Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Melding Plague

Svårfunna Apple G5

<font style="font-size: 10pt"><b>Svårfunna Apple G5</b></font> <small class="small">fredag 20 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Henrik</a></small><br>
<a href="http://zdnet.com.com/2100-1103_2-5314934.html" target="_new">ZDNet</a> rapporterar i en kort notis att Apple verkar ha problem med att få tag i tillräckliga mängder av sin G5-processor.
<br />
<br />"<i>According to a report on Forbes, financial company Prudential Equity Group reported this week that the availability of G5 processors for Apple could be "worse than anticipated."
<br />
<br />These chips are supplied by IBM and used in the PowerMac G5. They will also power the forthcoming iMac G5. Apple had previously said that 1.8GHz and 2GHz G5 chips would be in short supply in July, due to manufacturing problems at IBM, but that availability would recover in August.</i>"
<br />
<br />Notisen läser ni hos <a href="http://zdnet.com.com/2100-1103_2-5314934.html" target="_new">ZDNet</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

bah, hur många här har råd till en ? -_-

Permalänk

Man hade ju nästan trott att problemen med att få fram processorer nog skulle ta slut när de bytte leverantör...men tydligen inte...

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Medlem

Thats why we use Intel Pentium

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz

Permalänk
Medlem

killen som sitter och löder ihop komponenterna har bara kommit till dator nummer 4 och det är 7 som beställt den. dåligt planerat!

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem

Nyhet?
Apple har ju själv gått ut i pressmeddelanden och på applestore och sagt att : sorry alla kunder men iMacen är tvärslut och inte kan köpas eftersom iMac G5 inte kunde fasas in i början juli som tänkt, och att det inte kommer finnas några nya iMacar att köpa förrs i början/mitten på september.
Kan ju bero på att iMacen skall ha 'fx' på grund av något - dessa har ju IBM haft problem med, allmänt känt sedan i februari - för gamla 970 finns det väl gott om.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerPuffMicke
Thats why we use Intel Pentium

Intel har flera gånger haft stora leveransproblem med vissa av sina produkter.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerPuffMicke
Thats why we use Intel Pentium

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
Intel har flera gånger haft stora leveransproblem med vissa av sina produkter.

Snälla försök att undvika ett flamewar. Det skulle inte tillföra ett skvatt.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
Snälla försök att undvika ett flamewar. Det skulle inte tillföra ett skvatt.

Jag trodde att trådarna var till för att diskutera? Det står nämligen ''Diskutera nyheten'' på förstasidan. Just nu så håller vi på att diskutera leveransproblem och jag skulle uppskatta om vi fick göra detta utan massa onödiga tillmälen. Att man diskuterar en sak beror till stor del på att man har olika åsikter eller uppfattningar. Hade man inte haft detta så hade det heller inte uppstått en diskussion. Att man sen bör undvika pajkastning är en annan sak. Det har det dock inte varit tal om i detta fall.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Avstängd

ja, det ska diskuteras.
men det ska inte diskuteras krig!

utan bara hur hemskt det är att G5:an tar längre tid än väntat på sig.

nåja, spelar ingen större roll för privatpersoner...
en ordentlig ny mac kostar ju 20k+ utan skärm...

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ran4
nåja, spelar ingen större roll för privatpersoner...
en ordentlig ny mac kostar ju 20k+ utan skärm...

Det var väl kanske inte det som nyheten handlade om.
Och det finns faktiskt en hel del privatpersoner som har råd med datorer för 20k+.

Jag tycker i alla fall att det är synd om Apple som för tillfället har rätt schysst hårdvara och då får problem med att få fram tillräckligt med processorer.
Samma strul som tidigare, fast då med Motorola.

Permalänk
Medlem

hehe ta det som ett skämt jag har aldrig rört en apple, är dom verkligen något att ha?

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerPuffMicke
hehe ta det som ett skämt jag har aldrig rört en apple, är dom verkligen något att ha?

har aldrig rört en ferrari, är dom verkligen något att ha? :D:D

klart de är, både i apple o ferraris "fall" är det nått att ha

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Ska ev köpa en dator till mitt företag i höst. Funderar på mac g5 då det ska photoshopas en del. Om tillverkningen ökar så skulle priset rent teoretiskt kunna sänkas. Hur som helst så köper man till företaget momsfritt samt att jag inte behöver skatta för det. I realiteten så blir det en kostnad på 10000 för en 30000kr dator.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
har aldrig rört en ferrari, är dom verkligen något att ha? :D:D

klart de är, både i apple o ferraris "fall" är det nått att ha

Skulle hellre jämfört Apple-->BMW för de som vill köpa något som syns som de hört är bra.

Permalänk
Medlem

of*an... får testa det nån gång då. dock har jag rört en ferarri ^^

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerPuffMicke
hehe ta det som ett skämt jag har aldrig rört en apple, är dom verkligen något att ha?

Varför ens kommenterar du isåfall?

Permalänk

Hm.
Otrevligt.. Jag som funderat på att handla loss en dual G5 1,8 om ett par månader.
Har varit utan Mac i ett halvår nu... börjar få abstinens

Permalänk

code red - haha det som kallas socialbidrag för företag... låt skattebetalarna stå för skiten

Visa signatur

STATIONÄR - Asus A7N8X - AMD Barton 2500+ @ 3200+ - 512 DDR 400mhz - Ati 9800SE AIW - Soundblaster 1024 live

BÄRBAR - iBook G4 1,2 GHz-768 DDR-60 gb-Blåtand-Airport

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
Jag trodde att trådarna var till för att diskutera? Det står nämligen ''Diskutera nyheten'' på förstasidan.

Ja, de är till för diskussion. Dock var det en önskan från min sida, då den sortens kommentarer brukar trappa upp mot rena påhoppskalas.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

Jaha då är det väl tillgång och efterfrågan som gäller..
Gissar att detta trissar upp priset ännu mer på de som finns

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerPuffMicke
of*an... får testa det nån gång då. dock har jag rört en ferarri ^^

har ja mer, ville bara ge exempel man ska inte dömma ut nått utan att gett det en ärlig chans o inte bara pillat på det i butiken.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zingoalla
code red - haha det som kallas socialbidrag för företag... låt skattebetalarna stå för skiten

Jo, precis... Eller inte.. (skattebetalarna står inte för nåt i det fallet).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
Ja, de är till för diskussion. Dock var det en önskan från min sida, då den sortens kommentarer brukar trappa upp mot rena påhoppskalas.

Om du kunde sluta med dina översittar-storebror-inlägg skulle stämmnigen bli mycket trevligare. Istället för att vara så jävla förebyggande och tro att du ser/stoppar problem innan de dyker upp kanske du skulle fråga dig vem du egentligen är att bedömma detta. Ta och klaga när något verkligen händer, inte INNAN du TROR att det händer!

/ PowerSupply

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zingoalla
code red - haha det som kallas socialbidrag för företag... låt skattebetalarna stå för skiten

Skattebetalarna betalar inget för momsen ska företag inte betala. Att ett företag inte betalat vinstskatt på pengar man lägger i verksamheten är väl självklart. Jag skulle använda macen som jobbdator men en PC kommer att vara navet för min datorhobby.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
har ja mer, ville bara ge exempel man ska inte dömma ut nått utan att gett det en ärlig chans o inte bara pillat på det i butiken.

nej men har aldrig kollat så noga på dom för att dom "är så förbannat fula" enligt mej men det är insidan som räknas

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerPuffMicke
nej men har aldrig kollat så noga på dom för att dom "är så förbannat fula" enligt mej men det är insidan som räknas

Ferrari då va?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Ferrari då va?

nja båda

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz