Permalänk
Medlem

Angående HD till PS2: Det finns att köpa en produkt som heter HDloader som du kopplar till nätverksadaptern och kan då sätta in en HD. Det är lite olika vilka hårddiskar som passar, men tydligen ska maxtor diskar vara de säkraste korten (40-250GB ska funka). Med HDloader kan man sen ta och lägga ner sina spel på disken och starta dom därifrån, vilket ger mindre ladningstider och mindre slitage på skivorna. Notera att HDloader inte stöder brända spel så vitt jag vet.

Permalänk

HD loader funkar med brända skivor om man har chip i maskinen, men du behöver inte chipa konsolen för att använda HD loader, men då kan du bara lägga in orginalspel.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Varför sparar man in på minnesmängden så mycket, nu när det är relativt billigt?

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LocSin
Angående HD till PS2: Det finns att köpa en produkt som heter HDloader som du kopplar till nätverksadaptern och kan då sätta in en HD. Det är lite olika vilka hårddiskar som passar, men tydligen ska maxtor diskar vara de säkraste korten (40-250GB ska funka). Med HDloader kan man sen ta och lägga ner sina spel på disken och starta dom därifrån, vilket ger mindre ladningstider och mindre slitage på skivorna. Notera att HDloader inte stöder brända spel så vitt jag vet.

HDloader kan så vitt jag vet bara utnyttja 137Gb om man sätter i en större HD än 120Gb. Den klarar även av mindre HDs än 40Gb.

Här är en bra sida med vilka hårddiskar som funkar, http://ps2drives.x-pec.com/

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reVer
En sak som jag har irreterat mej på en hel del med dagen konsoler...
Kylnigen låter för mycket! och vill inte ens tänka på hur en 3,4 ghz konsol låter... (tänker på gamla goda tider när man smög upp mitt i natten när nes föräldrar sov, hadde ljudet avstängt på tvn å det enda som hördes var knapp tryckningarna på kontrollen å inte ett ljud från SNES:et/NES:et.

Medans att göra samma sak på en ps2:a blir bara fel för efter en stund blir man bra jekla irreterad på fläkten...

Lyckas du höra kylningen på de PS2or som finns idag gör du det bra! Jag 2st PS2or (en chippad v7 och en o-chippad v9) och v9an hörs endast om jag lägger örat emot fläkten eller kör med nätverksadaptern och hårddisk eftersom fläkten snurrar lite fortare då men ändå otroligt tyst.

Ang. hårddiskar i PS2an så är det som Nordis säger max 137gb som gäller med HD Loader iaf.
Jag använder själv en 80gb Seagate Barracuda IV disk i min PS2a nu men har en Maxtor 120gb på gång. Vad jag hört så skall det inte vara något problem att använda vilken nyare IDE hårddisk som helst förutom visa WD eftersom avståndet mellan molexen och IDE-kontakten är för kort, men det går att modda om man vill. Det är inte heller något problem att lägga in back-uper på HDDn om man har en chippad maskin och sedan flytta över disken till en o-chippad maskin.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamblor
Varför sparar man in på minnesmängden så mycket, nu när det är relativt billigt?

Främst pga priset skulle jag tippa, i förhållande till vad den får kosta så är det inte jättebilligt. Sen så är det säkerligen för att det inte behövs mer, man kan inte jämföra en konsol med en dator i minneskrav och annat efterssom spelen till en konsol kan optimeras mycket mer. Xbox1:an har ju t.ex. "bara" 64mb minne, och detta delas också av både processorn och grafikkretsen. Ändå säger spelutvecklarna att de inte har lärt sig att utnyttja den fulla potentialen, t.ex. sägs det att Halo utnyttjar ca 60-70% av resurserna (har för mig jag läste det iaf). jag har för mig att både ps2 och GC har mindre än 64mb minne också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboy
En 733mhzare var ju skitdyr när man började höra rykten om xbox1. Så när xbox2 kommer så kommer inte 3,4ghz var så värst mycke

Det kan stämma, men processorn i en xbox är mer lik en celeron än en p3:a och är följdaktigen billigare. sen så finns det ju inte PowerPC processorer i 3,4Ghz än heller, de snabbaste är väl i 2Ghz och används i Apples värstigburkar, den är alltså svindyr. Ok, om de nu får upp den till 3,4Ghz i slutet av 2005, då kommer den oundvikligen att bli en hel del varmare, om man sen trycker dit två kärnor till så blir det defenitivt inte svalare eller särskilt billigt för den delen, och en extremkylning är otänkbart i en konsol.

Om de ska använda tre PowerPC baserade kärnor så blir de säkerligen grovt bantade både för att dra ner priset och för att göra det lättare att nå 3,4Ghz

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Avstängd

det riktiga kriget kommer nog inte ligga i hårdvaruprestandan utan speltitlarna, å där har i regel Sony mer erfarenhet och står närmare de japanska smultrontillverkarna. MS är nya på detta området, de har ingen tradition av att arbeta lika nära utan tvingar de som gör spelet att anpassa sig helt och hållet efte speccs. Medans Sony lyssnar lite mer med de partners de arbetat med under många år. Å andra sidan så är både internet / web m.m inte lika bekant hos PS2. Speltitlarna kommer som sagt avgöra i längden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reVer
En sak som jag har irreterat mej på en hel del med dagen konsoler...
Kylnigen låter för mycket! och vill inte ens tänka på hur en 3,4 ghz konsol låter... (tänker på gamla goda tider när man smög upp mitt i natten när nes föräldrar sov, hadde ljudet avstängt på tvn å det enda som hördes var knapp tryckningarna på kontrollen å inte ett ljud från SNES:et/NES:et.

Medans att göra samma sak på en ps2:a blir bara fel för efter en stund blir man bra jekla irreterad på fläkten...

Man får väl modda in en vattenkylning på konsollen då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Främst pga priset skulle jag tippa, i förhållande till vad den får kosta så är det inte jättebilligt. Sen så är det säkerligen för att det inte behövs mer, man kan inte jämföra en konsol med en dator i minneskrav och annat efterssom spelen till en konsol kan optimeras mycket mer. Xbox1:an har ju t.ex. "bara" 64mb minne, och detta delas också av både processorn och grafikkretsen. Ändå säger spelutvecklarna att de inte har lärt sig att utnyttja den fulla potentialen, t.ex. sägs det att Halo utnyttjar ca 60-70% av resurserna (har för mig jag läste det iaf). jag har för mig att både ps2 och GC har mindre än 64mb minne också.

Vad gäller xboxens 64 mb så är det i det minsta laget. Speltillverkare har såvitt jag vet problem med den spärren och det går åt en hel del för optimeringar för att få det under 64 mb.
Men det var bl.a. minnet som fick offras för kostanden. Priset på ram var ju inte lika billigt på den tiden som idag och man kan ju inte släppa en ny version av xboxen med mer minne då spelen inte kommer utnyttja mer än 64 mb.

Permalänk
Medlem

Det där med att den ska köra 3,5GHz CPU från IBM dödar ju ryktet. Inte för länge sen lanserade ju Apple sina dual 2,5GHz burkar, och de är vattenkylda. IBM har ju stora problem att nå 3GHz (detta tom enligt annan nyhet på Sweclockers). Ett år innan XBox lanseringen, så var inte ens dess CPU (733:an) den snabbaste som fanns. Skulle de bestämma sig för att bygga en konsoll på den snabbaste CPU:n som tom inte ens finns idag, skulle den bli _enormt_ dyr.

Permalänk
Avstängd

G5:orna producerar inte mycket värme utan pyttelite. Är så j-vla trött att jag inte orkar leta reda på någon källa så om jag har fel får någon rätta mig. God natt.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem

De ska vara rätt timida på det, men allt är ju relativt. Med tanke på att Apple gör både OS och hårdvara själva, så borde de kunna vara snabbare på ny teknologi än MS + tillverkare. Vilket också är ett av deras kännetecken, design och ny tech.

När det gäller CPU:n som valdes till XBox så var inte det top-of the line, och då menar jag tiden 1 år innan XBox lanserades i USA (eftersom specen sätts en tid innan release, så speltillverkarna har något att gå på). Det fanns 1GHz PIII, 1,5GHz P4 och AMD hade sina Athlon då.

Vi får väl se helt enkelt. Ska Xbox 2 ut 2005, så lär det dyka upp info i år.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Vad gäller xboxens 64 mb så är det i det minsta laget. Speltillverkare har såvitt jag vet problem med den spärren och det går åt en hel del för optimeringar för att få det under 64 mb.
Men det var bl.a. minnet som fick offras för kostanden. Priset på ram var ju inte lika billigt på den tiden som idag och man kan ju inte släppa en ny version av xboxen med mer minne då spelen inte kommer utnyttja mer än 64 mb.

Löd in 64 till då, så blir du nöjd har jag gjort.

Visa signatur

Dagens visa: Fibes, oh Fibes - This City's Got No Boulevards

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. Dillsill
Löd in 64 till då, så blir du nöjd har jag gjort.

Nae, jag klarar mig på 64 mb, det är speltillverkarna som förlorar på det..
Sen om jag installerar 128 mb i min xbox så kommer jag ju inte tjäna något alls på det eftersom inget spel (förutom möjligen vissa hemmagjorda spel/emulatorer/linux (vilket jag inte kör)) kommer att kräva mer än 64 mb.