Permalänk
Medlem

Radiatorkåpa [BILDER]

Tjosan å hej, har länge funderat på att bygga en radiatorkåpa att ha över min radiator. Just nu sitter min radiator fastmonterad helt naken ovanpå mitt chassi, vilket är mindre fint enligt mig själv.
Den går inte att få in i chassit pga dess storlek. ( en Volvo 240 radiator)

Med en kåpa över kommer det förhoppningsvis se bättre ut, plus att jag ska ha en 120mm fläkt i kåpan med, för att kyla radiatorn lite extra.

Iaf, efterssom jag vet att andra har haft diskussionerom hur man kan göra en kåpa (Thakrillo bl.a), så tänkte jag visa lite bilder på en jag håller på med.
Jag bygger den i 1.5mm aluminiumplåt.

Den är inte helt färdig, det jag har gjort än så länge är att jag har måttat ut storleken, sågat ut själva kåpan, och bockat den. Det jag har kvar är att göra är att få ihop sömmarna och att måla den.
Antingen ska jag be plåtslagarn svetsa ihop den, eller så limmar jag först ihop den med 2komponents-epoxi, och sedan spackla ihop sömmarna för att få riktigt fina sömmar.

Iaf, tog lite bilder under arbetets gång för att visa lite...

Det är såhär den är tänkt att se ut. Gjorde den i wellpapp för att få en överblick

Och detta är materialet jag jobbar med. 1.5mm aluminiumplåt.

Här jag har sågat ut kåpan, körde med sticksåg. Sågade lite fel i ett hörn, men det gör inget, för det kommer inte synas efter att jag spacklat ändå.
Notera fläktgallret, ska ha en 120mm fläkt där.

Här är kåpan bockad

Ja det var så långt som jag kommit än sålänge
Ska upp tidigt imorrn och köpa 2-komponents epoxi att limma sömmarna med. Kanske svetsar istället om jag får tag i någon svets

Sedan efter det är det spackling av fogar kvar, för att få det slätt och fint. Kommer köra med Plastic Padding till det.
Och sedan ska den målas blanksvart som resten av chassit, och få sig en 120mm fläkt med

Hoppas någon tycker om arbetet
Återkommer som sagt förhoppningsvis med fler bilder imorgon!

EDIT: Vafasen, råkade posta innan jag hann skriva topic Får be nån mod ändra den.

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Hedersmedlem

Re: sda

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norbius
EDIT: Vafasen, råkade posta innan jag hann skriva topic Får be nån mod ändra den.

Det hjälper ifall du talar om vad för topic du vill ha.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Ahh, mejlade just dig Kan du ändra topic till "Radiatorkåpa [BILDER]" är du snäll?
Råkade posta inna jag hade skrivit nått vettig topic. sry.

EDIT: Tack så mkt Vicotnik

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

trevligt

Det ser ju riktigt trevligt ut

Men du passa dig för att svets själv.. 1,5 mm plåt är inge roligt att ha att göra med dels är det väldigt lätt att göra mindre fina hål och plåten har en förmåga att ta suspekta former när den blir varm

dessutom måste du ha speciell gas till aluminium.

om du inte är en jäkel på att svets så skulle jag låta ett proffs göra det eller lim och plastisk padding.

//makkan

Visa signatur

ang. de, dem och dom. Det är i skillnaden mellan subjektsform och objektform som skillnaden mellan de och dem ligger; De åt bananen men bananen åts av dem.
Tips: de kan bytas ut mot han och dem mot honom. Om du inte kan skilja använd dom, funkar till allt!

Permalänk
Medlem

Re: trevligt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inf00n3
Det ser ju riktigt trevligt ut

Men du passa dig för att svets själv.. 1,5 mm plåt är inge roligt att ha att göra med dels är det väldigt lätt att göra mindre fina hål och plåten har en förmåga att ta suspekta former när den blir varm

dessutom måste du ha speciell gas till aluminium.

om du inte är en jäkel på att svets så skulle jag låta ett proffs göra det eller lim och plastisk padding.

//makkan

Jo det är inte jag som ska svetsa, om den nu överhuvudtaget skall svetsas. Låter någon svetsare på en firma i samhället göra den biten isf
Att det är speciell gas och så vet jag, därav vågar jag inte själv svetsa, hade det varit vanlig plåt hade jag kunnat det.

Han ska isf bara lägga några loppr så den sitter ihop, och sedan kör jag med Plastic Padding, det känns önödigt att svetsa hela sömmar. Riskerar att få hål som sagt.

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Avstängd

snajsig.. ganska så smart med kanterna.. jag gjorde nämligen min utan och det blev lite konstigt

Permalänk
Medlem

Re: trevligt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inf00n3

dessutom måste du ha speciell gas till aluminium.

//makkan

[OffT]
Speciell gas? Det går att svetsa med vanlig acetylen-gassvets.
Håller förövrigt med om att aluminium är överjävligt att svetsa i, värmer man matrialet 10 grader för mycket så smälter det och 10 grader för lite så får man inte lodet att fastna.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Jag säger bara TIG-svets är fint för aluminium!!!!

Annars finns det ju speciella tilläggsmaterial för aluminium som smälter vid 100grader lägre temperatur än vanlig aluminium brukar göra! Om vi snacka vanlig gassvets då!

Har själv svetsat med båda delar... å det funkar!!

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Har precis varit och inhandlat 2-komponents expoxilim. Hade inte tillgång till svets så dår blir det att limma istället, ska nog fungera lika bra tror jag
Ska ut till garaget och fortsätta arbetet.

Och 'Nisse977', TIG-svets var det alternativ jag skulle kört på om jag skulle ha svetsat, vet att det fungerar bra för alu

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk

Re: Re: trevligt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
[OffT]
Speciell gas? Det går att svetsa med vanlig acetylen-gassvets.
Håller förövrigt med om att aluminium är överjävligt att svetsa i, värmer man matrialet 10 grader för mycket så smälter det och 10 grader för lite så får man inte lodet att fastna.

Det är just därför du kör med annan gas, kommer inte ihåg vad den heter.

Då är det inte svårare än att svetsa i vanlig plåt då.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Ser fint ut. Jag gjorde något liknande när jag gjorde fixa min vattenkylning. Fast för mig så sitter det 2st 120mm i toppen för inblås och sedan 2st 80mm bak för utblås.

Den har som din en vinklad profil inne i lådan för bästa flöde.
http://nulleman.mine.nu/nulleman/?page=3&id=0123&preview=proj...

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk

Snyggt Norbius! jag kom hem i förrgår ifrån thailand, eftersom det är dåligt väder i detta land skall jag själv börja bygga min shroud, kan redan nu tala om att den inte kommer nå upp till din kvalite, då jag inte är så bra på aluminium, ditt ser bra ut nu iaf, hoppas slutresultatet blir skitbra!

Tummen upp!

Permalänk
Medlem

vart?

Vart köper ni aluminuim, har de på närmast byggvaruhus?

Fast om du låter en van svetsare svetsa kan du få en ganska rå look på det om du har kvar fogarn <-- heter det så?

Visa signatur

ang. de, dem och dom. Det är i skillnaden mellan subjektsform och objektform som skillnaden mellan de och dem ligger; De åt bananen men bananen åts av dem.
Tips: de kan bytas ut mot han och dem mot honom. Om du inte kan skilja använd dom, funkar till allt!

Permalänk
Medlem

^ Gå till ett plåtslageri eller kanske tom ett ventilationsföretag. Säg vad du vill ha och dem ger dig ett pris.
Om du inte skall ha så stor bit så kan du chansa att köpa med dig massa fikabröd och betala med det, gubbarna blir säkert glada och ger dig den lilla aluminiumplåten. Dem har oftast små bitar (1mx1m) som dem inte kan använda till något, dem jobbar ju med större bitar, därför kanske du får det billigt.

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk

Snyggligt, kan man kanske svetsa eller löda ihop skarvarna kanske? Bra initiativ iaf, inget man ser varje dag.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Re: vart?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nulleman
Ser fint ut. Jag gjorde något liknande när jag gjorde fixa min vattenkylning. Fast för mig så sitter det 2st 120mm i toppen för inblås och sedan 2st 80mm bak för utblås.

Den har som din en vinklad profil inne i lådan för bästa flöde.
http://nulleman.mine.nu/nulleman/?page=3&id=0123&preview=proj...

Tack. Din ser fin ut med, men din är ju typ dubbelt så stor som min
Jag har redan en 120mm fläkt i toppen av mitt chassi. Den blåser luft genom radiatorn, och nu med denna kåpan så hoppas jag får lite av en sugeffekt genom radiatorn.
Gör det främst för att få det snyggt, men att sänka mina temps är inget fel heller

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Snyggt Norbius! jag kom hem i förrgår ifrån thailand, eftersom det är dåligt väder i detta land skall jag själv börja bygga min shroud, kan redan nu tala om att den inte kommer nå upp till din kvalite, då jag inte är så bra på aluminium, ditt ser bra ut nu iaf, hoppas slutresultatet blir skitbra!

Tummen upp!

Tjena Thakrillo! Tack för de postiva kommentarerna
Jag är heller inte van vid att jobba med aluminium, men detta bygget är inte särskilt svårt, tycker inte jag iaf. Den jobbigaste biten är att få ihop sömmarna fint
Ser fram emot att se din shroud sen

Btw, kom precis in från garaget, har suttit i ett par timmar med att spackla och slipa, ska strax gå på att grunda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inf00n3
Vart köper ni aluminuim, har de på närmast byggvaruhus?

Fast om du låter en van svetsare svetsa kan du få en ganska rå look på det om du har kvar fogarn <-- heter det så?

Gillar inte att se svetsfogarna, vill ha dem så dolda som möjligt. Men visst det är ju ett alternativ.
Gjorde som sagt så att jag limmade med 2-komponents-epoxi och spacklar ihop det hela istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Snyggligt, kan man kanske svetsa eller löda ihop skarvarna kanske? Bra initiativ iaf, inget man ser varje dag.

Hehe, ne jag har heller inte sett så många som gjort sina egna shrouds. Iaf inte sett några bilder på det Kul med lite annorlunda saker. Kul att du gillar det

Lägger in ett par till bilder till:

Här har jag sågat ut fläkthålet, och hål där bak där radiatorns utlopp/inlopp sitter. Så att jag kan få på kåpan helt. Sedan är det spacklat för fullt Kladdigt värre. Lade på 2 lager spackel. Slipade mellan lagrena såklart.

Här har jag slipat ner det mesta, har fortfarande lite slipning kvar att göra. Har ont i armen som satan... =/
Fråga mig inte varför det ser ut som om kåpan har rostat på överdelen för det har den inte, ser ut så på bilden av nån anledning bara

Nu ska jag ut och slipa ner det sista innan grundlackeringen.
Kommer fler bilder...

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk

Re: Re: vart?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norbius

Tjena Thakrillo! Tack för de postiva kommentarerna
Jag är heller inte van vid att jobba med aluminium, men detta bygget är inte särskilt svårt, tycker inte jag iaf. Den jobbigaste biten är att få ihop sömmarna fint
Ser fram emot att se din shroud sen

Btw, kom precis in från garaget, har suttit i ett par timmar med att spackla och slipa, ska strax gå på att grunda.

Jag har aldrig bockat alu så jag måste säga att jag inte vet till 100% hur man gör, och nej, jag tror inte du vill se min

iaf, så kom jag hem ifrån thailand i förrgår, beställde en pump innan resan, den är hos en kompis nu, bara slang kvar, så om vädret fortsätter såhär så börjar jag nog planera lite nogrant imorrn eller i början på nästa vecka, jag kanske kommer skaffa nytt alu me, då min är för kort, kommer nog bygga endå sålänge, om det ser så illa ut så är det bara att bygga om. Men det du har gjort ser bra ut, hur hög är shrouden? Min får inte bli för hög då datorn står under datorbordet å mina 4x92 fläktar som e på radiatorn behöver nog endel luft tror jag...

Edit2: Gjorde en edit efter ditt citat Norbius!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: vart?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Jag har aldrig bockat alu så jag måste säga att jag inte vet till 100% hur man gör, och nej, jag tror inte du vill se min

iaf, så kom jag hem ifrån thailand i förrgår, beställde en pump innan resan, den är hos en kompis nu, bara slang kvar, så om vädret fortsätter såhär så börjar jag nog plnaera lite nogrant imorrn eller i början på nästa vecka, jag kanske kommer skaffa nya alu me, då min är för kort, men det du har gjort ser bra ut, hur hög är shrouden?

Jag bockade inte min själv heller, bad en plåtslagare göra det i bockningsmaskin
Och jo jag vill se din sen Även om den inte blir bra (vilket jag har svårt att tro)

Jag vet faktiskt inte höjdmåttet, får ta å mäta det

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Hur mycket kostade det att bocka plåten?

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belmor
Hur mycket kostade det att bocka plåten?

Inte ett öre. Farsan är polare med han som bockade så vi jag fick det gratis. Men jag skulle gissa att det nog inte hade kostat många slantar i vanliga fall. 50:- kanske...

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk

Hur hög va den nu då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Hur hög va den nu då?

Aaa just tusan
100mm hög. 10cm alltså.

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk

Har du grundat nu eller ska du spackla/slipa mer?

Permalänk

Jag är lite dålig på sånt här men en radiato. är det ett sånt här "galler-metall-stuff" till vattenkylning eller vad är det?

Visa signatur

Det var en gång en mod-sugen liten krabat som hette.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Har du grundat nu eller ska du spackla/slipa mer?

Hehe, tog mig lite tid framför TV'n ett tag innan Kom in nu, har precis lackat färdigt den, ser ut att bli riktigt fint Låta det torka tills imorrn nu bara.
Jag spacklade 2 lager till innan jag grundade, ville få det precis jämnt och fint.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av palladin_91
Jag är lite dålig på sånt här men en radiato. är det ett sånt här "galler-metall-stuff" till vattenkylning eller vad är det?

Detta är en radiator:

EDIT: Tog en bild på hur det såg ut innan lackeringen.

Inte tagit något kort efter det...

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Permalänk

Hoppas på fina bilder imorgon då Norbius!

Permalänk
Medlem

funkar inget av dom
föresten hur lägger man upp en bild direkt i forumet utan länk ???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Hoppas på fina bilder imorgon då Norbius!

Yep

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkAliz
funkar inget av dom
föresten hur lägger man upp en bild direkt i forumet utan länk ???

Det har knappast nått samband med med min tråd, men menar du som jag gjort med dem? Så de visas automatiskt?
Isf skriver man [ IMG]bildnamn[ /IMG] UTAN mellanslag.

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkAliz
[B]funkar inget av dom?
föresten hur lägger man upp en bild direkt i forumet utan länk ??? [/B]

Nej dom funkade inte.. och när du lägger upp en bild direkt i forumet så skriver du

)

Är lite kodfixerad

Visa signatur

Det var en gång en mod-sugen liten krabat som hette.....