Dagens nyaste grafikkort i stort test

Permalänk
Melding Plague

Dagens nyaste grafikkort i stort test

<font style="font-size: 10pt"><b>Dagens nyaste grafikkort i stort test</b></font> <small class="small">måndag 2 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Raul</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/graphics-cards..." target="_blank" >X-bit labs</a> har idag publicerat en artikel där de testat de modernaste grafikkorten som finns på marknaden. Korten som ingår i testet är allt från Geforce FX 5700 Ultra och Ati Radeon 9600 XT till de nyaste Geforce 6800 Ultra och Ati Radeon X800 XT Platinum Edition. Testerna baseras på relativt nya spel såsom Far Cry, Knights of the old republic, Unreal Tournament 2004, Microsoft Flightsimulator 2004 med flera.<br /><br />Resultaten redovisas i bildvisningar per sekund. I normala inställningar som exempelvis 1024*768 är det ofta 6800 Ultra som dominerar, men så fort man höjer upplösningen, slår på anisotropisk filtrering och anti-aliasing är det ofta x800 XT PE som dominerar med ganska övertygande skillnader i bildvisningar per sekund.<br /><br />Läs mer på <a href="http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/graphics-cards..." target="_blank" >X-bit labs</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

fint dags att läsa...

Permalänk
Medlem

Ingen som kan sammanfatta, orkar inte läsa 50 sidor

Permalänk
Medlem

Du får göra som mig. Kolla på bilderna.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk

Inte ofta ni ger en kortfattad sammanfattning om resultaten, men I like it.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

om det går att se på sidorna vilket det inte gör nu :/

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9

Permalänk
Musikälskare

Verkar vara nere eller överbelastad eller nått

Väntar på mitt PNY 6800GT kort iaf...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

PNY 6800GT är rätt billigt. Vad är haken?

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Verkar vara nere eller överbelastad eller nått

Väntar på mitt PNY 6800GT kort iaf...

säkert överbelastad....

Ingen hake med PNY 6800GT kort... det är inget speciellt med deras kort som t ex gainward eller t ex asus... har själv beställt ett Gainward 6800GT Golden sample kort

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9

Permalänk
Medlem

bildvisningar per sekund... Fick ju läsa meningen sju gånger innan jag fatta vad du mena

Iofs bra att använda det svenska språket när vi nu har ett men i teknik samanhang e det på gränsen ibland.

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xitac
bildvisningar per sekund... Fick ju läsa meningen sju gånger innan jag fatta vad du mena

Jag kopplade med en gång

Visa signatur

Hmm

Permalänk

"Fatal error:
MySQL: Too many connections"

För stort test

Permalänk

Fan nvidia smeker runt rätt gött endå skiljer 2-10 fps när det är på 1600x1200 FSAA 4x + 8/16x men nvidia vann nog sammanlagt ganska lätt

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Avstängd

För er som inte upptäckt det så är det någon läggning hos nyhetsredaktörerna som gör att dom inte kan använda engelska termer.
Då blir dom hellre oförstådda.
Fast denna gången tog det nästan priset.

Permalänk
Medlem

hehe får oxå upp

"Fatal error: MySQL: Too many connections" suck får man aldrig läsa

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9

Permalänk

MySQL: Can't create a new thread (errno 35). If you are not out of available memory, you can consult the manual for a possible OS-dependent bug

Visa signatur

Orka

Permalänk
Medlem

nu har jag iaf fått läsa klart

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9

Permalänk

FEMTIFYRA SIDOR!!?!?!?!?!

Fan dom här testerna blir ju mer och mer oöversiktliga. Måste ha någon sjuk läggning som gör att dom överöser oss med info. Tror inte många läser igenom allt det där.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem

Det där orkar man ju inte läsa, ska ju kolla på film nu. Skulle inte någon kunna sammanfatta vilka slags tester ati vann och vilka nvidia vann. Fan va jag e lat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
För er som inte upptäckt det så är det någon läggning hos nyhetsredaktörerna som gör att dom inte kan använda engelska termer.
Då blir dom hellre oförstådda.
Fast denna gången tog det nästan priset.

Vad är det för fel på: "bildvisningar per sekund"?
Det var den enda lite ovanliga formulering jag hittade i nyheten, så jag förstår inte hur de kunde "ta priset" med denna nyhet.

Det heter för övrigt "de" och inte "dom". Det fungerar ganska bra att göra sig förstådd på svenska om man använder det rätt. Frågan är om det inte var du som tog priset denna gång?

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av starriot
PNY 6800GT är rätt billigt. Vad är haken?

felet med pny (om du beställer från datorbutiken) är att det aldrig aldrig kommer för att sedan utgå ur sortimentet...

Permalänk
Medlem

hmm... jag kom upp till sidan 10 sen funkar det inte längre...

en fråga: kör folk värkligen i 1600x1200 ?

ganska bra test för övrigt. nu ska jag bara se om jag ska ha ett 6800NU eller 6800 GT, beroende på vad ekonomin säger. det är iofs 6 veckor kvar innan jag ska köpa, får se hur det ser ut då...

Permalänk
Medlem

Sidan funkar inte.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overkill
Vad är det för fel på: "bildvisningar per sekund"?
Det var den enda lite ovanliga formulering jag hittade i nyheten, så jag förstår inte hur de kunde "ta priset" med denna nyhet.

Det heter för övrigt "de" och inte "dom". Det fungerar ganska bra att göra sig förstådd på svenska om man använder det rätt. Frågan är om det inte var du som tog priset denna gång?

Finns massvis med folk som stavar värre än jag på det här stället. Så du har lite att göra om du ska rätta sånna småsaker.

Men "bildvisningar per sekund" har dom ansträngt sig riktigt för att komma på. Och flera har redan blivit förvirrade.

Om du har tråkigt så har jag lagt in lite talspråk och taskig meningsuppbyggnad åt dig. Säkert något stavfel också, orkar inte kolla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Finns massvis med folk som stavar värre än jag på det här stället. Så du har lite att göra om du ska rätta sånna småsaker.

Men "bildvisningar per sekund" har dom ansträngt sig riktigt för att komma på. Och flera har redan blivit förvirrade.

Om du har tråkigt så har jag lagt in lite talspråk och taskig meningsuppbyggnad åt dig. Säkert något stavfel också, orkar inte kolla.

Jag gillar inte att vara polis. Men om man får möjlighet att vara polisernas polis blir det helt plötsligt lite mer lockande

För att vara lite konstruktiv istället, vad tycker du man skall använda i stället för "bildvisningar per sekund"? FPS?

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
en fråga: kör folk värkligen i 1600x1200 ?

Svar: Ja.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Det är banneme svårt att välja vilket kort man ska köpa.
Jag ska ju köpa (e jävligt bestämd) ett X800XT men efter att ha läst detta...hehe
6800U verkar få lite bättre overall poäng. Men det kanske bara ser ut så eftersom 6800Us resultat visas med grön färg, vill se alla bilderna fast då ska X800XT ha grön färg

Det är ju bara i ett fåtal spel som det ena kortet vinner äver det andra, ganska lika i många spel.
Vill man lira med AA och AF ska man nog köpa ett X800XT men om man inte bryr sig om AA och AF är det ju bättre med ett 6800U känns det som.

Nu tänkte jag högt bara så skit i vad det står...=)
Föresten så läste jag bara sammanfatningen. Läste till sida 6 sen funka det inte mer, men sista sidan funka så den fick det bli

Synd att det inte finns ett test där man ser vilket kort som prestrerar bäst i detta spelet.
http://www.gamespot.com/pc/strategy/cslocomotion/index.html?q...
Då hade inte mitt val varit så svårt vilket jag hade köpt

Permalänk
Medlem

Med modem så får det bli läsning till helgen

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk

6800GT tycker jag verkar äckligt lockande.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Hedersmedlem

otroligt jämt - härligt verkligen att två grafikkortstillverkare kan vara såhär pass jämna!

tråkigt det som hände i doom3, men vi får för konkurrensens skull hoppas på att något liknande i ATis fördel händer i hl2 (dessvärre tror jag 6800-serien smiskar x800 även där - bara fx-serien som med sitt tveksamma ps2-stöd som hamnar efter)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.