Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Pentium 4 4,0 GHz försenad

Permalänk
Melding Plague

Pentium 4 4,0 GHz försenad

<font style="font-size: 10pt"><b>Pentium 4 4,0 GHz försenad</b></font> <small class="small">fredag 30 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Raul</a></small><br>
Premiären för Intels P4 4,0 Ghz-processorer med Prescott-kärnan blir sannolikt försenad. Det preliminära release-datumet för ovan nämnda processor var satt till fjärde kvartalet det här året, men enligt <a href="http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20040730054608.html" target="_blank" >X-bit labs</a> släpps processorn tidigast i första kvartalet 2005. <br /><br />En faktor som spelar in på förseningen är övergången till 90 nanometers tillverkningsteknik, som bland annat inneburit värmeproblem för processorerna. Det är inte bara Intel som har problem med sina 0,09µ-processorer. <br /><br />Även <a href="http://www.sweclockers.com/html/sok.php?searchquery=silikon-w..." >IBM</a> har sedan tidigare problem med sina nya processorer.<br />Relaterade artiklar: <a href="http://www.sweclockers.com/index.php#newsitemEpAEkEkVAlCwxZzY..." >Låg kvantitet på 3.6 GHz P4</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är man förvånad?

Inte det minsta.....

När den väl släpps så lär den inte vara bra minst de 6 första månaderna....

Sett det förr överallt inom data, bil och lastbilsbranschen...

Grejerna stressas fram..... Blir försenade av ngr. anledningar och när den väl släpps så är det fort. inte fullt utvecklad....

Well well.....

Permalänk
Medlem

Vad säger man om den processor e den en monster eller inte. Vilken Amd 64 kommer att matcha den.
Undrar bara.
Mke Gbg.

Permalänk

agent: För icke-optimerad kod? Vilken som helst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Confusion
agent: För icke-optimerad kod? Vilken som helst

Hehe ok..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Vad säger man om den processor e den en monster eller inte. Vilken Amd 64 kommer att matcha den.
Undrar bara.
Mke Gbg.

Själva processorn är väl inget monster, däremot kylaren som den kommer behöva kan nog klassas som monster

Nä, skulle inte desktop versionen av Dothan komma i början utav 2005 ?
Där har vi nåt att vänta på, den här processorn kan de i mina ögon lika gärna strunta i. Har inte hört nåt mer om Dothan, är den också försenad?

Permalänk
Medlem

Jag klarar mig med min ugn än så länge...

Permalänk
Medlem

Dom borde skippa pentium4 !!! Northwood borde vara den sista.
Det är ju uppenbart hur misslyckad prescott är!
Skippa den och satsa all energi på DOTHAN....

Permalänk

Troligtvis så drar den för mycket effekt och blir för varm, troligtvis kommer de att fixa fram någon liten revisions ändring för att göra den svalare, den som lever får se.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Permalänk

E dom nya snabbare P4 processorerna fortfarande på Socket 478 eller går dom över till den nya socket helt nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av underbird
E dom nya snabbare P4 processorerna fortfarande på Socket 478 eller går dom över till den nya socket helt nu?

De går över till nya LGA775.
Tror 3,4GHz är det snabbaste (i klockfrekvens då ) du kan få med socket 478.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

var 4,3GHz max för en 32b processor? (4294967296 = 2^32)
får hoppas intel slutar sträva efter klockfrekvens på alla håll som de har gjort med mobile

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Docksider
var 4,3GHz max för en 32b processor? (4294967296 = 2^32)
får hoppas intel slutar sträva efter klockfrekvens på alla håll som de har gjort med mobile

Nej, 32bitar sätter ingen sådan begränsning på processorn..

Och Pentium M kommer att ersätta P4an *snart*.

Permalänk
Medlem

Varför bygger de inte in mini vattenkylning (inte nödvändigtvis vatten) från början?

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
Varför bygger de inte in mini vattenkylning (inte nödvändigtvis vatten) från början?

eh, i processorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
eh, i processorn?

han menar nog OEM burkarna.

Permalänk
Medlem

Prescott är ju ett kapitel för sig. AMD lär inte ha några värmeproblem på 90 nm iaf.

Permalänk
Medlem

nån som vet vad det blir för socket på "p4 4.0 ghz"

Visa signatur

\\

Cmq

Permalänk
Avstängd

Läs högre upp i tråden.
Det blir LGA-775 sockel.

Permalänk
Medlem

om jag sitter på en 3.2 ghz socket 478 nu, är det nån mening att uppgradera till dom nya pentium då?

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerPuffMicke
om jag sitter på en 3.2 ghz socket 478 nu, är det nån mening att uppgradera till dom nya pentium då?

tycker jag inte

Permalänk
Medlem

Fan vad jobbigt det börjar bli nu.

Aktuella processorer som man kan köpa börjar bli lite väl många.

Går ju knappt att gämföra dom med varandra för att få veta vilka som presterar bäst.

Så jag gjorde det enkelt för mej och köpte en Amd 64.
För pentium har väll inte nån Aktuell 64 Bitars prolle?

Visa signatur

”CITERA mej, annars dör jag"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerPuffMicke
om jag sitter på en 3.2 ghz socket 478 nu, är det nån mening att uppgradera till dom nya pentium då?

Det är ju rätt svårt då du har fel socket.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr3am3R
Fan vad jobbigt det börjar bli nu.

Aktuella processorer som man kan köpa börjar bli lite väl många.

Går ju knappt att gämföra dom med varandra för att få veta vilka som presterar bäst.

Så jag gjorde det enkelt för mej och köpte en Amd 64.
För pentium har väll inte nån Aktuell 64 Bitars prolle?

Nej... tidigast 2005 enligt talesmän från intel. Kanske senare.

Permalänk
Medlem

När kommer P5? eller det kanske redan har kommit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nej... tidigast 2005 enligt talesmän från intel. Kanske senare.

Ahh okej tack...

Driot> Hehe hoppas det inte var nån ironi riktat mot mej

Visa signatur

”CITERA mej, annars dör jag"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Det är ju rätt svårt då du har fel socket.

Ja men jag menade nytt mobo med. Men pentium verkar utklassas mot Amd 64 så det kommer bli dom för min del

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz