Permalänk
Medlem

Comhem vs ADSL

Hepp! Ska precis till att flytta till en lägenhet i ett så kallat Comhem-hus, vilket innebär att jag kan få bredband genom kabelnätet från Comhem. Men det hindrar väl inte mig från att istället få min internetanslutning genom ADSL?

Just nu bjuder Telia på anslutningsavgiften, vilket gör att priset för exempelvis Telia Bredband 500 på ett år (Telias bindningstid) blir 695 (för modem) + 339*12 = 4763 kr. Närmast motsvarande genom Comhem kostar 1547 (modem, startavgift, frakt) + 295*12 = 5087. Abonnemangen är annars i stort sett likadana, vad jag kan se, förutom att Telia har högra upload. Priset blir ju också lägre med Telia, om man inte räknar på perioder på två år eller mer, men på den tiden kan ju mycket hända...

M.a.o. talar allt för Telias ADSL. Har jag missat något som talar till Comhems fördel? Erfarenheter av respektive leverantör?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Om du bor långt ifrån en telestation så kommer det gå snabbare med comhem (om det är 8mbit tjänsten du tänker på) är de slöare fart spelar det inte så stor roll. Om inte BBB 10/1 finns att tillgå skulle jag kört på comhem då vet man att man får så nära 8mbit det går.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Jag har kört Comhem i 5-6 år och det har fungerat bra. Det är mycket sällan problem. Jag har bara 0.5 Mbit.
Anledningen då att jag tog Kabel istället för ADSL var att Kabel hade mycket kortare uppsägningstid då. Det var ganska nytt vid den tiden och jag var osäker på funktionen så jag ville ha en möjlighet att snabbt avsluta och byta till ngt annat om det inte fungerade bra. Men det har det gjort. Och vi har bara flyttat mellan Comhem-hus hittills.

En sak jag funderat på är att om man har Comhem och flyttar till ett hus utan kabelTV så kanske det inte bara går att ta med sig modemet om man behöver köra ADSL istället. Då kanske man måste investera i ett nytt modem. Har man ADSL så är det bara att flytta omkring det överallt där det finns ADSL. Stämmer det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzeman
Jag har kört Comhem i 5-6 år och det har fungerat bra. Det är mycket sällan problem. Jag har bara 0.5 Mbit.
Anledningen då att jag tog Kabel istället för ADSL var att Kabel hade mycket kortare uppsägningstid då. Det var ganska nytt vid den tiden och jag var osäker på funktionen så jag ville ha en möjlighet att snabbt avsluta och byta till ngt annat om det inte fungerade bra. Men det har det gjort. Och vi har bara flyttat mellan Comhem-hus hittills.

En sak jag funderat på är att om man har Comhem och flyttar till ett hus utan kabelTV så kanske det inte bara går att ta med sig modemet om man behöver köra ADSL istället. Då kanske man måste investera i ett nytt modem. Har man ADSL så är det bara att flytta omkring det överallt där det finns ADSL. Stämmer det?

Hmm, jo de stämmer nog, fast man får väl ge farbröderna på telia, eller vilken isp man har, en liten peng för att flytta abbonemanget. Om jag nu inte e helt ute o cyklar så rör de sig om dryga 300kr. Men allt detta e taget lite halvt ur luften