Problem med rättigheter vid flytt av hårddisk

Permalänk
Medlem

Problem med rättigheter vid flytt av hårddisk

Hej!

Min dator startar inte längre utan proppen i säkringsskåpet går istället så fort jag försöker starta den. Det är måttligt lyckat men min måttligt kvalificerade gissning är att det är nätaggregatet som fått något fel och jag ska testa att byta ut det.

Det större problemet och det som jag behöver hjälp med: Jag byglade om hd:n i den datorn till slave och satte in i min sambos dator för att flytta över några dokument m.m. Jag kommer åt alla partitioner på den flyttade hd:n så det är frid och fröjd men däremot får jag 'åtkomst nekad' meddelande när jag försöker komma åt min användarmapp på den flyttade hd:n. (Document and settings/'användarnamn'). Jag antar att det är för att man inte ska kunna kringgå lösenordskravet i xp för att komma åt mina dokument men hur ska jag nu komma åt den mappen på den andra datorn? Kan jag på något sätt logga in på den mappen från win2000 på sambons dator?

Win xp på den icke fungerande datorn och win2000 på den jag satt i hd:n i. Tacksam för råd..

// Daniel Johansson

Permalänk

går det inte genom att skapa ett konto med samma namn och behörighetsnivå på 2k-burken?

Visa signatur

intel SX25 / 50 meg / trident 512k / 85 meg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leftalone
går det inte genom att skapa ett konto med samma namn och behörighetsnivå på 2k-burken?

SID:en blir inte samma.

Testa att ändra behörigheterna.
Högerklicka på mappen välj "Egenskaper" välj Behörighets fliken och ändra där.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

Gäller skyddet bara inom Windows? Isåfall kan man kanske flytta filerna via Linux-på-CD, typ Knoppix.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluescreen
Testa att ändra behörigheterna.
Högerklicka på mappen välj "Egenskaper" välj Behörighets fliken och ändra där.

Riktigt bra tips, men funkade tyvärr bara nästan.

Funkade på 'användarmappen' och på undermappen 'skrivbordet' men verkar inte fungera på undermappar där av någon anledning....på mapparna som ligger där kan man inte lägga till användare och behörigheter.

Citat:

Gäller skyddet bara inom Windows? Isåfall kan man kanske flytta filerna via Linux-på-CD, typ Knoppix.

Har ingen vidare linux-erfarenhet så då måste jag nog ha hjälp av någon mer linux-kunnig kompis. Ska se om det går att spinna vidare på Bluescreen:s tips samt se om jag kan låna ett nätagg och se om det får igång min egen dator. Den måste jag ju ändå få igång någon gång...

EDIT: Fick det att fungera nu efter lite pysslande med behörigheterna. Får göra dem manuellt med vissa filer trots att jag tror att jag fyllde i som man borde göra för att rättigheterna ska ärvas ner i mappstrukturen. Viktigast var att jag fick tag i de dokument som var mest välbehövliga. Tackar er alla för tipsen!

Permalänk

http://www.nu2.nu/pebuilder/
kanske hade varit till hjälp... aja, du löste det sen iaf
men länken ovan är annars en bra grej att ha till hans då datorn strular.

Visa signatur

intel SX25 / 50 meg / trident 512k / 85 meg