Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ran4
somsagt, det är inte en lag.
utan en rekomendation...

nekar säljaren att sälja dig ett spel pga. detta, så bryter han/hon mot lagen, vilket du därmed kan anmäla denne för ^^ (sen att polisen etc inte bryr sig om NÅGONTING förutom allvarliga mord är ju en sak...).

Du kan inte tvinga en butik att sälja.

Permalänk
Avstängd

nej, men dom kan inte heller vägra att sälja ?
eller... nu kan dom ju det.
men tror du butiken blir så glad av att dom vägrar låta sälja nått?

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Medlem

Det här är ju löjligt.. Det finns ålders rekommendationer på spelkartongerna, och dem finns där för en anledning.. Om man bara är 14-15 år så ska man spela spel lämpade för sin ålder och inget annat, det kan faktiskt medföra skador om dessa ynlingar spelar vuxenspel och det är något vi fått sett många exempel på, på senare tid.. Så för er som inte kan köpa doom3 kan jag starkt rekommendera mulle meck spelen eller mario spelen på konsoll..

;|

Och för att svara på frågan: Lagen säger ingenting, det är bara rekommendationer åt butik.

Visa signatur

"I guess they must have dragged him here, chopped him up and flushed him"

Permalänk
Avstängd

Det finns ingen köns diskriminering i Sverige, det är en för stor grupp(ca50%). Allt som är en minoritet kan diskrimineras, och jag vill mig inte se att män\kvinnor är en minoritet.

Och till det där åldern på spelen, det är en riktlinje för butik OCH föräldrar.

Tack och hej leverpastej!

Permalänk

Fan, jag har aldrig köpt ett spel som var tillåtet för min ålder INTE ETT ENDA! Eller jo, ett av mina nyinköpta spel till Gamecube

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiLlY
Det här är ju löjligt.. Det finns ålders rekommendationer på spelkartongerna, och dem finns där för en anledning.. Om man bara är 14-15 år så ska man spela spel lämpade för sin ålder och inget annat, det kan faktiskt medföra skador om dessa ynlingar spelar vuxenspel och det är något vi fått sett många exempel på, på senare tid.. Så för er som inte kan köpa doom3 kan jag starkt rekommendera mulle meck spelen eller mario spelen på konsoll..

;|

Och för att svara på frågan: Lagen säger ingenting, det är bara rekommendationer åt butik.

det är ju upp till personen själv om han klarar av att se våld å andra otrevligheter och inte hans ålder som bestämmer när han är mogen
själv såg ja darkwing duck fast dom slutade sända den på 4an p.g.a allt våld när ja var mindre

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk

I de flesta fall bryr dom sig inte... beställ via internet annars, där bryr sig ingen.

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robfox
Skulle inte Eu göra så att man inte fick diskriminera pga kön, i tex frisörsalonger och krogar?.
Har för mig att jag har läst det.

Stämmer, går det igenom blir det lika dyrt för oss killar att klippa lite hår som om en tjej permanentar sig [/B][/QUOTE]

lr så baserars det på hårlängden/tiden det tar .

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Tror inte en ända affär bryrs sej ett skit om det, dom vill endast känna pengar...

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleKofot
Det finns ingen köns diskriminering i Sverige, det är en för stor grupp(ca50%). Allt som är en minoritet kan diskrimineras, och jag vill mig inte se att män\kvinnor är en minoritet.

Och till det där åldern på spelen, det är en riktlinje för butik OCH föräldrar.

Tack och hej leverpastej!

Var inte svarta diskriminerade i Sydafrika?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Tror inte en ända affär bryrs sej ett skit om det, dom vill endast känna pengar...

Tro mig det finns.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Vad säger lagen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GizzY
Då vill de väl se leg och grejer.

Inte om du kommer med en bra formulerad lögn...jag skulle nog klara att ljuga så att inga bevis krävs på att man är 16...

Visa signatur

¨
Återinför Övriga Ämnen!

Permalänk
Medlem

Köp av vara om du är minderårig!!

Dags att glänsa lite......

Nu är det som redan sagts bara en rekommendation med de åldersgränser som finns på spel.

Däremot så finns det en juridisk aspekt med att sälja något till någon som är under 16 år. Den personen har inte "rätten" att bestämma över sina egna pengar.

Det är därför upp till butiken att se till att personen i fråga har tillstånd av sina föräldrar för inköpet (gäller inte småsaker som typ ett tuggummipaket). Rent teoretiskt kan alltså föräldern gå tillbaks till butiken med varan (t.ex.spelet) och kräva pengarna tillbaka då butiken inte får sälja till någon under 16 år.

Det klassiska exemplet är att en 15 åring gått och köpt en moped med kontanta pengar och fadern/modern i familjen inte samtycker. Han/hon kan då ta mopeden till butiken och de har en skyldighet enligt lag att ge pengarna tillbaka!!
De hade ju ingen rätt att sälja mopeden till en 15-åring!

Från och med 16 års ålder har man rätt att bestämma över pengar man själv TJÄNAT (tex, via sommarjobb).

