min TwinMOS 512 PC3200 sticka har kroknat. Har ett Asus A7N8X-X mobo, samma serie som ni andra fast utan dual channel och SATA. Men jag vet inte riktigt om det är minnet som strular.
Får även fel när jag testar hhd (Ultimate Boot CD). Jag kan inte ens starta upp datorn och ibland vill inte datorn starta ens. Får sitta och trycka in Restart knappen några gånger, sen bootar den. Innan datorn krashade så starta den om sig och sa ibland att nVidias grafikkorts drivrutiner strular. Nu e mitt 9200SE inne på lagning och jag får det i veckan.

Får heller inte upp min sticka i den hastigheten den ska vara i. Datorn strulade en hel del när jag satte ihop den och sen dess har den funkar bra. Funderar på om det är mina TwinMos stickor som ställer till det.

//Rille

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

någon annan som kan rekommendera bra ram minne för asus kräsna a7n8x ?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Fan det är bara o inse, Asus A7N8X-E är lika med problem. Min dator vill inte "kallstarta". Skärmen blinkar bara och jag får göra 30-40 omstarter innan allt går igång som det ska...Börjar bli pissförbannad på fitt-ASUS

Permalänk
Medlem

Jag har under lång tid följt dessa problem, fler än jag själv uppenbarligen har!

Jag har ett TwinMos 512:a pc3200 WB BH-5 och ett twinmos 256, med ve och fasa: CH-5 på, som körs i ett ASUS A7N8X-Deluxe rev. 2.0
visst det går ju bra så länge jag inte testar att köra FSBn i 400 i dual-channel.
jag kör i skrivande stund på dual-channel i "maximum" 360-DDR. Vid andra alternativ, så loskar minnena, och memtest 86+ på mina vader!

Det jag insett av jakten på lösningar, är att det är en stor fördel, sparar både tålamod, tid och i största del pengar, är att kontrollera med respektive minnestillverkare om respektive moderkort man äger, kan ta det minne man vill så gärna använda

Kingston har iaf en hel drös med någorlunda minnen, men då jag jagar WB BH-5, så är det magert där verkar det som.

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator/modelsinfo.asp?S...

referens för tillfället som guide efter WB-5: orna, använder jag
http://pub.lorenz.bei.t-online.de/winbondlist.htm

Jag har även funderat på mushkin

http://www.mushkin.com/epages/Mushkin.storefront/40d9693a02c0...

A7N8X finner man ca i mitten av sidan.

Möjligen A-data eller corsair eller crucial ska jag kolla av med, efter det att jag skrivit dessa raderna.

Permalänk
Medlem

Jag har haft precis samma problem som ni
Från början hade jag
Asus A7N8X Deluxe
Twinmos Winbond PC3200

På den tiden spelade jag mycket Warcraft III, då fick jag ideligen FATAL ERROR, som brukar ha med minne eller grafikkort att göra, jag uppdaterade till senaste drivrutinerna på mitt grafikkort men fick ändå FATAL ERROR, då körde jag Memtest86, där fick jag fel. På denna tiden hade jag hunnit skaffa mig ytterligare ett Twinmos minne av samma sort, när jag satte i det fick jag mer och mer FATAL ERROR och andra fel. Ett annat fel som jag hade var att när Windows laddade rebootade datorn, så kunde den göra 2-3 gånger innan den startade, senare kunde den göra det 10 gånger, ett sista sort fel var att datorn helt plötsligt rebootade.
Jag fick veta att Nforce 2 och Twinmos har problem, så jag lyckades byta till 2 * Kingston PC3200 512MB, jag bytte även bort mina Western Digital diskar som jag visste också har problem med Nforce 2. Nu får jag fortfarande konstiga fel, är detta för att Nforce 2 och mina Kingston (KVR400X64C3A/512) har problem med Nforce 2?
Jag har inte testat en massa med 166 FSB, By SPD och allt vad det heter.
Utan att ha diskuterat det större med någon så skulle jag vilja säga att det är fel på mitt moderkort, defekt.

Visa signatur

Ja, när jag tänker på det

Permalänk
Medlem

Jippi, Fick tillbaka mina prylar från DB och de hade bytt ut minnena mot kingston
KVR400X64C3A/512 och nu funkar det i dualchannel med FSB 166 (Barton 2500).

Efter lite testande så funkar det i FSB 200 om jag bara använder 1 sticka (Funkar i alla banker). Om jag kör med två
(Dual el. Singel spelar ingen roll) så får jag error på adress 1022.

Någon som vet varför?

Visa signatur

| XP 2500+ | Asus A7N8X-E Deluxe 1008 Uber Bios | Leadtek FX 5900 Ultra Med Bios mod 5950 Ultra |
| 2x515 Kingston KVR400X64C3A | 1 x 120 Gb WD | 6 x 160 Gb SG | TOT 1,06 TB | DVD - NEC 1300 |