Permalänk
Medlem

Eget bygge med AMD, allt ok ?

Tänkte köpa en ny dator. Har kollar runt nu i några dagar och letat delar osv. Detta är vad jag har kommit fram till, men min fråga är om detta kommer bli ett bra paket? eller är det något som jag ska ändra på?

Moderkort: AMD Athlon 64 3400+ Boxad med fläkt Sockel 754 Newcastle kärnan
CPU: Gigabyte GA-K8NSNXP nForce3 250 3DDR-DIMM 5PCI SATA Raid Audio GB-LAN IEEE1394b Socket754 ATX
Minne: Kingmax 512MB PC4000/DDR500 CL3.0 184p HardCore
HDD os: Western Digital Raptor 74GB/SATA 150/10000rpm
HDD data: Hitachi 7K250 160GB Serial ATA 8Mb Cache 7200RPM
Kylning: Asetek WaterChill KT12-L20, CPU/VGA/Chip
Grafikkort: Sapphire Radeon X800 Pro 256MB DDR3/AGP/DVI/TV-OUT
Skärm: Benq FP783 17" TFT (12ms, 300cd/m2, 500:1)

Tacksam för svar

// Antonius

Permalänk
Medlem

Minnena har inte så bra timings annars tycker jag det ser mycket bra ut.
Fast tråden skulle nog varit i Hela datorsystem

Permalänk

1: FEL FORUMSDEL
2: Ser väll helt ok ut.. bra billigt blir det då inte iaf. Kanske borde du ha lite mer minne i en sådan burk då det för mig verkar vara den enda teoretiska flaskhalsen..
3: Inget chassi? det enda som isf skulle ligga i denna delen av forumet är borta =), aja du vet säkert vilket sådant du vill ha.. det kommer bli tungt med vattenkylning..

BTW: Varför en boxed när du endå tänkt dig skaffa en vattenkylning?

Permalänk
Medlem

tack för tipsen, ska kolla upp det där med minnet, skrev fel där uppe...ska ha 1 gb, alltså 2 st av det där minnet där uppe...

Boxed kostar lika mycket, så varför inte få en gratis fläkt på köpet..=)

// Antonius

Permalänk
Medlem

tänkte säga lägg till lite mer minne men de hade du redan gjort hehe ser bra ut, kommer nog låta rätt mycke om 10 000 rpmaren men de kanske de är värt. galet paket.

en fråga/tipps. Om du bygger denna för att lira Doom så borde du om du har stålar över fundera på att ta ett geforece kort dom ska tydligen utklassa ati korten på Doom. men om du ska lira HL2 så ska dom vara bäst mot ATI va jag har hört. ( länk ifall du inte sett http://www2.hardocp.com/article.html?art=NjQy står mycke bra fakta på sidan 2.) om du bygger för något annat så vet jag inte vad som behöver de grafikkortet men snyggt lär de bli GL med bygget.

Visa signatur

De man inte har får man skaffa sig!

Permalänk

jag rekommenderar hellre 2st256or av fabrikatet ocz som har timings 2-2-2-7 finns på overclockers.se och kostar 1200kr paret.. dock inte bh-6orna som en del tror.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk

Det ska vara 1gb på speldatorer idag...

Kolla efter ett x800pro VIVO, dem kan man i stort sett alltid mjukvaru modda till XT (12-->16pipes). Se bara upp för powercolor som fifflat och bytt ut minnena på sina VIVO´s.

Permalänk
Medlem

jag kollade lite på det där med minnet har undrar om detta kan vara något att ha:

Kingmax 512MB PC4000/DDR500 CL3.0 184p HardCore
eller
Kingmax 512Mb PC3200/DDR400 CL2.5 184p TinyBGA
eller
Kingmax 512Mb PC3500/DDR433 CL2.5 184p SuperRAM
eller
Crucial PC4000 BallistiX DDR 512MB CL2,5 Non-parity, 2.8V, 32Meg x 64, 184pin

och sen undrar jag om dom passar till moderkortet jag ska köpa:
Gigabyte GA-K8NSNXP..
http://www.giga-byte.com/MotherBoard/Products/Products_Spec_G...

på Gigabytes hemisda står det, "Memory Type: DDR400/ 333/ 266- 184pin", kan man då köra typ DDR433 eller DDR500 ?

Minnet är det enda som jag har kvar att köpa

Tacksam för svar

// Antonius

Permalänk
Medlem

Kingmax går bort direkt av samma anledning som Twinmos, de gillar inte AMD64.

Apropå minnes-supporten så stöder tillverkarna bara standardminnen. PC4000 är INTE godkänt av JEDEC än och därmed inte standardminnen. Men de funkar alldeles utmärkt. Tror inte det finns ett enda moderkort oavsett plattform som stöder högre än PC3200 för PC3200 är den högsta standarden som JEDEC har godkänt.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE