Permalänk

Svag lan-signal?

Hej alla glada svenska klockare.
Har någon hört talas om att lan-signaler kan bli för svaga för 100mbit? Bor i Strängnäs och sitter på hela Strängnäs bandbredd ensam ( hur många mbit som helst) men får bara ut 10mbit inne i huset. I garaget derimot får jag hundra (typ 50m sladd mellan garage och hus) direkt vid fiberomvandlaren.
Det kostiga är att på en powermac med gigaethernet-kort får jag hundra mbit inne i huset. På en pece måste jag "strypa" nätverkskorten så att den manuellt väljer 10mbit fullduplex, annars får den ingen kontakt. Samma dator får 100mbit i garaget.

Någon som har ett fiffigt förslag på en fin lösning?? Eller är bara signalen för svag allternativt för dålig kvalitet på nätverkskort (intel pro/100 ve)?

Permalänk
Medlem

Vet ej vad detta kan vara, men på min systers 350MHz:are så får den ingen kontakt om man har 100mbit, men ändrar man om till 10mbit så fungerar det perfekt. Så du kanske har för dålig dator?

Visa signatur

60 Rogue @ Vek'nilash 60 Druid @ Zenedar (Nerlagd) 60 Rogue @ Zenedar (Nerlagd) Notebook: Dothan 2GHz | 1024MB 400MHz RAM | GF 6800 Go 256MB | 17" TFT | Server: AMD Athlon64 3200+ 939 0.09 | 2x Corsair Value 512 DDR400 Dualmode | Seagate 1x 250GB 1x 200GB S-ATA

Permalänk
Medlem

zoi: Det är snarare nätverkskortet det är fel på.

vetebulleN: Jag _har för mig_ att gränsen för TP-kablar är 100 meter, men det kan ju vara så att;

1. Kabeln inte är skärmad och
2. Något stör signalen

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Zaint:
Det nätverkskortet som min syster har var splitter nytt när vi testade!

Visa signatur

60 Rogue @ Vek'nilash 60 Druid @ Zenedar (Nerlagd) 60 Rogue @ Zenedar (Nerlagd) Notebook: Dothan 2GHz | 1024MB 400MHz RAM | GF 6800 Go 256MB | 17" TFT | Server: AMD Athlon64 3200+ 939 0.09 | 2x Corsair Value 512 DDR400 Dualmode | Seagate 1x 250GB 1x 200GB S-ATA

Permalänk

Zoi: 3giga hertz, 1024mb ram: det är inte datorn isig som är begränsningen.

ZaInT: Tack för tipset, ska undersöka

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt nätverkskort isf! Det stödjer kanske inte 100mbit? Eller testa din dator ute i garaget..

Visa signatur

60 Rogue @ Vek'nilash 60 Druid @ Zenedar (Nerlagd) 60 Rogue @ Zenedar (Nerlagd) Notebook: Dothan 2GHz | 1024MB 400MHz RAM | GF 6800 Go 256MB | 17" TFT | Server: AMD Athlon64 3200+ 939 0.09 | 2x Corsair Value 512 DDR400 Dualmode | Seagate 1x 250GB 1x 200GB S-ATA

Permalänk

Zoi: Jag har testat och jag får 100mbit i garaget med pc:n. Macen får 100mbit i huset fast den är längre "kabelmeter" från garaget än pc:n. Men den (macen) har ju gigabits-kort som troligen är av högre kvalitet. Ska testa med att tabort potentiella störningskällor....

Kabeln mellan garage/hus är förövrigt cat5e. Så den borde ju klara 100mbit. Kanske själva väggdosan/skarvdosan som är i garaget/huset är boven?

Edit: Den var visst oavskärmad...

Permalänk
Medlem

borde inte göra så mycekt skillnad om du inte är medveten om fruktansvärt mycket störningar.. det kan vara crosstalk däremot.

skulle nog prioritera det såhär:
kontakterna på sladdarna, får inte vara "untwisted" mer än ner till isoleringen, och isoleringen ska sluta under haken i kontakten. sen kolla väggdosan så att det inte går tp precis bredvid starkströmskabeln, eller svagström.
sen kolla att kabeln inte blir mer än 100m.

efter det skulle jag börja kolla nätverkskortet.

typ...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

Tackar *springer iväg efter stjärnmejsel*

Permalänk

För några år sen så gjorde jag en kabel utan att veta hur. Satte bara dit kablarna lika på båda sidor utan att ta hänsyn till hur paren satt. Då fick d-linkkortet ingen kontakt alls medan 3com-kortet tyckte att 10mbit gick bra. Så kabeln kan vara bra att kolla.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk

"För några år sen så gjorde jag en kabel utan att veta hur. Satte bara dit kablarna lika på båda sidor utan att ta hänsyn till hur paren satt. Då fick d-linkkortet ingen kontakt alls medan 3com-kortet tyckte att 10mbit gick bra. Så kabeln kan vara bra att kolla."

Kan nog vara det som är felet....
Har alla sladdar tp, den första går från fiberkonverteraren till en dosa i garaget. Dosan ansluts till en sladd som går till en annan dosa. Från den dosan kör jag in tp-kabeln in i datorn.
Inuti dosan har jag anslutit alla färgade sladdar så dosorna blir identiska, kanske det som är felet? Ska pova runt lite...

Permalänk
Medlem

I och med att du har fiber fram, varfor inte kopa fiberpatch och dra in den hela vagen? Visst, kostar en slant, men mycket trevligare an att strula med TP...

Permalänk

Naa....1500kr för 30meter av fiber spränger nog min budget. Får fortsätta att fippla med dosorna. Tack ändå!

Permalänk

Om du har hemmagjorda dosor bör du kolla så att lödningarna/klämmningarna är ordentliga, annar tappar du signalstyrka tack vare det.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk

Jippi! Fixat!

Nu är jag glad. En sladd i dosan var på fel ställe. Samt så fick jag leda om kabeldragningen mellan garaget och huset, elektrikerna som drog kabeln måste ha sovit på lektionerna om strålning. Tp-kabeln var dragen 4 cm från huvudström kabeln!

Ljuva 100mbit

Permalänk

*dubbel post*

Permalänk
Medlem

Testa koppla in mediakonvertern och forlangningskabeln i en liten switch. Det kan ju vara sa att mediakonvertern ar kanslig for avstand/storningar.