Duell i överklockning

Permalänk
Avstängd

Nej, de klarar sig helt OK på ett hyffsat stabilt 350w, de har tom funkat i shuttle med 250w.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eddo
Test utan af + aa är ju helt ointressanta för nyare generationers grafikkort.
Inser man inte det så behöver man knappast ett high end-kort ändå.

Men frågan är om det inte lutar åt en liten fördel för 6800Gt ändå... Orkar inte och räkna ut vem som segrade i flest test.

Går båda kortet att kylas passivt?

Eller så bryr man sig helt enkelt inte om af + aa.
Jag brukar aldrig använda någon sorts kantutjämning varesig grafikkortet klarar av det utan att jag märker av någon prestandaförlust eller ej.

Min personliga åsikt som många säkerligen inte delar är att af + aa är onödigt i spel.

Då kör jag bra mycket hellre i mycket högre upplösningar (upp till 2048*1536). Skulle jag sitta på en TFT skärm max fixade 1280*1024 så skulle jag nöjja mig med det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
Vem bryr sig om det ena kortet presterar något bättre än det andra om det bättre låter mycket och det andra ingenting?

Nu har jag inte hört någon av korten IRL. Men det är oftast det som avgör mitt köp i slutändan.

Jo, ljudnivån är viktig. Men bryr man sig om ljudnivån så duger inget av de där korten out-of-the-box. Så oavsett vilket kort du köpet så måste du fixa bättre kylning och då spelar det inte så stor roll vilket av korten som låter mest från början.

Permalänk
Avstängd

Jo, ATI gör visst det. Detta kort ska vara tystare än 9800 korten, och 9800 korten var tystare än 9700 som jag har och då måste det vara knäpptyst.
Men i spel ska den ju brusa upp lite men vad gör det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Eller så bryr man sig helt enkelt inte om af + aa.
Jag brukar aldrig använda någon sorts kantutjämning varesig grafikkortet klarar av det utan att jag märker av någon prestandaförlust eller ej.

Min personliga åsikt som många säkerligen inte delar är att af + aa är onödigt i spel.

Då kör jag bra mycket hellre i mycket högre upplösningar (upp till 2048*1536). Skulle jag sitta på en TFT skärm max fixade 1280*1024 så skulle jag nöjja mig med det.

Och hur många har råd med en skärm som klarar så höga upplösningar i rimlig uppdateringsfrekvens?

För mig så blir det max 1152*864 eftersom det är högsta upplösningen min skärm klarar i 100hz. Hade jag haft en riktigt grym skärm hade det ju varit en annan femma!

Permalänk
Avstängd

Men 100hz är lite overkill, 75-85 räcker väldigt långt när man ska spela.

Permalänk
Medlem

eeeeh.. emmm... öhh... ehhh... PS 3.0 någon!?!?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimon
Men 100hz är lite overkill, 75-85 räcker väldigt långt när man ska spela.

Jag hade nog kunnat nöja mig med 85 om jag kundre ändra hz på musen till motsvarande (170 eller 85 hz) men eftersom jag bara kan ställa min mx300 på 100 eller 200 så finns det inget att välja på.

Permalänk
Avstängd

jag kör alltid spel i 1024x768 utan aa och af, jag tycker det är viktigare att få ut så många fps som möjligt än att det ska se lite snyggare ut.

Visa signatur

p4 3.0 ghz 800 mhz fsb | 2048 mb dual 400 mhz ddr | ati radeon 9800 pro 128 mb | 21" trinitron | wd 200 gb | creative audigy 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eddo
Och hur många har råd med en skärm som klarar så höga upplösningar i rimlig uppdateringsfrekvens?

För mig så blir det max 1152*864 eftersom det är högsta upplösningen min skärm klarar i 100hz. Hade jag haft en riktigt grym skärm hade det ju varit en annan femma!

För det första så finns det inte ens något grafikkort som fixar 2048*1536 bra i ens låga frekvenser (och höga frekvenser pallar de inte ens - ok, mitt fel att jag drog in den upplösningen från början), men det hör kanske inte hit. Sen att de skriver ut det bland specifikationerna är i mina ögon skandal.

Men i ditt fall skulle jag inte kör med af + aa heller. 1024*768 är kanske i gränsfall, lite osäker - men under det skulle jag nog köra med af + aa. Men den enda anledningen till varför jag skulle köra med så låga upplösningar vore för att grafikkortet inte fixade högre och då fixar det nog inte af + aa heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimon
Jo, ATI gör visst det. Detta kort ska vara tystare än 9800 korten, och 9800 korten var tystare än 9700 som jag har och då måste det vara knäpptyst.
Men i spel ska den ju brusa upp lite men vad gör det.

9800 pro korten är i regel verkligen inte tysta och att något highend kort skulle vara tyst out-of-the-box utan någon 'specialkylning' liknande zalman-flänsen för tusen kronor extra så finns det såvitt jag vet inget highend kort som är i närheten utav tyst (vad som anses vara tyst varierar men grafikkortens högfrekventa tjutande kommer inte högt upp på min lista).
Med undantag för Gainwards megakort för nära 10 k där man får med vattenkylning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
eeeeh.. emmm... öhh... ehhh... PS 3.0 någon!?!?!

Permalänk
Avstängd

Benchmark session result
Operating System: Windows XP Professional (5.1, Build 2600) Service Pack 1 (2600.xpsp2.030422-1633)
Processor: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.20GHz (2 CPUs)
Memory: 1024MB RAM
DirectX Version: DirectX 9.0b (4.09.0000.0902)
Card name: RADEON 9800 XT (Omega 2.5.44)
Driver Version: 6.14.0010.6444 (English)

Detailed info dir:
C:\Program\BenchemAll\result\2004.07.17.01.08.24.\

-----------------------------------------------------------
Far Cry

Using Max settings.
Map: Fort Demo: BenchemallDefaultDemo

640x480
run# 0: Average FPS: 51.11

800x600
run# 0: Average FPS: 51.13

1024x768
run# 0: Average FPS: 46.02

1280x1024
run# 0: Average FPS: 34.22

1600x1200
run# 0: Average FPS: 34.29

Och då sitter jag med mitt slitna Sapphire atlantis pro@XT.....................

Fan vad dom fattar trögt??eller är jag blind??

Det borde väl bevisa allt virustommy??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
eeeeh.. emmm... öhh... ehhh... PS 3.0 någon!?!?!

Vad jag förstått är det bara optimeringar av shader-koden jämfört med PS 2.0.
Alltså ingen direkt snyggare grafik utan endast bättre prestanda.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
Vad jag förstått är det bara optimeringar av shader-koden jämfört med PS 2.0.
Alltså ingen direkt snyggare grafik utan någon bättre prestanda.

bara och bara..

Visa signatur

p4 3.0 ghz 800 mhz fsb | 2048 mb dual 400 mhz ddr | ati radeon 9800 pro 128 mb | 21" trinitron | wd 200 gb | creative audigy 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olmeri
Det är relativt få som lyckats med modden och kanske är det inte möjligt längre på de nybakade korten. Så det är ganska självklart att man inte kan förutsätta att alla kan få 16 pipes. I tanke på att en sådan recension kan ligga till grund för vad folk köper i slutändan så vore det ganska riskabelt påstå det. Man kan ju inte basera sitt test på undantaget utan man ska basera det på regeln. Och i fallet med upplåsta pipes på x800 pro-korten så bör alla som inte bär skygglappar kunna se att det verkar vara en klar minoritet som lyckats.

Angående artikeln så har jag resonerat som den ända sen det blev klart att 6800GT skulle ha 16 pipes och X800 Pro bara 12, vilket jag också hävdat här på forumet flera gånger. Kul att få lite backup på de orden istället för att bara bli kallad nvidia fanboy....

Där har du riktigt fel, på VIVO-korten är det nämligen bara ~4% som misslyckas med moden.

Visa signatur

"There he goes. One of God's own prototypes. A high powered mutant of some kind, never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die. "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
ehh....priset kanske?

Skiljer bara en 1000-lapp ju.
GT är ju isf ett budgetkort
som det låter på dig så är mycket dyrare...

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TYBY
Skiljer bara en 1000-lapp ju.
GT är ju isf ett budgetkort
som det låter på dig så är mycket dyrare...

Är 6800 GT ett budgetkort, eftersom 6800 Ultra är ännu dyrare? Är Porsche en budgetbil, eftersom Ferrari är ännu dyrare?

Och "bara" tusen kronor? Är du så rik att 1000 kronor inte spelar någon roll?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VioL8oR
Där har du riktigt fel, på VIVO-korten är det nämligen bara ~4% som misslyckas med moden.

Oj, jag glömde bort. Den stora majoriteten köper ju vivo-korten och bara en bråkdel andra x800-kort. Eller? Kan det vara så att medelsvensson kanske köper det billigaste x800-kortet han kan få tag på? Är det en slump att komplett.se har 399 icke-VIVO kort på väg in men bara 77 VIVO-kort på väg in. Så då kanske jag har rätt ändå? En klar majoritet kommer inte kunna modda sina x800-kort. Om det inte funkar på alla typer av x800-kort så kan man inte generalisera. Så DU har fel.

Som sagt, det jag skrev var att "man inte kan förutsätta att alla kan få 16 pipes" och där påstår du att jag har fel eftersom det funkar med vivo-korten. Motfrågan är då som det framgått, har alla vivo-kort?

Visa signatur

MSI K8T Neo2 FIR, AMD 3500+ s939, Corsair Value S. PC3200 2x512MB, Inno3d GF 6800 GT @ Ultra, Western Digital Raptor 74GB, Seagate 200GB, Creative SB Audigy 2 ZS, NEC ND-3500A, Acousticase 6607A, Creative Gigaworks S750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
Vad jag förstått är det bara optimeringar av shader-koden jämfört med PS 2.0.
Alltså ingen direkt snyggare grafik utan någon bättre prestanda.

Emmm... wrong... just nu är det bara far cry som släppts med lite ps 3.0... utan några grafiska förbättringar förståss då det är ett spel som redan släppts tidigare... men det hade några fps högre faktiskt än ps 2.0...

Dessutom så är ps 3.0 mycket lättare att programmera och kräver färre klockslag per ritning av gpu:n och därmed höjer prestandan för ps 3.0 baserade gpu´s... detta leder i sin tur till potentiell höjning av grafiken då grafikkorten klarar av att åstadkomma detta...

tror jag iallafall :p.. hehehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Emmm... wrong... just nu är det bara far cry som släppts med lite ps 3.0... utan några grafiska förbättringar förståss då det är ett spel som redan släppts tidigare... men det hade några fps högre faktiskt än ps 2.0...

Dessutom så är ps 3.0 mycket lättare att programmera och kräver färre klockslag per ritning av gpu:n och därmed höjer prestandan för ps 3.0 baserade gpu´s... detta leder i sin tur till potentiell höjning av grafiken då grafikkorten klarar av att åstadkomma detta...

tror jag iallafall :p.. hehehe

Inte för att vara elak. Men om du inte skrivit "Emmm... wrong..." i början skulle jag inte anmärkt något. I min post skrev jag att PS 3.0 optimerats, detta innefattar "lättare programmering" och "kräver färre klockslag per ritning av GPU".

Jag skrev även "något bättre prestanda", detta innefattar resten av din post om prestanda förbättring. Så var har jag fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Är 6800 GT ett budgetkort, eftersom 6800 Ultra är ännu dyrare? Är Porsche en budgetbil, eftersom Ferrari är ännu dyrare?

Och "bara" tusen kronor? Är du så rik att 1000 kronor inte spelar någon roll?

"spelar någon roll" - Man får ju bättre kort.
Sen så tar man med kortet i bokföringen så det blir momsbefriat och gör avskrivning/avdrag för användning i jobbet, bla bla bla.

Tillslut har ett kort för 5000:- kostat 4000:- i inköp och efter avskrivning är totala kostnaden nere i samma pris som att jag skulle ha ett begagnat TNT2-kort i dag.

Det spelar roll...

Köpa datorprodukter till fullpris och inte kunna göra något mer, då förstår jag att 1000:- spelar roll

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TYBY
"spelar någon roll" - Man får ju bättre kort.
Sen så tar man med kortet i bokföringen så det blir momsbefriat och gör avskrivning/avdrag för användning i jobbet, bla bla bla.

Tillslut har ett kort för 5000:- kostat 4000:- i inköp och efter avskrivning är totala kostnaden nere i samma pris som att jag skulle ha ett begagnat TNT2-kort i dag.

Det spelar roll...

Köpa datorprodukter till fullpris och inte kunna göra något mer, då förstår jag att 1000:- spelar roll

Du vet verkligen hur man bekräftar folks fördomar om norrlänningar och deras utnyttjande av staten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
Inte för att vara elak. Men om du inte skrivit "Emmm... wrong..." i början skulle jag inte anmärkt något. I min post skrev jag att PS 3.0 optimerats, detta innefattar "lättare programmering" och "kräver färre klockslag per ritning av GPU".

Jag skrev även "något bättre prestanda", detta innefattar resten av din post om prestanda förbättring. Så var har jag fel?

Sorry.. jag trodde att du menade att det inte fanns någon ökning av prestanda... antar att jag jag uppfattade det fel... i den meningen beror det ju på hur man betonar ´någon´, alltså ´utan någon ökning i prestanda´... men men... så är det när man skriver i forum... man uppfattar fel då o då....

Så det jag vill säga är... sorry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Sorry.. jag trodde att du menade att det inte fanns någon ökning av prestanda... antar att jag jag uppfattade det fel... i den meningen beror det ju på hur man betonar ´någon´, alltså ´utan någon ökning i prestanda´... men men... så är det när man skriver i forum... man uppfattar fel då o då....

Så det jag vill säga är... sorry

Sådär nu ändrade jag till "endast" istället för någon.
Det ska inte hända igen

Permalänk
Medlem

echo

Jag är mer inne på ditt spår, jag använder inte heller någon sorts kantutjämning.
Jag tycker att spelen idag är så grymt snygga ändå så jag tycker inte att behövs precis.
Men det finns ju "delade" åsikter om allt.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Jag håller med Camridge...

Kantutjämning märks inte särskilt mycket i högre upplösningar eftersom själva skärmen inte har många fler pixlar att visa hjälper det ju nästan inte ens med kantutjämning, om man nu istället hade upplösningar vid 800*600 så märks kantutjämning mycket mer... men det är väl fortfarande en smaksak antar jag...