Ska jag acceptera detta eller reklamera? (överhettad processor)
Det har gått så långt att jag på sommardagarna inte ens kan spela Diablo II, utan att ha datorn uppe på skrivbordet, nära fönstret, med båda sidor avtagna och med öppet fönster.
Min alldeles för varma processor tvingar nämligen datorn att stänga av sig med en pipande siren hela tiden.
Jag har startat en tråd om detta tidigare, och den slutade i att jag smetade ut kylpastan lite bättre över coren, vilket hjälpte lite, men jag tycker fortfarande att det är katastrofalt illa.
Här är mitt system:
Grafikkort:
Hercules 3D Prophet Radeon 9800 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP
Kylpasta:
Arctic Silver 3 Premium Thermal Compound 3g
Chassifläkt:
Papst 8412NGML 80x80x25 26.5cfm 2050rpm +/- 10% 19dBA 4pin
Minnen:
2 st TwinMOS-Winbond Original 512Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5
Moderkort:
Abit NF7 nForce2 3DDR-DIMM 5PCI Audio LAN SocketA ATX
Processor:
AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz/1.83GHz 128/512Kb 333MHz 0.13 bulk SocketA
CPU-fläkt:
Spire WhisperRock IV 21dBA SocketA (max XP3200+)
Ni ser här att fläkten gott och väl ska klara min oklockade processor. Och meningen med (max XP3200+) är väl att även om jag hade haft en XP3200+ så skulle jag aldrig behöva ha detta problem med överhettad CPU?
Vad tycker ni, ska jag anmäla problemet till Datorbutiken och kräva att få en ny fläkt (eller nåt annat? Jag vet inte exakt var felet ligger.) eller ska jag acceptera detta?
Tacksam för svar.