Före 18-års ålder så får man inte bli "bunden" till något, som t.ex. ett lån eller en avbetalningsplan. Det vill säga, om en 17-årig miljonär vill köpa något så måste han göra det kontant, han får ju inte skriva på ett kontrakt som förbinder honom till något.

Slut på föreläsningen "köp av vara - minderårig"

/Henkka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VesslaN
Tro mig det finns.

Vad finns?????:confused:

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

GAME nekade när jag skulle köpa GTA:VC men jag handlade det på EB-games istället..dom brydde sig inte

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Var inte svarta diskriminerade i Sydafrika?

Sir. Your an idiot!

För f-n läs hela mitt inlägg, Det finns ingen köns diskriminering i Sverige. Jag pratar varken om hudfärg eller Afrika.

Permalänk
Medlem

Robofx: det är ju sjyst juh.. fan hatar när en bimbo lallar gratis in o man står o pungar 100 spänn inträdde osv.. lite off topic men fan det moste bli sagt!..

vässlan: jo om chefen står där kanske.. men står du på åhlens o tuggar gummi så kanske du itne e lika mån om att käna de där extra pengarna..

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Avstängd

Yeah Right bra sagt! det var ett mÅste som du sa. Åhlens kan nog TJäna en slant på mindreåriga eller något?

(edit) Hedis du måste läsa inlägget före mitt för att fatta mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleKofot
Yeah Right bra sagt! det var ett mÅste som du sa. Åhlens kan nog TJäna en slant på mindreåriga eller något?

Självklart skulle de kunna göra det. Men det är nog av samma anledning som många butiker nekar barn att köpa lättöl, trots att det inte finns någon lag som säger att en femåring inte får köpa en lättöl. Det är helt enkelt för ryktet, tycker någon förälder till en 15-åring att det var dåligt av Åhlens att sälja spelet till honom. Den bästa / sämsta marknadsföring en butik kan få är mun till mun. Exempel:

1) Nisse 47 år besöker restaurangen "Fung Mu Thaimat", maten är den godaste han någonsin ätit - detta berättar han naturligtvis för sina kompisar; för att även de ska få smaka på maten. Detta är givetvis bra för "Fung Mu Thaimat".

2) Kalle 14 år köper spel där det rekommenderas att man är 18 år för att spela spelet (även om det bara är en rekommendation) från "Torstens spel". Kalle kommer hem och spelar spelet och tycker att det är skitbra, allt är frid och fröjd tills Nisse kommer hem. Nisse är Kalles pappa, och dagen därpå går han till "Torstens spel" för att skälla ut Torsten för att ha varit oansvarig och sålt spelet till Kalle. Efter lite tjafs så får Kalle bryta köpet, men "Torstens spel" har fått ett rejält sämre rykte - eftersom nu vill ju givetvis inte Nisse köpa sina spel på "Torstens spel". Spelinköpen gör han på en annan butik som är mer ansvarstagande. Detta är dåligt för "Torstens spel", eftersom Nisse kanske sprider vidare till sina vänner att man minsann inte ska handla på "Torstens spel".

Visst, nu är exemplet med spelet dåligt - men principen är den att man vill ha ett bra rykte om man driver affärsverksamhet. Dålig rykte kan man få till exempel genom att vara otrevlig, ha dåliga produkter, sälja lättöl till barn eller sälja spel till personer som inte rekommenderas spela dem

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem

Re: Köp av vara om du är minderårig!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cope
det är ju upp till personen själv om han klarar av att se våld å andra otrevligheter och inte hans ålder som bestämmer när han är mogen
själv såg ja darkwing duck fast dom slutade sända den på 4an p.g.a allt våld när ja var mindre

Jag vet inte om jag håller med dig där... Gäller det även bilkörning t ex? Det är upp till personen själv om han klarar att köra bil och inte hans ålder som bestämmer om han är mogen? Konsekvenserna drabbar ju resten av samhället i båda fallen.

Och så över till denna dispyt:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleKofot
Det finns ingen köns diskriminering i Sverige, det är en för stor grupp(ca50%). Allt som är en minoritet kan diskrimineras, och jag vill mig inte se att män\kvinnor är en minoritet.

Och till det där åldern på spelen, det är en riktlinje för butik OCH föräldrar.

Tack och hej leverpastej!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Var inte svarta diskriminerade i Sydafrika?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleKofot
Sir. Your an idiot!

För f-n läs hela mitt inlägg, Det finns ingen köns diskriminering i Sverige. Jag pratar varken om hudfärg eller Afrika.

KalleKofot: Du pratade ju om att en det måste vara en minoritet för att kunna diskrimineras. Vad KingCobra menade var att de svarta i Sydafrika är en majoritet men ändå diskriminerade. Dessutom kan det ju visst finnas en könsdiskriminering. Skulle du som arbetsgivare sålla bort alla manliga sökanden till ett jobb får du garanterat en hel del skit för det!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Dags att glänsa lite......

*en massa juridik*

Slut på föreläsningen "köp av vara - minderårig"

/Henkka

Har du läst handelsrätt? Jag känner igen det där moppe exemplet.

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet