Permalänk

Projekt Arbete: Vattenkylning.

Nu i 3:an så skall man ju göra ett projekt arbete när man går gymnasiet. Så jag tänkte att jag skulle göra mig ett eget trä chassi med vattenkylning till min dator. För jag är väldigt trött på mitt nuvarande chassi vilket är ett SLC´s Neon Light och sen vill jag har ett tyst system nu när man ”snart” skall få bredband.. Om nu inte BAS-projektet blir mer försenat..

I alla fall så har jag tänkt använda Limträ EK 18mm som material för chassiet och sen tänkte jag mig denna storlek på det (BHD i MM): 250:570:500 och då blir det dessa måtten invändigt: 214:534:464.

Tycker ni det är en bra storlek eller tycket ni att jag skall köra på något större 250:600:500 istället? Eller har ni något annat förslag?

Och sen det här med vattenkylning som jag aldrig har varigt i närheten av innan, men jag tänkte mig dessa sakerna från DangerDen.com:

DangerDen TDX P4 478 ½” 52,95$
DangerDen Maze4 Chipset ½” 38,50$
DangerDen Maze4 GPU Blue ½” 39,95$
Double Heater Core ½” 35,00$
DangerDen 5 ¼” Bay-Reservoir ½” 29,00$
Double Heater Core Shroud 15.95$
2x EverCool Chrome 120mm 30db FAN 23,95$
2x EverCool Chrome 120mm 30db FAN 23,95$
10 Feet Clear Flex Tubing ½” 12,00$
Artic Silver 5 7,20$
4oz Zerex & Green Dye-Light 12,50$
12 Hose Clamps ½” 7,50$
Totalt: 298,45$
Totalt i Svenska (*7,5): 2238,375Kr

Varför 4st 120mm undrar ni? Jo, två till radiatorn. Och en i som suger in och sen en som suger ut. Är detta okej saker till mitt system? Mitt system är enligt sign.

Men sen vad för någon pump man skall använda vet jag ej, jag tänkte på en Eheim 1048 men räcker den till dom grejorna som jag har valt? Annars har kollat på dessa två:

Eheim 1250 ? ?
D4 12Volt Pump DangerDen.com 74,95$

Och hur skall man koppla det? Räknat från Fronten och innåt. Jag funderade på detta:

Radiator-Pump-GPU-NB-CPU-Vattentank
eller
Pump-Radiator-GPU-NB-CPU-Vattentank

Hur har ni gjort? Vad tycker ni? Förutom pump är det något annat som fattas? Har ni några tips eller andra idéer? Hur fungerar det att beställa från DangerDen? Vad blir frakten och tull på de sakerna, tror ni?

Tack på för hand så jätte mycket för era svar och att ni orkar hjälpa mig.

/Martin

EDIT: Såg att de har slutat med 10% Discount på DD. Tog bort det bara.

Visa signatur

AMD Opteron 165 @ Orginal ATM | 2048 PC4000 Corsair XMS | Asus A8N-E | Sapphire x1800GTO 256mb @ Orginal ATM | Seagate Baracuda 7200.7 120GB & 200GB

Permalänk

har du kunskap tid och ork så tycker jag du ska satsa på ett flertal radiatorer, det ger bättre kylning! när du endå bygger lådan själv så kan du juh få in så mö du vill

annars låter din ide bra.
kylningen är väl helt okej den med. tull och moms får man oftast betala men vissa har tur och slipper undan. pumpen du ska ha ska vara en 1250 och den köper du billigast från seame.com <- tror det stavas så, annars får du söka. där är frakten gratis också

ett tips när du bygger lådan är att luften från radiatorn inte får kontakt med den övriga hårdvaran. ex, en radiator i fronten där en fläkt suger igenom och blåser ut via en lufttunnel under eller i sidan av lådan.

lycka till. ett bra arbete ger ett bra betyg, även om det är rapporten som väger mest vid betygsbedömning.

EDIT: btw söker du lite så finner du svar på alla dina frågor, allt har nog varit uppe tidigare i detta forum!

Permalänk
Medlem

projektarbete är ett ord!

offtopic: jag fick MVG på mitt projektarbete om fiberoptik:)*host*skryt*host*

Visa signatur

"Duct Tape - It is like the Force. It has a light side and a dark side, and it holds the universe together"

Permalänk
Medlem

Varför inte bygga egna vattenblock. Ni har förmodligen en fräs i skolan som du kan använda. På det sättet lär du dig mer och har roligare

Permalänk
Medlem

Lagunen har billigare 1250.

Btw.stort sortiment av pumpar.

http://www.akvarielagunen.se

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.