Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Kan nån enkelt förklara hur man installerar program i Mandrake 10.0?

Permalänk
Medlem

Meganeoman och Oreo: Vad är jobbigast?
Windows: Öpnna internetläsaren, gå in på google, söka efter programmet du vill ha, leta fram programmet på sidan som hostar programmet, ladda hem, klicka på setup.exe, klicka nästa tiotal gånger
Linux: Dra fram en konsoll, logga in som root, skriva (för debian då) apt-get install programnamnet?

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nulleman
Meganeoman och Oreo: Vad är jobbigast?
Windows: Öpnna internetläsaren, gå in på google, söka efter programmet du vill ha, leta fram programmet på sidan som hostar programmet, ladda hem, klicka på setup.exe, klicka nästa tiotal gånger
Linux: Dra fram en konsoll, logga in som root, skriva (för debian då) apt-get install programnamnet?

Oftast vet man inte exakt vilket program man vill ha så då måste du ändå gå igenom hela proceduren som du påstår att man gör med windows i Linux.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oreo
Oftast vet man inte exakt vilket program man vill ha så då måste du ändå gå igenom hela proceduren som du påstår att man gör med windows i Linux.

Nej, då går man in på freshmeat.net och söker, sen installerar man det. Är JÄVLIGT mycket lättare än att hitta program till windows. Det är helt omöjligt att hitta program till windows har jag märkt efter att ha kört windows lite i skolan. Sen är det jobbigt att installera dem, om man ens hittar dem.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk

Jag brukar annars köra emerge -S bittorent då söker den igenom alla beskrivningar I programdatabasen efter bittorent och visar dem...
På just den delen så kan man faktiskt inte aklaga linux (generellt sett) för att vara svårt tycker jag.
Problemen är när man vill gör krånligare saker, som att fixa så att alla knappar på musen fungerar eller mounta partitioner på rätt sätt.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Men kan man installera program som man själv har laddat hem med hjälp av programmet där du visar på bild?

Det beror på vad det är du har laddat hem.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk

Ja, jag har laddat hem flera olika program som jag har hittat på nätet som verkade trevliga men har inte lyckats installera ett enda av dom, SKANDAL!

Får upp olika felmeddelanden nästan varje gång jag testar installera nåt program, alltid är det nånting som fattas för att programmet ska funka osv.

Börjar mer och mer inse hur jäkla skönt windows är igentligen, borde ju vara straffbart att hacka på windows & Bill Gates
Har kört windows 2000 i 4 år snart och det strular ju alldrig, och alldrig vid installation av nåt nytt program eller spel. Man har helt enkelt varit för bortskämd med windows

Men det klart win98 & ME var ju inga höjdare direkt!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Det troliga felet att du inte kan köra/instalelra en del program är att det saknas beroenden. Det är ett ställe som kan vara rätt surt att få, sk dependency hell. Det löser du med att läsa igenom felbeskrivningen och tyda vad det är för program som saknas.

Och sen, för att cietera någon annan, så kan jag säga att Linux != Windows. Du har lärt dig tänka på ett sätt när du använt windows, du kan inte tänka på samma sätt i Linux, därför tycker du uppenbarligen att Linux är skit.

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk

Nej, nej jag tycker inte att Linux är skit, det jag skrev var på ett ironiskt sätt. Men Ok, Linux har sina brister fortfarande!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Ja, jag har laddat hem flera olika program som jag har hittat på nätet som verkade trevliga men har inte lyckats installera ett enda av dom, SKANDAL!

Får upp olika felmeddelanden nästan varje gång jag testar installera nåt program, alltid är det nånting som fattas för att programmet ska funka osv.

Men vad är det du har försökt installera? Ge ett specifikt exempel så kan du få ett specifikt svar!
Det verkar onekligen som om du har missat pakethanteraren totalt, och gör man det måste man ha koll för att det ska funka.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Nej, nej jag tycker inte att Linux är skit, det jag skrev var på ett ironiskt sätt. Men Ok, Linux har sina brister fortfarande!

Det verkar nästan som att du tycker det när man läser dina 100 andra trådar..

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

Testa detta i en konsol:

su:
ditt lösen du angav vid installation för admin kontot(root)

urpmi.addmedia plf ftp://mandrakeusers.org/pub/PLF/mandrake/10.0 with synthesis.hdlist.cz

urpmi.addmedia --update updates ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/mandrakelinux/offi... with ../base/synthesis.hdlist.cz

urpmi.addmedia main ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/mandrakelinux/offi... with ../base/synthesis.hdlist.cz
urpmi.addmedia contrib

ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/mandrakelinux/offi... with ../../i586/Mandrake/base/synthesis.hdlist2.cz

sen efter väntan

urpmi det program du vill installera tex"urpmi mplayer"

nu kommer allt installeras och saknas något nödvändigt kommer du få ett alternativ att installera det med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nulleman
Och sen, för att cietera någon annan, så kan jag säga att Linux != Windows. Du har lärt dig tänka på ett sätt när du använt windows, du kan inte tänka på samma sätt i Linux, därför tycker du uppenbarligen att Linux är skit.

Nej nu har du fel, anledningen till att jag inte gillar att läsa man-sidor är att det tar tid, inte att man inte gör så i windows.
Nu går det att göra mycket i linux utan konsol, och förhoppningsvis så kommer det mer på den sidan. Linux är inte sämre på gui i sig, det är linuxprogramerarna som är sämre på gui.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Nej nu har du fel, anledningen till att jag inte gillar att läsa man-sidor är att det tar tid, inte att man inte gör så i windows.
Nu går det att göra mycket i linux utan konsol, och förhoppningsvis så kommer det mer på den sidan. Linux är inte sämre på gui i sig, det är linuxprogramerarna som är sämre på gui.

Det kan jag inte hålla med om faktiskt. Gnome 2.6 är ett otroligt trevligt gränssnitt och det känns faktiskt mer naturligt att använda det efter ett par dagar än vad Explorer känns efter dagligt användande i flera år.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Det kan jag inte hålla med om faktiskt. Gnome 2.6 är ett otroligt trevligt gränssnitt och det känns faktiskt mer naturligt att använda det efter ett par dagar än vad Explorer känns efter dagligt användande i flera år.

På vilket sätt skiljer sig gnome från windows? Det är det jag menar, det går att ha gui i linux med, och det finns gui till det mesta. Men ska du montera partitioner och hantera deras tillåtelser så vet i alla fall jag inte hur man gör i gnome.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
På vilket sätt skiljer sig gnome från windows? Det är det jag menar, det går att ha gui i linux med, och det finns gui till det mesta. Men ska du montera partitioner och hantera deras tillåtelser så vet i alla fall jag inte hur man gör i gnome.

I gnome 2.6 och ifall din dist har konfigurerat allt rätt så behöver man bara gå in på "Computer" ikonen på skrivbordet och sedan dubbelklicka på partitionen där så monteras den och ett fönster öppnas så man kan browsa innehållet på den. (Funkar dock inte med ntfs partitioner i Fedora/Redhat tror jag, då de inte lagt in ntfs stöd by default.)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jallabert
Det verkar nästan som att du tycker det när man läser dina 100 andra trådar..

Man kanske måste bli förbannad för att lära sig Linux nån gång!

Ja, jag provade att bla. installera Krusader, DCGui-QT & QCad + en massa andra trevliga (tror jag ) program!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Vill du installera saker enkelt i Mandrake 10 ? lär dig följande adress:

http://rpm.pbone.net/

Nästa gång du ska ha ett program så söker du där först - ladda hem versionen för Mandrake 10.

Dubbelklicka och installera.

Permalänk
Medlem

Om det är en rpm-fil du snackar om så räcker det väl om man klickar på den, om jag inte minns fel.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tolle
I gnome 2.6 och ifall din dist har konfigurerat allt rätt så behöver man bara gå in på "Computer" ikonen på skrivbordet och sedan dubbelklicka på partitionen där så monteras den och ett fönster öppnas så man kan browsa innehållet på den. (Funkar dock inte med ntfs partitioner i Fedora/Redhat tror jag, då de inte lagt in ntfs stöd by default.)

ungerar bara om jag är inloggad som root, vilket man blir flamead för.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
ungerar bara om jag är inloggad som root, vilket man blir flamead för.

Går att lägga till så att users har rätt att mounta genom att editera din /etc/fstab, och om du kör nån n00bvänlig dist så bör det vara fixat från början tycker man.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazer
Går att lägga till så att users har rätt att mounta genom att editera din /etc/fstab, och om du kör nån n00bvänlig dist så bör det vara fixat från början tycker man.

Jo, ganska mysko att det inte var så by default, dock bara ett enda ord som behöver läggas till vid varje partition i fstab ifall de inte har konsolfobi.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Vill du installera saker enkelt i Mandrake 10 ? lär dig följande adress:

http://rpm.pbone.net/

Nästa gång du ska ha ett program så söker du där först - ladda hem versionen för Mandrake 10.

Dubbelklicka och installera.

Tackar för tippset
Det ska jag prova ikväll

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

vad gör jag med rpm filen efter att jag "installerat" den... den verkade installera filer men hittar inget

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alphasonic
vad gör jag med rpm filen efter att jag "installerat" den... den verkade installera filer men hittar inget

Vad installerade du då?

Permalänk

valknut... den skulle ha kommit till ./usr/share/valknut/ men det finns ingen sån katalog

Permalänk
Medlem

Skrev "valknut &" i terminalen bara borde finnas där.

Permalänk

valknut &
bash: valknut: command not found
[1] 6528
[1] Exit 127 valknut

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
ungerar bara om jag är inloggad som root, vilket man blir flamead för.

I Ubuntu, System -> Administration -> Diskar. Skriv in ditt lösenord i prompten. Nu har du ett gränssnitt för att hantera diskar och partitioner.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
I Ubuntu, System -> Administration -> Diskar. Skriv in ditt lösenord i prompten. Nu har du ett gränssnitt för att hantera diskar och partitioner.

gratulerar slizer. du svarade precis på ett inlägg som är precis två år gammalt.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
gratulerar slizer. du svarade precis på ett inlägg som är precis två år gammalt.

Yeah, I know Men det var iaf inte jag som drog upp tråden

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"