Tänkte ta mig i kragen o faktiskt lära mig ASP!? Men finns ju 2 olika?!

Permalänk
Medlem

Tänkte ta mig i kragen o faktiskt lära mig ASP!? Men finns ju 2 olika?!

Antar jag...

När ja lallade ner till min favoritbokaffär o började titta i de hyllorna jag inte brukar titta i. Alltså efter en bok om ASP.
Så fanns det givetvis en hel hög...

O en packe om ASP och en annan packe om ASP.net?!

Så blev ingen bok den dagen.
Vad är skillnaden?!
Vilken är "bäst", "enklast", "bredast" och "osv."?!

Permalänk

ASP.NET är microsofts .NET version av asp. .NET är microsofts satsning för att konkurera med sun:s java-plattform. Och också den modell som kommer vara i framtiden. Och jag skulle gissa på att det är rätt så likt asp, bara lite mer objektorienterat och så.
Så asp.net är nog vad du ska välja, fast jag tycker att du borde satsa på php istället, men det är ju bara jag.
Ett argument för php är att man kan använda det enkelt i XP home eller linux. Till skillnad från asp som kräver minst pro.(det går att fixa ändå, men det är omständigt)

(får se om någon mer insatt i vad .net innebär svarar också, jag har aldrig programerat i .net)

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Ouch...
Php hade jag inte ens reflekterat så mkt över...!?
Är det "bättre"!?

Permalänk

Det är en så vanlig fråga att jag postar en länk till informativ tråd i ämnet så slipper jag göra bort mig...
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=28617...
Och enligt den tråden verkar php bättre.(jag håller med)
Kolla också på http://www.php.net/ , där har de en bra tutorial till php om du vill lära dig, eller bara se lite hur det fungerar.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Skitbra... Precis vad jag letade efter.

Permalänk

PHP äger

Visa signatur

Så du söker den perfekta sidan om webbradio? Surfa då vidare till
http://www.radioworld.se
där finns allt du behöver veta om hur du drar upp en ström!

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga såhär: ska du köra windows, kör asp, annars php.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wenom
Jag skulle nog säga såhär: ska du köra windows, kör asp, annars php.

Det var ett extremt dåligt tips.

Jag skulle säga såhär, om du vill vara bunden till windows, kör asp, om du vill vara fri att använda andra OS (inklusive windows), kör PHP.

PHP är väll dessutom större, och växer, eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Jag tycker PHP-kod är mer strukturerad än ASP-kod, men det är ju ganska personligt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzz
Ouch...
Php hade jag inte ens reflekterat så mkt över...!?
Är det "bättre"!?

Varför inte reklektera om du inte vet hur "bra" det är?

Visa signatur

Eller inte.

Permalänk
Permalänk
Medlem

"""Varför inte reklektera om du inte vet hur "bra" det är?""" <<Ehhh....Va?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzz
"""Varför inte reklektera om du inte vet hur "bra" det är?""" <<Ehhh....Va?

*vifta med bortförklaringsspöt*
"Tralalala!"

Visa signatur

Eller inte.

Permalänk
Medlem

LoL...
Behöver mer kaffe... fattar inte nått!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzz
LoL...
Behöver mer kaffe... fattar inte nått!

Det gör inte jag heller... såhär i efterhand.

Visa signatur

Eller inte.

Permalänk
Medlem

För att lägga till lite mer krydda:

jsp
http://en.wikipedia.org/wiki/JavaServer_Pages

Permalänk
Medlem

php aeger asp.

dels för att jag personligen föredrar språk med c-style semantics och dels för att det är fritt. att man sedan kan köra php på sågott som vilken plattform som helst, och att det har mycket fler inbyggda funktioner som typ md5() (vilket förvånansvärt nog inte finns i asp) är ju bara en extra krydda.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag använder WinXPPro, Ligger på windows server.
Gör i princip uteslutande mina sidor för IE+6.

Varför...
Av ren lathet är ena orsaken, andra är att de som använder de sidorna jag gör är uteslutande IE+6 användare. Kanske ngt enstaka undantag, men det får de ta!
Jag har olika 3 företag som jag driver + massa andra projekt. Så orkar bara inte att stå på barikaderna mot M$. Ibland för man bara acceptera läget o slåss på de ställen man kan göra ngn nytta!

Köpte varjefall denna boken idag;
http://butik.pagina.se/FB_Produkt.asp?art=63607786

Verkar skoj.
Sen som sagt, responsen både här och på andra håll...
Så är PHP en given vinnare att lära sig.

Permalänk
Medlem

Lär du dig PHP har du även en bra grund att lära dig Java, C++ o.s.v med.

Permalänk
Medlem

hehehe...
1 sak i taget!

Permalänk
Medlem

Idag tycker jag personligen inte det finns något som slår asp.net med c# (alt. med vb.net) på fingrarna när det gäller webbutveckling.
Hela biblioteket som kommer med .NET som kan användas till webbutveckling (asp.net) är för tillfället oslagbart (åter igen personliga reflektioner).

Vill du lära dig nått som ger dig jobb inom "MS-kontors världen" (och den är STOR)...lär dig behärska asp.net!

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornex
Idag tycker jag personligen inte det finns något som slår asp.net med c# (alt. med vb.net) på fingrarna när det gäller webbutveckling.
Hela biblioteket som kommer med .NET som kan användas till webbutveckling (asp.net) är för tillfället oslagbart (åter igen personliga reflektioner).

Vill du lära dig nått som ger dig jobb inom "MS-kontors världen" (och den är STOR)...lär dig behärska asp.net!

JSP?

Permalänk
Medlem

Jovisst, JSP helt ok!
Men grundfrågan var ju först och främst ASP.NET eller "klassisk" ASP.
Men annars skulle jag absolut lära mig JSP före PHP om man vill åt lite större jobb. Men som sagt, asp.net först av allt...

Sedan får man passa på att säga att skillnaden mellan asp.net och "klassisk" asp är stor....väldigt stor. Men inte SÅ mycket svårare att lära sig nödvändigtvis.

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, en till "PHP äger ASP" eller "ASP äger PHP" och det blir repressalier. Jag börjar bli jävligt trött på den jämförelsen nu.

Permalänk
Medlem

Om du är (jävligt) trött på den jämförelsen kanske du borde vara moderator på ett annat forum. Jämförelsen kommer komma igen...och igen...och igen...
Tycker frågan är rätt sund faktiskt. Helt naturligt.
Liksom de oändliga diskussionerna om vilken bil som är bäst av Audi, BMW och Merca.

Kan hålla med om att många trådar om PHP vs. ASP, M$ vs. andra plattformar ofta spårar ur på grund av omotiverade svar som "PHP äger" etc. I denna tråd är ju faktiskt nivån på det hela åt rätt håll...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Funkar det inte att köra VS.NET på en burk med XP Home???

Permalänk
Medlem

Gör det säkert. Men problemet med XP home är att den inte innehåller webservern IIS som XP pro gör.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej, men IIS:en behövs ju endast då man befinner sig i nätverk.

Sitter man hemma och pular klarar man sig ju utmärkt!

Permalänk
Medlem

Jo men eftersom ASP är så kallad Server Side så måste det vara en program som exekverar koden som du har skrivit, och när det gäller ASP/PHP/whatever så är det webbservern som hanterar det. Dvs, du måste ha en webbserver igång (IIS när det gäller ASP).