Permalänk
Medlem

Startdiskett ?

Nån som vet vart man gör en startdiskett i windows 2000 ? har vetat vart man gör det förut men nu när jag behöver göra en kommer jag inte ihåg! / sebbe

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror på vilken typ av startdiskett du menar.
Jag är inte helt säker, men jag tror det inte går att göra MS-DOS-startdisketter i 2000 (jag vet att det finns ett val i formaterarutan i XP!).
Då är nog din lösning www.bootdisk.com där du kan ladda ner det du vill ha och skapa en diskett ifrån det program du ladda ner (någon .exe som skriver till disketten har jag för mig).
Välj någon av windows ME-startdisketterna.

Eftersom du skriver "gör en startdiskett" så antar jag du inte menar till windows 2000 startdisketterna, 4 till antalet. Dessa kan bara användas så man kan starta eller reparera en windows 2000 installation (om det inte går att starta datorn från skivan kan man alltså ha nytta av dem).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

aha k . men det finns en fukntion nånstans. har sett den förr , liknande "gör en startdiskett/ formateringdiskett" nåt sånt

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Hedersmedlem

Är du helt säker på att det är i windows 2000?
I 95/98/ME(?) så går man in på "lägg till/ta bort program" i kontrollpanelen sen fanns det alternativet någonstans där.
Men jag kollade på en win 2000 virtuell maskin och ser inte till det.

Och format-kommandot verkar inte ha någon växel för detta heller. Men det är möjligt att det finns något annat ställe detta utförs ifrån, isf har jag varit helt ovetande om det hittills.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Nu när du säger det så kan det ha varit på ME , för jag hade det för inte så länge sen... óch jag hittar det inte nu, borde ju inte vara alltför svårt att hitta det om de nu fanns ?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt enklaste sättet att skapa en startdiskett för dig är att ladda ner önskad på www.bootdisk.com

Jag testade att söka i windowshjälpen på 'startdiskett'. Den enda träffen var hur man skapar windows egna, fyra, startdisketter som jag skrev om tidigare.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

k. tackar

EDIT: har kollat på bootdisk.com , ja ska alltså ladda bootdisk till dos, (4st) till 2000 men jag förstår inte riktigt allt. och hur jag ska göra det ? ..

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det du ska göra i DOS? Jag misstänker du är ute efter någon windows 9x/me startdiskett ("dos" alltså). Ta den här:
http://wildfire.fiber.nu/diverse/bootdisks/bootme.exe

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG