Permalänk
Medlem

Jag har:
4*80 Chassifläktar
2*80 Nätagget
1*92 CPU
1*60 Grafikkortet

Totalt 8st

Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG

Permalänk

7 st

Edit: 8 st om jag räknar med nätagg

Permalänk

1 i servern. 2 i spel burken just nu. bygger om ständigt.

Visa signatur

alla barnen hade roligt på lanet utom kjell han hade en pc från dell

Permalänk
Medlem

8... 5 = 80mm, 1 = 92mm, 2 = 60

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk

4x80mm, 1x120mm + 80mm på cpu och 40mm på gpu

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem

har 5st fläktar
2 uv reaktiva
1 processor
1 nätdels
1 vanlig

Visa signatur

_________
"Lagar är till för att brytas..."

Permalänk
Medlem

http://galleri.sweclockers.com/chassi_img/3574_3.jpg
där var 8 i den... tyvärr skrotad nu
6 st i min nya väskmodd, bilder kommer vell nån g

Visa signatur

rc@eu

Permalänk

Två chassifläktar (2 st 80mm), en fläkt i nätagget , en fläkt på processorn, en på grafikkortet och fyra på hårddiskarna(2 st hårddiskkylare med 2 st 40mm fläktar på varje...)

Permalänk
Medlem

fläkts

jag har bara 4

Utblås bak: 1x 92mm
CPU: 1x 60mm
Graffe: 1x 80mm
Nätagg: 1x 120mm

Dock låter bara Graffefläkten mycket

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

120+80+ 70mm fram 1 på sidan 1 bak 3 i nätagg och 1 gpu 1 cpu fläkt

10 totalt tornado varning

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

1*80 - cpu kylning
5*80 - chassie
1*120 - chassie
2*80 - nätagg
2*40 - hdd nr 1
1*60 - hdd nr 2
1*40 - graffekortet ( vet ej om d räknas men, fläkt som fläkt?)
1*40 - moderkort
1*60 - till en peltier

= 15 st...inte ofta som alla är på samtidigt

Permalänk
Medlem

De intressanta e ju inte egentligen antalet fläktar utan mängden luft de pressar in / ut och hur bra det kyler?

Skulle vilja veta vad det lägsta tempen nån här inne kan få i ett 25'C rum med bara fläktarna som ni nu nämt

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag har en 80mm in och en 80mm ut... Det räcker gott fattar inte grejjen med 15 fläktar...

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Jag förlorar då för jag körde barton 2500+, r9800pro, clockat som zerofansystem i ett halvår... (det var innan våren/somaren det...sen så kokade några kondensatorer på mitt r9800pro så att jag fick lödda dit nya :/ och numera kör jag en 92 zalman fläkt på lågvarv riktadmot gpu:n)

Men jag börjar blilite sne på min pump som börjat och väsnas.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xain
Jag har en 80mm in och en 80mm ut... Det räcker gott fattar inte grejjen med 15 fläktar...

Skaffa fler diskar så förstår du.

Har nog redan postat 2 gånger i denna tråd varför jag har så många fläktar som jag har. Men får väll göra det igen.

Jag har 11 fläktar om man räknar alla.

5 st i fronten

varav 2 st 120 mm zalman som kyler de 6 diskar som jag har på 5.25" platserna.

Sen har jag 2 st 80 mm som kyler de 4 diskarna som sitter nere i HDD racken.

Längst ner på bilden till höger:

Kommer så småningom bli fullt med diskar där också (6 st)

Sen sitter där även en 80 mm under de 2 HDD racken för att få in lite vanlig frisk luft (alltså luft som inte värm supp av diskarna.)

Sen sitter där 2 st 80mm som drar ut den varma luften från processor och diskar bakpå chassit.

Och ytterligare en 92 mm fläkt ovanför nätagget som drar ut den luften från de diskarna uppe på 5.25" platserna.

Sen då en processorfläkt, PSU fläkt, och Grafikkortsfläkt. (Vanliga)

Sen om det behövs så här mycket fläktar egentligen vet jag inte. MEN mina diskar blir inte mer än ljummiga. Och för mig känns det bra som då har lagt ut en hel del pengar på mitt intresse. Och då vill iallafall inte JAG vara orsaken till att mina diskar krashar pga det ända jag egentligen kan kontrollera vilket är värmen.

Vissa kan köra en disk som ligger på 50 - 60 grader hur länge som helst o tycka det är inte ett problem. Nä kanske inte. Men det kvittar vad praktiken i det läget egentligen säger för livstiden förkortas. Och för mig som sitter med både saker jag är rädd om och dock även lite RAID konfigurationer vill gärna inte att det ska rasa.

Permalänk
Medlem

Glömde jag lägga till att jag även körde 2 raptors i raid 0 och två 7200krpm WD diskar som inte alltid är de svalaste. Fler diskar =| fler fläktar om man vet vad man gör (h2o ;D).

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk

ja jag kan väll säga att jag kör 2 st 36 GBs Raptor RAID0, 4x120 GB WD RAID0, 2x250 GB WD RAID0 och 2x250 GB Hitachi RAID0. Även om det inte är så mycket mer värme med RAID men desto viktigare att hålla det svalt. Smäller en disk så förloras dubbla utrymmet eller hur många diskar man nu har i arrayt.

Permalänk
Medlem

Poäng var dock att om du tex kopplar dem mot stora passiva kylflänsar eller vattenkylning så måste du inte ha massor av fläktar och då enligt mig är det inte lönt med femtielva eller äns femton fläktar.

(Termisk koppling...or something) ;P

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk

Haha nä självklart har du ju rätt i det. Men då ska man sätta igång det projektet också. Har nog inte plats med passivkylning på alla mina diskar + att jag inte helt hundra litar på det. En vattenkylning på alltihopa hade inte varit dum man kan för lite om sånt.

Permalänk

2*80 i fronten
2*80 på baksidan
2*80 i nätagget
1*92 och 1*120 vid CPUn
1*60 på graffekortet
9st totalt då. Fartreglage på allihopa faktiskt, så det blir inte så mycket ljud trots allt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palleballe
Skaffa fler diskar så förstår du.

Har nog redan postat 2 gånger i denna tråd varför jag har så många fläktar som jag har. Men får väll göra det igen.

Jag har 11 fläktar om man räknar alla.

5 st i fronten

varav 2 st 120 mm zalman som kyler de 6 diskar som jag har på 5.25" platserna.

http://alcoholica.no-ip.com/datorn/Front.jpg
http://alcoholica.no-ip.com/datorn/Frontlucka.jpg

Sen har jag 2 st 80 mm som kyler de 4 diskarna som sitter nere i HDD racken.

Längst ner på bilden till höger:
http://alcoholica.no-ip.com/datorn/Insidan.jpg

Kommer så småningom bli fullt med diskar där också (6 st)

Sen sitter där även en 80 mm under de 2 HDD racken för att få in lite vanlig frisk luft (alltså luft som inte värm supp av diskarna.)

Sen sitter där 2 st 80mm som drar ut den varma luften från processor och diskar bakpå chassit.

Och ytterligare en 92 mm fläkt ovanför nätagget som drar ut den luften från de diskarna uppe på 5.25" platserna.

Sen då en processorfläkt, PSU fläkt, och Grafikkortsfläkt. (Vanliga)

Sen om det behövs så här mycket fläktar egentligen vet jag inte. MEN mina diskar blir inte mer än ljummiga. Och för mig känns det bra som då har lagt ut en hel del pengar på mitt intresse. Och då vill iallafall inte JAG vara orsaken till att mina diskar krashar pga det ända jag egentligen kan kontrollera vilket är värmen.

Vissa kan köra en disk som ligger på 50 - 60 grader hur länge som helst o tycka det är inte ett problem. Nä kanske inte. Men det kvittar vad praktiken i det läget egentligen säger för livstiden förkortas. Och för mig som sitter med både saker jag är rädd om och dock även lite RAID konfigurationer vill gärna inte att det ska rasa.

Jag har 2x 180 1x 80 1x 40 och en 10.... så jag har en hel del disk... Ofta man behöver mer än 4 80mm... bara lökigt...

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

5 st fläktar har jag då

CPU: 60mm

Fronten framför diskarna: 120 mm

Bak för utblås: 120mm

Grafikkortet: 2 st 80mm (lite ghetto, jag har bara lagt dem rakt på kortet)

Edit: eller jag har 6st om man räknar med nätagget

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xain
Jag har 2x 180 1x 80 1x 40 och en 10.... så jag har en hel del disk... Ofta man behöver mer än 4 80mm... bara lökigt...

Va? Det är för fan inte lönt att snacka om nånting för folk verkar ändå inte förstå. Detta är vad jag har behövs göra för att hålla alla mina diskar så svala som jag tycker det sak vara. Kan folk inte förstå det. Jag sätter inte in diskar i mitt chassi för jag tycker det är kul. Jag har inte sågat i luckan och i fronten för att få plats med mina 120 mm för att det är kul utan för att det behövs. Var o en gör som den vill. Ingen annan här på detta forumet kan säga om jag hade kunnat haft en fläkt mindre. För det har ni inte den blekaste aning om. Nu har jag fläkt som täcker varenda disk och det behövs. Är där en disk som är utan fläkt så blir den varm. Och det vill jag inte. Svårare än så är det inte.

Permalänk

Thermaltake Vm3000A skull
5 .80x80
1. 120x120

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag lägger in 8x 80 1x 60 1x 92 2x 40 1x 20

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Sammanlagt 7st. i ett chieftec matrix miditower

Visa signatur

AMD 8320, Radeon 7950 etc... | Trächassi :) |

Permalänk
Medlem

Fläktar är överskattat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palleballe
Va? Det är för fan inte lönt att snacka om nånting för folk verkar ändå inte förstå. Detta är vad jag har behövs göra för att hålla alla mina diskar så svala som jag tycker det sak vara. Kan folk inte förstå det. Jag sätter inte in diskar i mitt chassi för jag tycker det är kul. Jag har inte sågat i luckan och i fronten för att få plats med mina 120 mm för att det är kul utan för att det behövs. Var o en gör som den vill. Ingen annan här på detta forumet kan säga om jag hade kunnat haft en fläkt mindre. För det har ni inte den blekaste aning om. Nu har jag fläkt som täcker varenda disk och det behövs. Är där en disk som är utan fläkt så blir den varm. Och det vill jag inte. Svårare än så är det inte.

HAHA .. du tror verkligen det behövs?
Har som sagt en 80mm in och en 80mm ut...
och mina diskar ligger som mest på 40 C. En fläkt till varje disk är idiotiskt...

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Suck, den här tråden åker upp då och då... Känns verkligen inte som den ger nåt (fasst jag borde kanske istället ignorera den, aja..).

Har man riktigt många diskar så går det ju inte att få datorn riktigt tyst så då spelar det ju ingen större roll om man har många fläktar.

Sen så anser jag att man ska ha så stora fläktar som möjlig. 120mm fläktar slår 80mm fläktar i både ljudnivå och prestanda så det finns (i mina ögon) bara en anledning att inte använda 120mm fläktar och det är när de inte får plats.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xain
HAHA .. du tror verkligen det behövs?
Har som sagt en 80mm in och en 80mm ut...
och mina diskar ligger som mest på 40 C. En fläkt till varje disk är idiotiskt...

'

Alltså vad är det du inte förstår? inte behövs? ärligt talat vad vet du om det?. Min erfarenhet av datorer är inte så stor jämfört med många här på swec. MEN en erfarenhet som jag har lärt mig att en snubbe med samma dator som en annan snubbe. Kan mycket väll variera i temperatur.

Det kan kvitta vad det gäller. Mest märkbart är väll på CPU. Själv har jag mellan 35 - 40 C på min CPU folk med både mindre fläktar o kanske sämre CPU kylare kan ha mindre. Fråga mig inte varför. Det bara är så. Sammasak lär ju gälla diskar o dylikt. Beroende på helt o hållet mellan avstånd på diskar, märke av diskar etc... Jag har inte påpekat att du ska ha en fläkt per disk men dock så att fläktarna täcker alla diskarna. För att ha 6 diskar o fläkten bara täcker 5 så sjunker ju inte tempen på den 6:e disken. Jag kan inte säga temperaturen på mina diskar då de alla sitter på kontrollerkort och det flesta tempprogram har problem med det. Dock vet jag att de är ljummiga om man känner med fingret. Tar jag bort en fläkt så blir de diskar som fläkten satt vid varma och det vill inte jag.

Jag förstår inte att du kan sitta o säga att det inte är så. Det är kanske inte så i din burk. Men i min är det. Det får du ju för fan lita på mig när jag säger det. Sitter där ingen fläkt framför disken så blir den varm. Sen om det är så pass varmt så att det skulle skada disken vet jag inte. Men jag riskerar inte det.

Man kan säga så hära också att tittar du på bilden på min lucka. När jag öppnar luckan så har jag inga fläktar framför mina 6 diskar. Då blir de varma.

Och allvarligt talat så kan du inte säga emot det såvidare du inte har varit hemma hos mig o kännt på dem.

Sen har jag nog aldrig stött på att diskar som är helt utan kylning o sitter tätt har en så låg temp som 40 C men det är ju möjligt att dina är det. Då är det ju kanon för din del.

Själv går jag efter hur varma mina diskar med fingret. Kalla mig lam som inte tror på temprogram eller kalla mig "erfaren" för att man bara använder fingret för o känna om det är för vamt. Själv anser jag att fingret är det bästa. Så diskarna håller sig ljummiga är jag nöjd. Blir de mer än varma är jag inte nöjd. Kan folk förstå det? eller är det jag som är dum i huvudet?

Sen du som skrev sist om 120 mm är bättre än 80 mm. Självklart men som du sa också så är det ju vad där är plats till. har ett Chieftec Dragon där är bara 80 mm platser på det chassit så jag får ju finna mig i det. Ljudnivån bryr jag mig inte så mycket om ändå.