Permalänk
Medlem

Jag tytcker att Arneball ska testa detta... Du kan ju ta på nån gammal burk först så du slipper bli av med din amd64 på ett ögonblick iafall att... då detta verkar vara ett "otestat" område... dvs om du har någon passande burk liggandes där hemma i källaren

Permalänk
Medlem

Är det inte en massa fett i kopparpastan oxå? Känns som det borde ge sämre värmeledningsförmåga..

Permalänk
Medlem

som sagt KOPPARPASTA LEDER SÄMRE ÄN AS5!!!

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeNMaX
som sagt KOPPARPASTA LEDER SÄMRE ÄN AS5!!!

suck, vad baserar du det uttalandet på? egna erfarenheter eller?

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk

varför ska alla vara så negativa mot kopparpasta, har sett det användas vid kylning av förstärkarkretsar förut och jag e inte rädd för att skrota artic silver pastan för kopparpasta om den visar sig kyla likabra/bättre.

väntar med spänning på testresultat från ngn därute.

förresten... el_ak tror du det bara är silver i artic silver pastan eller

Visa signatur

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |
Intel P4 Överklocknings DB | ATI Radeon 9200 Vmod | ArneAnkas 3dMark 2001 DB |

Permalänk
Avstängd

dessutom är det la inte silver, utan silverjoner.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att partikelstorleken är mycket viktig. AS Ceramique presterar bättre än de tidigare versionerna av AS, trots att AS Ceramique inte innehåller något silver. Den genomsnittliga partikelstorleken är dock väldigt liten, <0.38 microns.

Vet någon hur partikelstorleken är i kopparpasta?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Cybertox: nej, men eftersom kopparpasta är gjort bland annat för att smörja förutsätter jag att det innehåller en hel del av kladdiga ämnen som inte är särskilt bra värmeledare. I silverpasta är det nog mest bara bindemedel och dessa är förmodligen framtagna för att ge så bra värmeledningsförmåga som möjligt.

Permalänk

Visst funkar kopparpasta, kör med det på min 486:a

Har dock inte vågat testa det på något dyrare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johansson_j
Tänk på att kopparpasta blir flytande när den blir varm...
Jag säger bara "dropp dropp dropp"...
Så kan ni räkna ut resten sen.

Inte så att man tar en hel tub på cpun,
De som ligger i porerna i coren å kylaren lär knappast komma nånstans.
fast du kanske e en sån som tror desto mer kylpasta desto bättre kylning?

Permalänk

gOry: Tror ej att det är bättre med mer kylpasta. Lagom är alltid bäst.
När jag säger det påståendet så talar jag av erfarenheter från jobbet då vi just använder bla kopparpasta, plus att det är varmt där vi har det med.
I och för sig mycket varmare än i en dator men den blir flytande.

Visa signatur

Intel Pentium 4 2,8c @ 3.4GHz, Zalman CNPS7000A-Cu, ABIT IC7-G, DualDDR 4*256MB (1024MB) Twinmos Orginal DDR400, Hercules 9500Pro 325/310 (max 385/325), Maxtor 120GB & 160GB SATA150, IBM 40GB ATA100, Thermaltake XaserV V7000A, Thermaltake Xaser Silent Purepower 410W, NEC 2500 DVD-Bränn 8X, 21" Taxan Monitor

Permalänk
Medlem

Hhum, är inte koppar pasta ett samlingsnamn för olika fetter med pulvriserad koppar i ? koppar, för att det inte ärgar ihopa till en solid klump, och därför fortsätter att stå för ökad friktion, (så att bulten, skruvarna inte lossnar utan hjälp) och fetter för att rostskydda, o hålla all annan skit ute?

Jag tror nog oxå att den e lite för grovgornig för att vara nån perfekt kylpasta, men jag såg nånstans att med tandkräm fick man bara nån grad högre temp än med "generic" kladd. det skulle med andra ord inte alls vara förvånande om det e "tillräckligt bra" men det lär ju ingen hurra för, folk här ger sig på o putsar på sina kylflänsar för att få ner tempen med allt från en till ett par grader.

jaja, det e väll alltid nån som kommer att testa.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

ngn som vågat testa än??

Visa signatur

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |
Intel P4 Överklocknings DB | ATI Radeon 9200 Vmod | ArneAnkas 3dMark 2001 DB |

Permalänk
Avstängd

Ni som säger att kopparpasten leder värme bätre, varför kör ni inte med kopparpastan då?

Liksom kleta på och starta upp datorn så får vi se, om ni tar äldre system än vad ni har så är ni själva tveksamma.

Så på med pastan och sluta med kasta skit på varandra som om ni inte har blivit pott-tränade än.

Fram med eran bevis att koppar är bätre än silver, ni gnäller ju fan efter bevis att silver är bätre än koppar.. så nu är det dags att vända på steken

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Om man skall få bättre resultat med kopparpasta så borde väl den i så fall innehålla mer koppar än vad AS innehåller silver.. eftersom större andel värmeledande metall borde leda värme bättre.

Kopparpasta är i alla fall som jag har sett i ett fett med granulerad koppar i (mald betyder det) och i de schyssta versionerna brukar det vara grafitfetter som är huvuddelen av pastan. Ett problem med kopparpasta kan vara att det delar sig, alltså metallgranulatet stannar kvar medan lättflyktiga delar av pastan, t.ex. fetterna rinner bort. Oavsett vilket så tror jag att en produkt designad för värmeöverföring för över värme bättre än en produkt som är designad för att smörja, men för den sakens skull finns ingen anledning att inte prova. Lycka till.

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk

Testade att koka kopparpasta i ett vattenbad och den klicken jag flängde i änrade överhuvud taget inte form eller blev flytande på ngt sätt. Alltså kopparpasta blir inte flytande!!

Detta hade man ju iof redan kunnat reda ut i första inlägget på denna tråd eftersom om man kollar på kopparpasttuben (min kopparpasta var av märke CRC eller ngt) så står det att denna ska klara tempraturer mellan -30 till 1100 grader. Denna pasta var också mycket finkornig som ni vill kalla det och det står till och med på tuben att man kan använda den smörjning OCH som värmeledande pasta på flänsar.

Återkommer med resultat på hur bra kopparpastan leder ström och resultat på hur bra den kyler (Artic Silver VS CRC kopparpasta)

--------------------------------------------------------------------------------

JAg plocka fram multimetern och mätte motståndet i pastan och kan säga att jag kunde lika gärna mätt i sandlådan för pastan ledde inte ström alls... konstigt nog.. ska nog testa under tryck immorgon... orkar inte nu...
--------------------------------------------------------------------------------

testade med att kopparpasta på en kompis ( aelon här på forumet )Barton prollle och med kopparpasta sänktes tempraturererna enligt följande:

full load: 51 - 47
idle: 37 - 34

detta i en stundtals närmare 30 grader varm lan lokal men en coolermaster aero 7 kylare

Visa signatur

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |
Intel P4 Överklocknings DB | ATI Radeon 9200 Vmod | ArneAnkas 3dMark 2001 DB |

Permalänk
Avstängd

Mycket intressant, ska nog köpa en duron 1,4ghz och prova orka sätta sin processor som befinner sig i den högre prisklassen på spel.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk

Tänkte bara nämna att arctic-cooling verkar ha en kopparpasta för processorer http://www.arctic-cooling.com/en/products/thermal_compounds/

Info:
Copper Compound
Composition:
10% Silver / Copper
40% Silicon
30% Metal Oxide
20% Carbon
0.5 g (10-40 applications)

Thermal Conductivity: >7.5 Watt/m-K
Thermal Resistance: <0.06 °C-in2/Watt
Specific Gravity: 2.4 g/cm3
Operation Temperature: -50 ~ 240°C
Evaporation: < 0.1%
Bleed: none

Visa signatur

S:|AMD XP 3200 m. Zalman CNPS-7000+AS5|ABit AN7|1GB TwinMOS PC3200 Dualchannel|ATi Radeon 9800SE AIW|2x80GB S-ata Hitachi 7k250|1x120GB Seagate|1x200GB Seagate||B:|Apple iBook Blueberry Rev.1 G3/300MHz|40GB Seagate Momentus|320MB RAM|ATi Rage Mobility VRAM 4MB|Mac OSX 10.3.5||iPod:|15GB G3|Koss bågar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cybertox

testade med att kopparpasta på en kompis ( aelon här på forumet )Barton prollle och med kopparpasta sänktes tempraturererna enligt följande:

full load: 51 - 47
idle: 37 - 34

detta i en stundtals närmare 30 grader varm lan lokal men en coolermaster aero 7 kylare [/B]

helt klart intresssant... Vad var det för pasta? typ märke, pris å så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cybertox
Testade att koka kopparpasta i ett vattenbad och den klicken jag flängde i änrade överhuvud taget inte form eller blev flytande på ngt sätt. Alltså kopparpasta blir inte flytande!!

Detta hade man ju iof redan kunnat reda ut i första inlägget på denna tråd eftersom om man kollar på kopparpasttuben (min kopparpasta var av märke CRC eller ngt) så står det att denna ska klara tempraturer mellan -30 till 1100 grader. Denna pasta var också mycket finkornig som ni vill kalla det och det står till och med på tuben att man kan använda den smörjning OCH som värmeledande pasta på flänsar.

Återkommer med resultat på hur bra kopparpastan leder ström och resultat på hur bra den kyler (Artic Silver VS CRC kopparpasta)

--------------------------------------------------------------------------------

JAg plocka fram multimetern och mätte motståndet i pastan och kan säga att jag kunde lika gärna mätt i sandlådan för pastan ledde inte ström alls... konstigt nog.. ska nog testa under tryck immorgon... orkar inte nu...
--------------------------------------------------------------------------------

testade med att kopparpasta på en kompis ( aelon här på forumet )Barton prollle och med kopparpasta sänktes tempraturererna enligt följande:

full load: 51 - 47
idle: 37 - 34

detta i en stundtals närmare 30 grader varm lan lokal men en coolermaster aero 7 kylare

äntligen ngn som testar, istället för att bara snacka om skiten. testade du med AS också? vad blev tempen då? eller är det den gamla tempen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

den gammla - den nya ??

Permalänk

Som de andra sagt.
Vilket märke på kylpastan använde du innan och vad heter kopparpastan?
Antar att den höga tempen är den gamla?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Testa på, men ni kommer ju inte få bättre resultat än med t.ex. AS5.

Asså o det vet du... bara för att silver leder värme bättre betyder inte det att pastan leder värme bättre. Om jag inte minns helt fel innehåller AS5 bara silverjoner men kopparpasta isintur innehåller riktig metall.. vilket som leder bäst får mitt framtida test utvisa men man ska inte dömma hunden efter håren eller va sägerman....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
helt klart intresssant... Vad var det för pasta? typ märke, pris å så?

märket på pastan var CRC men jag vet inte riktigt vad den kostar, mellan 40 och 100kr för en tub i storlek med en vanlig tandkrämstub.. RÄTT MÖ BILLIGARE ÄN ANDRA PASTOR

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maorio
äntligen ngn som testar, istället för att bara snacka om skiten. testade du med AS också? vad blev tempen då? eller är det den gamla tempen?

jag vet faktiskt inte vad han hade för pasta innnan.. men jag har tänkt att göra ett test på olika pastor med min prolle och se vilka pastor som står sig bäst.

-----------------
jag infoar här nedan en text från en kopparpaste tråd jag skapade men sedan blev låst:

De flesta argumenten mot att kopparpasta skulle funka bra som kylpasta är att den är för grovkornig och att den skulle smälta ut och skada känsliga kretsar i och med att den leder ström.

Nu kan jag säga att alla dessa argument är bara skitsnack.

Jag har undersökt en kopparpasta från CRC och kan meddela följande:

* den är inte grovkornig, den har består av en stormängd granulerad koppar och detta borde rent teoretiskt leda värme bättre än kylpastor baserade på metalljoner. Kopparpastan hålls ihop av diverse fetter men so what, "vanliga kylpastor" består ju av upp till 50% silikon eller mer.

* den smälter inte ut eller på ngt som helst sätt ändrar form när den utsätts för den värmen den processor eller chip utvecklar. På tuben står det att den klarar tempraturer mellan -30 till +1100 grader celcius och jag har själv testat hurvida den smälter ut eller int med hjälp av vattenbad i kokande vatten.

* den leder inte ström.. konstigt nog.. jag testade att mäta motståndet i kopparpastan medhjälp av min multimeter men koppar pastans resistans låg utanför dennes mätområde. Ioch med att kopparpastan består av granulerad koppar leder den med allsäkerhet ström iaf men jag tror inte att de svaga strömmar i en dator kan få den att leda ström och OBS ioch med att den inte flyter ut kan den inte heller skada några kretsar om den nu skulle leda ström.

*På ett lan jag var på i helgen testade Aelon, här på forumet, att använda kopparpasta på sin AMD Barton och detta sänkte processor tempraturen enligt följande:

Fullload: 51 - 47
Idle: 37 - 34

Detta i en stundtals mycket varm lan lokal med en Coolermaster Aero 7 kylare.
------------------

som sagt återkommer med ett komplett test av kylpastor när tid och ork infinner sig (och pengar, har ju ingen AS5 kvar )

Visa signatur

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |
Intel P4 Överklocknings DB | ATI Radeon 9200 Vmod | ArneAnkas 3dMark 2001 DB |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maorio
äntligen ngn som testar, istället för att bara snacka om skiten. testade du med AS också? vad blev tempen då? eller är det den gamla tempen?

Har maorio provat att kyla med skit? Hur blev resultatet?

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cybertox
* den är inte grovkornig, den har består av en stormängd granulerad och detta borde rent teoretiskt leda värme bättre än kylpastor baserade på metalljoner. Kopparpastan hålls ihop av diverse fetter men so what, "vanliga kylpastor" består ju av upp till 50% silikon eller mer.

Hur har du kommit fram till att den inte är grovkorning? AS5 har en average particle size på <0.49 microns, AS Ceramique på <0.38 microns. Med grovkorningt menas då något som är en bra bit grövre än detta.

Jag ska testa CRC-pastan själv nån gång i nästa vecka (ska jämföra med AS5). Återkommer med resultat då.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

låterbra

Visa signatur

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |
Intel P4 Överklocknings DB | ATI Radeon 9200 Vmod | ArneAnkas 3dMark 2001 DB |

Permalänk
Medlem

längtar..

Permalänk
Medlem
Citat:

den har består av en stormängd granulerad och detta borde rent teoretiskt leda värme bättre än kylpastor baserade på metalljoner

Vad är det du jämför metalljoner med? En stor mängd granulerad......vad?

Permalänk

Koppar gissar jag på

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

men var ska man mäta tempen, alting ´flänsen blir väl varmare om man har en bättre pasta?

Visa signatur