Spontana omstarter del 2

Permalänk
Medlem

Spontana omstarter del 2

Goddagens! Detta är ännu en av mina trådar, som alltid har behandlat min dators tillstånd från dess att jag brände moderkortet tills nu. Jag tror alltid att jag har löst det, men likt förbannat dyker skiten upp igen. För er som inte orkar läsa mer dösnack stänger alltså min dator av sig precis när den vill. Inget meddelande what-so-ever kommer upp. Tänk dig att du drar ut strömsladden, så går det till. Hårt snabbt och hänsynslöst. Jag har gjort två system recoveries till tillfällen min dator var nyformaterad, den klarar sig bättre då men det är bara en tidsfråga innan skiten drar igång. Jag tänkte mig först att det var temperaturproblem, nuförtiden sitter det en bordsfläkt brevid burken men den hänger sig ändå. Jag hadde tänkt formatera om, men gissa vad som händer? Jo jusst, den hänger sig innan jag har kommit halvvägs. Vid det här läget tror ni alla att det är nätagget, eller hur? Tänkte jag med, och har bytt det tre gånger. Mitt minne har scannats med memtest och det är felfritt. Det känns ju onekligen som att det är ett hårdvarufel, annars skulle jag väl åtminstonde få upp en blåruta. Vad är det som är fel?

Ni är den sista utvägen, om problemet inte löser sig nu får jag lämna in datorn hos en butik. Vi inser alla vad det innebär, ingen förtjänar att vara utan sin dator i dagar och veckor! Hjälp!

Permalänk
Medlem

hade typ samma problem förr, felfritt memtest.. sen kastade jag minnet åt helvete o köpte ett nytt, sen dess har min dator funkat bra som satan xD

Permalänk
Medlem

Hehe, känns rätt surt eftersom jag nyss köpte mitt minne Tror ni att detonator drivisar orsaka detta. Avinstallerade dom och gick till jobbet. 7 Timmar senare är datorn fortfarande på, precis där jag lämnade den. Ska testa lite, kan hända har vi lösningen här.

Permalänk
Medlem

Är det ett gammalt moderbord du sitter med?

Jag hade liknande problem med min gamla dator. Kondensatorerna på det moderbordet hade blivit slitna, defekta eller motsvarande och som påföljd blev det spontana omstarter precis som om någon ryckt ur strömkabeln.

Permalänk
Medlem

Hmm, har också misstänkt fel på moderkortet. Men skulle vara hyffsat konstigt, eftersom jag köpte det för mindre än 2 veckor sen.

Permalänk
Medlem

Skrivs det inget felmeddelande i loggboken innan datorn dör?

Var senast igår med om liknande problem, helt plöttsligt kunde en dator starta om helt utan anledning...
Såg då i loggboken att det stod något om fel på ena hårddiskens kontrollkort, och helt riktigt var det en defekt hårddisk som var orsaken.

Finns många komponenter som skulle kunna orsaka ett sådant resultat, och bara för moderkortet bara är 2 veckor gammalt är det inte så väldigt konstigt om det skulle blivit defekt.

Permalänk
Medlem

Vart hittar man loggboken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesoj
Vart hittar man loggboken?

"Kontrollpanelen" -> "Administrationsverkyg" -> "Loggboken" om du använder Windows XP...

Permalänk
Medlem

Tack. Hittar dock inget av intresse i den. Dagens bravader:

Provade med ny hdd. Datorn hängde sig.
Provade med två nya nätagg. Datorn hängde sig.
Provade utan cdrom. Datorn hängde sig.
Provade att ominstallera. Datorn hängde sig.

På dom tester jag har gjort kan jag tydligt se att det är hårdvarufel. Eftersom jag bytt nätagg, cd, hdd så återstår bara moderkort och minne. Troligast är minne, eftersom att moderkortet är nytt. Dagen till ära har jag beställt nytt minne, alltså. Återkommer med resultat, om slöa komplett vill få iväg det någon gång.