Fråga till er med TFT-skärm: Mörker i ovankant?

Permalänk
Medlem

Fråga till er med TFT-skärm: Mörker i ovankant?

Har en 17" Eizo Flexscan L550. När den släpptes var det mycket trådar uppe om den här, och mycket gott talades om den. De få recensioner som fanns hade inte mycket ont att säga om den heller. Nåväl, fick mitt ex, som en del andra på swec, och var väl den enda som fick en röd (senare rosa) död subpixel ungefär i mitten. Detta är dock relativt oväsentligt.

För nu till den verkliga mal som flaxar i min skalle:

Skärmfan är mörkare i ovankant av bilden, hur man än beter sig. VGA , DVI, olika inställningar för skärmen, i grafikkortsdrivrutinen, ingen skillnad.

Såg något i en recension av flertalet TFT-skärmar gjord här på Swec, om en skärm som hade samma syndrom..kan antagligen inte veta om det var i samma utsträckning som min Eizo har det dock.

Har någon samma problem?

(Och moderatorer, vill ni låsa denna tråd för att den i princip är en omarbetning av min tidigare fråga (som gick obesvarad och försvann från förstasidan på 2 sek pga ca 300 'ja ve inte viket radeon9800 ja ska köpa hjalp') är ni onda människor. )

Tack på förhand.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Luta dej närmre skärmen

Visa signatur

Home, sweet home Sidan för ALLA!

Permalänk
Medlem

Bra svar. Finns det inte en endaste individ här med TFT-skärm? Sitter ni alla med geomesiska kuber kopplade direkt till neuronbanorna i era hjärnor

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

på min 17tums TFT Fujitsu Siemens B-17 upplever jag inget sånt men kan bero på hur du har vinklat in skärmen rätt oxå...

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Nej..har inte mycket at göra med hur jag vinklar skärmen alls.

Testa t.ex att ta ett fönster i windows och dra ovankanten av det (som vid defaultinställning är blå på ett eller annat vis) längst upp, och längst ner på skärmen, så märker du om det är någon skillnad.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Nej..har inte mycket at göra med hur jag vinklar skärmen alls.

Testa t.ex att ta ett fönster i windows och dra ovankanten av det (som vid defaultinställning är blå på ett eller annat vis) längst upp, och längst ner på skärmen, så märker du om det är någon skillnad.

ingen som helst skillnad...

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Har inga liknande problem med min (iofs är den ganska olik din, nämligen en 12"-skärm på en laptop).

Hur fasen kan du tycka att en lysande subpixel i mitten av skärmen är ovesäntlig? Jag skulle ha blivit galen efter 20 minuter.

Tillägg: Om du har köpt den på internet har du 14 dagar på dig att bestämma dig om du vill ha kvar produkten, om du är missnöjd är det bara att skicka tillbaks det. Så har jag gjort med tre stycken laptops på grund av döda/lysande pixlar. (nu kanske det har gått mer än 14 dagar, men jag tycker helt klart att du ska klaga och försöka få den utbytt om den är defekt)

Permalänk
Medlem

Cryon: Komplett ville på inga villkor ta emot den om jag öppnat förpackningen..kanske hade jag kunnat packa ner den igen så kartongen såg nyöppnad ut men lagen säger att skärmfan ska vara i 'väsentligt oförändrat skick, och vad ska nästa person säga som upptäcker att skärmen redan stått på i 27 timmar? Eftersom garantin gäller använda timmar?
Även då skulle jag fått stått för fraktkostnaden vilken inte var oväsentlig.

Den här pricken är ju ingenting jämfört med hur skärmen tycks 'flimra' vid ljus bakgrund (bara vissa märker vad jag talar om)..inte exakt flimmer som 60Hz CRT, utan mer...som man har dåligt blodtryck och det svartnar framför ögonen på en, samtidigt som den är mörkare ovantill precis hela tiden. Subpixelfan ser jag inte ens om jag inte letar efter den. Jaja, att den blev rosa kanske innebär att den kommer heldö till sist..

Grabben 83: Det låter lite unikt...jag har sett detta fenomen på de flesta 15" och 17" TFT-skärmar jag kollat på hittils, om än i oändligt varierande grad.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Ok, men du har faktiskt rätt att skicka tillbaka skärmen efter att du har testat den, det har man med alla produkter som man köpt på "distans" dvs. att du inte har haft möjlighet att inspektera produkten innan du köpt den. Självklart ska produkten vara i väsentligt skick när du skickar tillbaks den, men det betyder knappast att du inte får testa den, än mindre att du inte får bryta förpackningen. Så där har Komplett fel.

I sånna här fall gäller det att stå på sig (om man känner sig motiverad). Jag har ägnat åtskilliga timmar i telefon till diverse företag (jag har ju som sagt bytt ut hela tre stycken laptops :).

Hur som helst så lider jag med dig, finns inget värre än trasiga skärmar, det är ju trots allt framför den du ska spendera en del tid. Men jag har ingen aning om vad det kan vara för fel. Hoppas det ordnar sig på ett eller annat sätt.

Permalänk
Medlem

Jaså? Det låter som en tolkningsfråga i alla fall, vad 'i väsentligt oförändrat skick' kan innebära. Jag antog att om man ser på skärmen att den blivit använd (iom den inbyggda räknaren över påslagna timmar) så lär kan det förr eller senare bli trassel. Men, beror väl på försäljare, och hur mycket man står på sig ja
Tack iaf.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Alla tft-skärmar kan väl ha problem med ojämn belysning. I ditt fall verkar den tyvärr vara ganska alvarligt ojämn eftersom du stör dig så på den. När jag har läst om sånna här problem har det oftast varit typ två fläckar i övre hörnen som är ljusare vid mörk bakgrund eller liknande.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Om den är tydligt mörkare i överkant måste det vara något fel och då borde Eizo byta ut den. Eizo profilerar ju sig som ett mer professionellt märke som är måna om sina kunder. 5 års garanti (3 år på panelen i TFT skärmar) på alla skärmar, individuell bedömning av skadade sub/pixlar (mao kan dom byta en skärm med en död subpixel om dom också dömer ut den)

Jag har en FlexScan L557, "flimret" du snackar om kan jag också uppleva, dock tycker jag inga TFT skärmar är helt lugna möjligtvis skärmarna från Eyegonomic. Ett annat problem jag har är att skärmen ger ifrån sig ett störigt högfrekvent ljud då man sänker brightness, börjar höras vid 96% och sen blir det starkare. Finns detta på din skärm också? (vissa tycks inte höra det, men jag hör det tydligt)

Permalänk
Medlem

Jag har då inga problem med min TFT

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem

Kolla min sign, det är kanske nåt liknande vad du har. Eizo har nog bättre garanti än HP dock, även om jag lyckades få pengarna tillbaka av återförsäljaren.

Permalänk
Medlem

tdm > Hur kan HP vara så snåla att de inte erkänner att det där är ett fel?

Kolsvart Katt > Min pappa har en sprillans 20,1" HP-skärm som iaf än så länge är helt felfri utan några synliga ljusskillnader. Om jag hade en skärm med de besvär som du beskriver skulle jag försöka lämna in den med hjälp av garantin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Cryon: Komplett ville på inga villkor ta emot den om jag öppnat förpackningen..kanske hade jag kunnat packa ner den igen så kartongen såg nyöppnad ut men lagen säger att skärmfan ska vara i 'väsentligt oförändrat skick, och vad ska nästa person säga som upptäcker att skärmen redan stått på i 27 timmar? Eftersom garantin gäller använda timmar?
Även då skulle jag fått stått för fraktkostnaden vilken inte var oväsentlig.

Den här pricken är ju ingenting jämfört med hur skärmen tycks 'flimra' vid ljus bakgrund (bara vissa märker vad jag talar om)..inte exakt flimmer som 60Hz CRT, utan mer...som man har dåligt blodtryck och det svartnar framför ögonen på en, samtidigt som den är mörkare ovantill precis hela tiden. Subpixelfan ser jag inte ens om jag inte letar efter den. Jaja, att den blev rosa kanske innebär att den kommer heldö till sist..

Grabben 83: Det låter lite unikt...jag har sett detta fenomen på de flesta 15" och 17" TFT-skärmar jag kollat på hittils, om än i oändligt varierande grad.

jag märker det inte iaf.... är nöjd med min Fujitsu siemens B-17 över lag förutom att den saknar DVI... fast jag må säga att den har bra analog utgång klår polarens Hyndaiskärm som har dvi ut iaf.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdm
Kolla min sign, det är kanske nåt liknande vad du har. Eizo har nog bättre garanti än HP dock, även om jag lyckades få pengarna tillbaka av återförsäljaren.

haha, vilket skämt hp sverige är, i varje fall personen som gjorde den bedömningen. Det är ju inte den billigaste skärmen iheller, många tillverkare har bättre pixelgarantier osv på dyrare skärmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spaic
Om den är tydligt mörkare i överkant måste det vara något fel och då borde Eizo byta ut den. Eizo profilerar ju sig som ett mer professionellt märke som är måna om sina kunder. 5 års garanti (3 år på panelen i TFT skärmar) på alla skärmar, individuell bedömning av skadade sub/pixlar (mao kan dom byta en skärm med en död subpixel om dom också dömer ut den)

Jag har en FlexScan L557, "flimret" du snackar om kan jag också uppleva, dock tycker jag inga TFT skärmar är helt lugna möjligtvis skärmarna från Eyegonomic. Ett annat problem jag har är att skärmen ger ifrån sig ett störigt högfrekvent ljud då man sänker brightness, börjar höras vid 96% och sen blir det starkare. Finns detta på din skärm också? (vissa tycks inte höra det, men jag hör det tydligt)

Klagade lite över den där subpixeln i början, och även när den blev rosa, men fick till svar hela tiden att han aldrig varit med om det tidigare samt att det inte spelade någon roll var den var/vilken färg den hade så länge den inte hade två kompisar

Just det här med mörker är ju ..hmm, inte lika klardefinierat som en död subpixel, därav tror jag inte Eizo skulle godkänna byte om jag försökte. De skulle säga, "Men, den här skärmen är det ju inga fel på, ser ju helt great ut(med solglasögon och en piña colada i ena handen), nu väntar vi en vecka, sedan lastar vi ett paket med bowlingklot som vi stoppar skärmen i, sen returnerar vi den och låter killen stå för frakten". Med min tur.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Sitter även själv med en Eizo L550 framför mig. Möjligtvis skulle överdelen av skärmen
kunna vara aningen mörkare än underdelen, men ända gången jag ser det är ifall
jag inte tittar vinkelrätt mot den, dvs. sitter i samma höjd som skärmen och tittar rakt fram.
I vanliga fall sitter jag lite högre än skärmen och tittar snett nedåt vilket fungerar bra
eftersom skärmen tack vare sitt fotstöd är vinklad lite uppåt.

Störde jag mig lika mycket på detta som du verkar göra skulle jag nog försökt få den utbytt.

Permalänk
Medlem

Har inga problem med sånt , Samsung Syncmaster 192V TFT

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]