Tänkte ta mig i kragen o faktiskt lära mig ASP!? Men finns ju 2 olika?!

Permalänk
Medlem

Tycker garanterat att du ska lära dig PHP, jag ångrar att jag lärde mig ASP direkt nu när jag har egna servers och virtuella konton lite varstans.
Kostnaden för att ha ASP går självklart ut över alla kunder.
Med PHP så behöver man ju bara köpa en dator, mjukvaran är ju oftast gratis.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornex
Jovisst, JSP helt ok!
Men grundfrågan var ju först och främst ASP.NET eller "klassisk" ASP.
Men annars skulle jag absolut lära mig JSP före PHP om man vill åt lite större jobb. Men som sagt, asp.net först av allt...

Sedan får man passa på att säga att skillnaden mellan asp.net och "klassisk" asp är stor....väldigt stor. Men inte SÅ mycket svårare att lära sig nödvändigtvis.

Jag syftar på "Hela biblioteket som kommer med .NET som kan användas till webbutveckling (asp.net) är för tillfället oslagbart (åter igen personliga reflektioner)."

Jag är övertygad om att JSPs bibliotek är både större och mer moget. (och således även bättre)

Permalänk
Medlem

Jovisst är JSPs bibliotek är absolut större och också mer moget då det varit med mycket längre än .NET.
Förmodligen är det också (som du säger) bättre...för dig.

Har (sedan ca 5 år tillbaka) jobbat med både JSP och med asp och asp.net (c#). På senare år har helt övergivit Javavärlden och skrattar mig lycklig (nåja) varje dag jag får utveckla i .NET och visual studio.
Men då är jag ju också gravt skadad av M$ sfären...

Men jag är som sagt beredd att hålla med dig. Rent funktionsmässigt slår JSP ASP.NET på fingrarna.

När det själva frågan i tråden så verkar ju Lazzz redan bestämt sig för PHP.
Ett bra val det också!

Sedan kanske vi får ta kampen JSP vs. ASP.NET i en annan tråd?
Och akta oss för att skriva saker som "JSP ÄGER" !!!

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornex
Om du är (jävligt) trött på den jämförelsen kanske du borde vara moderator på ett annat forum. Jämförelsen kommer komma igen...och igen...och igen...
Tycker frågan är rätt sund faktiskt.

Visst är frågan sund, men eftersom den varit uppe så många gånger kan man istället söka upp en gammal tråd och läsa där. Det är nämligen samma argument som dyker upp hela tiden. De flesta av dem är dessutom så korkade och felaktiga att man blir mörkrädd. Så, önskar du diskutera detta vidare får du ta det vis PM eller e-post.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornex
Sedan kanske vi får ta kampen JSP vs. ASP.NET i en annan tråd?
Och akta oss för att skriva saker som "JSP ÄGER" !!!

Jag skulle gärna göra det, men problemet är att mina kunskaper är ytterst begränsade, det jag vet är huvudsakligen vad andra skrivit, så jag skulle inte vara till mycket "hjäp".

Permalänk
Medlem

Vi låter det vara.
En googlesökning på exempelvis "asp.net vs j2ee" ger en hel del intressant läsning....mer än så säger jag inte

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheMole
Lär du dig PHP har du även en bra grund att lära dig Java, C++ o.s.v med.

Om han istället lär sig ASP.NET så kan han skriva sin kod i C++, C#, VB, Comal eller vilket språk han vill.

Och för er som tror att .Net är bundet till Windows, tänk om! Kolla på Mono t.ex.

Permalänk
Medlem

Lär man sig vilket språk som helst så kan man nog lära sig vilket annat språk som helst (med undantag för brainfuck) utan större problem.

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trash
Och för er som tror att .Net är bundet till Windows, tänk om! Kolla på Mono t.ex.

Till exempel? Känner du till några andra projekt som möjliggör körning av .NET-kod på något annat än Windows? Dessutom är Mono inte något som förväntas användas i praktiken inom den närmsta framtiden. Det är snarare en "proof of concept" än en faktiskt användbar produkt. Jag diggar .NET (speciellt C#), tro inget annat. Jag är dock realist och förstår att vi inte kommer kunna skriva .NET-applikationer som fungerar oberoende av plattform inom iaf ett par år.

Permalänk
Medlem

ASP går att köras på andra platformar än Windows.
Gämför inte JSP med .NET. Möjligtvis med ASP.NET, men då kan man knappast motivera att JSP skulle vara bättre. ASP.NET är snarare JSP + massa 3:e parts paket som är bra, t.ex. Struts.
Och det som menas med att "alla paket är inbakade" är något som bör intressera folk som är intresserade av att utveckla för Windows platformen. Det finns i princip bibliotek för allt du kan tänkas vilja göra under Windows. T.ex. komma åt olika funktioner i AD, olika API'er för Windows GUI etc.
Smaken är som baken, vissa gillar koskit medan andra föredrar dromedarkulor.

Mitt råd är - se till vad du ska göra istället för att gå efter det som vissa tycker är "coolt" och "bättre än X". Vill du göra webapplikationer men samtidigt också skapa Windows program som interagerar med dessa så välj .NET. Vill du å andra sidan göra platformsoberoende applikationer (idag, .NET är påväg) som är gratis att underhålla så välj J2EE. Vill du bara utveckla webapplikationer som inte är av storleken "GIGANT" så kan du med fördel välja lite mer "direkta" språk som t.ex. VBScript (ASP) eller PHP. I dessa språk så koncentrerar man lite mer på att göra applikationen och inte hur den ska byggas upp (i OO språk brukar det kretsa mycket kring en lagerlösning som skall återanvändas och byggas lite mer abstrakt).

Oavsett vilket språk du väljer kommer du säkert ha skitkul under tiden du lär det dig och bygger olika applikationer. Och såfort du lärt dig ett språk så kan du lära dig andra (oavsett om syntaxen är lika eller inte - vilket för övrigt är det slöaste argumentet jag hört). För alla språk är byggda utifrån samma grunder, i princip så är det matte + loopar. Att sedan lärsa sig använda syntax eller objekt för att göra det man vill är som att välja vilken glass man ska käka en varm sommardag. Öh, flummar jag nu?

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.