Permalänk
Medlem

Nätagg för GF 6800 GT

Såg en tråd borta på minnen och moderkortsdelen där ett flertal rekommenderade ett nätagg på minst 430W för att köra ett 6800GT.
Detta gav mig huvudbry i mitt nära förestående datorköp. Jag hade bestämt mig för just 6800GT för grafik och en Antec Sonata med 380W nätagg. Frågan är om jag måste förkasta detta chassi, jag tittade på PNYs hemsida, där var systemkravet för deras 6800GT ett agg på 300W. Det beror förstås på vilket system i övrigt man ska köra, men det ger ändå en fingervisning tycker jag. Antec-agget är som jag har förstått bra och lever upp till specifikationen bättre än många andra.

Här är det system jag tänkt mig:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=87751

Visa signatur

flaah!

Permalänk
Inaktiv

http://www.jscustompcs.com/power_supply/

Tänkte Zalman ALCU versionen, dom verkar ju vara lika bra någon som vet lite bättre? tänkte att den erju ändå 300g lättare än CU modellen och kostar mindre.

MEN hallå....när har jag sagt att det inte räcker till, jag skickade ju bara en länk för att visa att det räcker eller om man vill kolla om det räcker.....

Sen för det andra tycker jag att du ska ta paketet du satt ihop...du kan säkert ställa ner minnena till 8 3 3 2.5 typ så dom blir standard.

Permalänk
Medlem

om jag vore du skulle jag köpa en 3000+ istället och sen köpa
bättre minnen för pengarna. Sedan kan du utan problem klocka
upp den till 3500+.

http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=2X512DDRCA...

dessa istället kanske?

[Edit] Angående Perssonabbes länk ovan så stämmer den inte
alls bra. Du klarar dig utan problem med ett antec 380W. Du
behöver alltså inte fundera på ett annat chassi ^_^

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag var tveksam om minnena och det blir att lägga en liten slant till på det. Frågan är om det finns någon variant i prisläget mellan dom som Blueie rekomenderar och dom där billiga kingston minnena som fanns med?
Kan det i någon mening förutom priset vara bättre att ta 3000+ processorn? Skillnaden på ca 400 kronor känns inte överväldigande.

Visa signatur

flaah!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonl
Tack för svaren. Jag var tveksam om minnena och det blir att lägga en liten slant till på det. Frågan är om det finns någon variant i prisläget mellan dom som Blueie rekomenderar och dom där billiga kingston minnena som fanns med?
Kan det i någon mening förutom priset vara bättre att ta 3000+ processorn? Skillnaden på ca 400 kronor känns inte överväldigande.

Jag vet inte om jag tycker att Kingston är direkt billiga. Jämför med "Standard"-minnena så får du se. (Prisguide: buggy.no-ip.com)

Hur som helst - lägg märke till att 3200-processorn har 1024kB-cache, medan 3000-processorn har 512kB. Jag skulle definitivt välja 3200 om det inte gör ont i din plånbok.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

det gör knappt nån skillnad i hastighet med 1 mb eller 512 kb i cache,
absolut inte värt pengarna. Och 3200+ och 3000+ går att köra ungefär lika
högt om man överklockar, så där gör det inte mycket skillnad heller.

Permalänk
Medlem

Ja, nu är ordern lagd, tack för hjälpen Blueie, Barnstormer och Perssonabbe, vissa dunkla psykologiska skäl fick mej att slutligen ta 3200+ ändå. Minnena blev dom som Blueie rekomenderade och chassit blev SONATAn. Blir roligt att testa Doom 3 på denna, kommer väl ut något före jag får leveransen.

Visa signatur

flaah!

Permalänk
Medlem

Är inte Kingstone minnen något att ha eller ?!?

Permalänk
Medlem

Om datorbutiken hade haft kvar sina HX3500 hade jag rekommenderat
dom, men nu har dom ju inte det ^_^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blueie
det gör knappt nån skillnad i hastighet med 1 mb eller 512 kb i cache,
absolut inte värt pengarna. Och 3200+ och 3000+ går att köra ungefär lika
högt om man överklockar, så där gör det inte mycket skillnad heller.

Jag håller med om att cachen inte är av någon avgörande betydelse. Däremot tycker jag att 400 kronor är kaffepengar i sammanhanget för en processor som är garanterad en högre hastighet.

Nu är frågan ändå avgjord, så nu kan det kvitta.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Undrar om någon verkligen har erfarenhet av 6800GT samt ett Sonata med orginallnätaggregatet.
Läste någonstans att kortet krävde/rekommenderade 20A på 12V medans nätaggregatet till Sonata:n kunde leverera 18A på 12V.
Så stämmer detta eller inte, om det funkar hur ser överklockningspotentialen ut?

Permalänk
Medlem

20A 12V blir ju faktiskt blir monstruösa 240W, enbart till grafikkortet. I en tidigare länk var maxförbrukningen på ett GT något under 100W vill jag minnas.

Visa signatur

flaah!