Ska jag acceptera detta eller reklamera? (överhettad processor)

Permalänk

Ska jag acceptera detta eller reklamera? (överhettad processor)

Det har gått så långt att jag på sommardagarna inte ens kan spela Diablo II, utan att ha datorn uppe på skrivbordet, nära fönstret, med båda sidor avtagna och med öppet fönster.

Min alldeles för varma processor tvingar nämligen datorn att stänga av sig med en pipande siren hela tiden.

Jag har startat en tråd om detta tidigare, och den slutade i att jag smetade ut kylpastan lite bättre över coren, vilket hjälpte lite, men jag tycker fortfarande att det är katastrofalt illa.

Här är mitt system:
Grafikkort:
Hercules 3D Prophet Radeon 9800 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP
Kylpasta:
Arctic Silver 3 Premium Thermal Compound 3g
Chassifläkt:
Papst 8412NGML 80x80x25 26.5cfm 2050rpm +/- 10% 19dBA 4pin
Minnen:
2 st TwinMOS-Winbond Original 512Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5
Moderkort:
Abit NF7 nForce2 3DDR-DIMM 5PCI Audio LAN SocketA ATX
Processor:
AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz/1.83GHz 128/512Kb 333MHz 0.13 bulk SocketA
CPU-fläkt:
Spire WhisperRock IV 21dBA SocketA (max XP3200+)

Ni ser här att fläkten gott och väl ska klara min oklockade processor. Och meningen med (max XP3200+) är väl att även om jag hade haft en XP3200+ så skulle jag aldrig behöva ha detta problem med överhettad CPU?

Vad tycker ni, ska jag anmäla problemet till Datorbutiken och kräva att få en ny fläkt (eller nåt annat? Jag vet inte exakt var felet ligger.) eller ska jag acceptera detta?

Tacksam för svar.

Permalänk
Avstängd

Kolla om du kan öka varvtalet på fläkten finns det flera olika inställningar?
Du kanske har fått en RMA-processor?, överklockad sedan tidigare, köpte du BOX?
Handla aldrig BULK om du inte liter på intenetförsäljaren!

Mvh AJ

Visa signatur

frihetskämpen

Permalänk
Medlem

Hur varm blir processorn?
Kolla så du inte har högre volt(vcore) i bios än vad man ska ha (1.65V).

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk

Nej, inget är överklockat.
Processorn blir 70 grader rätt ofta, och då piper Motherboard Monitor, ett program som har koll på temperaturen.
Men den blir även 75 grader rätt ofta, och då stänger datorn av sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJ

Handla aldrig BULK om du inte liter på intenetförsäljaren!

Är väl ingen ide att köpa box amd då kylaren man får med suger ganska stenhårt.

On T- Har du provat att flasha bioset på moderkortet, på mitt nf7-s 2.0 kunde det skillja 10 grader mellan orginalbios och senare varianter, prova gärna med annan cpu och se om den blir varm också.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Booris
Är väl ingen ide att köpa box amd då kylaren man får med suger ganska stenhårt.

On T- Har du provat att flasha bioset på moderkortet, på mitt nf7-s 2.0 kunde det skillja 10 grader mellan orginalbios och senare varianter, prova gärna med annan cpu och se om den blir varm också.

Flasha, uppgradera bioset menar du? Jag vet inte hur man gör det riktigt.
Har tyvärr inte möjlighet att testa med annan CPU.

Nu hände nåt skumt, när jag startade om för att kolla det där med 1.65 V och sånt, så var processorn 58 grader. När jag kom in i windows och startade Motherboard Manager så sjönk den sedan till 43.

Permalänk
Antielefant

Har du någon chassifläkt i datorn?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Har du någon chassifläkt i datorn?

Japp, den ser du i första inlägget.
Den har själva klisterlappen bort från processorn, jag tror att det betyder att den blåser utåt. Är det det bästa eller?

Permalänk
Antielefant

Tja, rent praktiskt kör du med väldigt långsamma kylare, både processor och chassifläkt ligger på ca 2000 rpm... Prova att antingen öppna på sidan av datorn och se om det blir bättre, eller öka luftflödet in i datorn.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Som sagt den kylaren du har är inte bra vad jag hört.

Permalänk

Zcenicx:
Det är vad jag har gjort

poppen:
Jaså? Jag fick höra här på swec att den var bra när jag skulle plocka ihop datordelar på DB.

Permalänk
Medlem

1: Flasha BIOS.

2: Kontrollera att du bara har en kylpasta på kylaren. Antingen mattan som brukar sitta på kylarens undersida vid köp, _eller_ Artic Silver (aldrig både och).

3: Kontrollera samtidigt som du plockar bort kylaren att du verkligen satt den åt rätt håll.

Visa signatur

Det var inte bättre förr... men det är faen så mycket sämre nu...

Permalänk
Medlem

kan säga att jag har samma problem har ungefär samma saker som du

Permalänk
Medlem

Tips: ha på datorn ett tag och kolla vad MBM visar för temperatur stäng sen av datorn och känn på kylflänsen om den verkligen är så varm

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk

Se för guds skull till att fläkten blåser innåt (mot processorn)

Sedan låter BIOS-updateringen som ett bra tips, men se till att läsa in dig på hur du gör. Kan gå illa om man är oförsiktig

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Som sagt den kylaren du har är inte bra vad jag hört.

Den är bra, men lämpar sig inte för överklockning, däremot kunde jag köra 2500@3200+ utan problem.

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Allstar
Se för guds skull till att fläkten blåser innåt (mot processorn)

Jag tror det var chassifläkten som blåste från processorn, var så jag fattade det ivf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonbe
kan säga att jag har samma problem har ungefär samma saker som du

Hur i h*****e kan man ha "ungefär samma" någonting? När ska folk lära sig skillnaden på samma och likadan? Två siamesiska tvillingar (eller en, vet faktiskt inte hur man säger ) kan ha samma skor på sig (samtidigt).Man kan säga att två personer kan ha köppt likadana skor eller att de har köppt samma skomodell. Changsen att de två personerna har köppt samma skor är ganska otroligt då second-hand marknaden inte är så himla stor.

Sorry för att jag gick lite OFFT men jag kunde inte låta bli.

Jag vet att flera har liknande problem med den processormodellen. Det låter undligt att kylaren presterar så dåligt, är du säker på att du monterar den rätt? Jag skulle nog rekomera en ny kylare om du inte tror du gör något fel i monteringen. Tyvär är jag inte så insatt i olika modeller då jag kör vattenkylning nu mer. Men någon annan kan säkert rekomendera någon bra modell.
Men lycka till, du kan ju alltid testa att reklamera produkten. Jag tycker då inte den ska kyla så dåligt.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

har du kollat om flänsen sitter rätt? känn på Flänsen när CPU:n är på 70 grader om den är kall så sitter den fel.

Visa signatur

XP-M 2400+@ 2.52GHz|Abit AN7|2X512 MB ddr400| Club3d Radeon 9600 pro| 1X80 GB hdd|

Permalänk
Medlem

Två polare med just den flänsen har haft samma problem, gick dit, vände på den 180 grader och sen dess funkar de finfint.
Kolla så att urfräsningen i flänsen är ovanför den vita "klacken" på processorsockeln.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Jag tror det var chassifläkten som blåste från processorn, var så jag fattade det ivf.

Hur i h*****e kan man ha "ungefär samma" någonting? När ska folk lära sig skillnaden på samma och likadan? Två siamesiska tvillingar (eller en, vet faktiskt inte hur man säger ) kan ha samma skor på sig (samtidigt).Man kan säga att två personer kan ha köppt likadana skor eller att de har köppt samma skomodell. Changsen att de två personerna har köppt samma skor är ganska otroligt då second-hand marknaden inte är så himla stor.

Köpt*

Chansen*

Ska man klaga på andras svenska så borde man ju rimligtvis ha vissa baskunskaper själv, inte sant?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Köpt*

Chansen*

Ska man klaga på andras svenska så borde man ju rimligtvis ha vissa baskunskaper själv, inte sant?

Jag påstår inte att jag är perfekt. Men det är viss skillnad på att inte kunna stava pga. dyslexi och att använda ord så texten säger något annat än vad man egentligen menar.
Det är lite skillnad på att missa på ett p eller stava ett ng-ljud fel istället för att man skrivar något annat än man menar bara för att man inte orkat/kunnat vara med ordentligt på sina svenskalektioner.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Det är inte något lätt som att du har för lite kylpasta eller något?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Jag påstår inte att jag är perfekt. Men det är viss skillnad på att inte kunna stava pga. dyslexi och att använda ord så texten säger något annat än vad man egentligen menar.
Det är lite skillnad på att missa på ett p eller stava ett ng-ljud fel istället för att man skrivar något annat än man menar bara för att man inte orkat/kunnat vara med ordentligt på sina svenskalektioner.

Dyslexi verkar vara en folksjukdom nu mera. Du har givetvis inte sagt att du är perfekt men man måste ju ha ett viss mått av konsekvens i sina argument och uttalanden. Lite mycket besserwiesser i det förra inlägget.

Jag är helt med på din linje också, bara det att det såg rätt dumt ut när du hackade på andras svenska och sen inte kan stava ordentligt själv.

"Chill out, relax and feel the rythm"

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

En stackars papst som enda chassifläkt låter lite i underkant tycker jag.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

Eftersom Andreasdr inte återkommer till denna tråd gissar jag han monterat fläkten bakofram. Problem solved.

Dyslexi fattar jag inte. Är det en sjukdom eller ett symptom? Om det är en sjukdom, vad beror det i så fall på. Om det är ett symptom borde det vara ganska lätt att fejka sig till, eller? Lite psykosomatiskt nästan.

Visa signatur

Det var inte bättre förr... men det är faen så mycket sämre nu...

Permalänk

Jodå, jag är här igen nu.

Det här med att montera fläkten bak och fram tror jag inte så mycket på, det kan man väl inte ens göra?
Jag såg till som instruktionerna sade att passa in fläktens utformning med olika kanter och sånt på moderkortet, och det passade in fint, sätter man den fel blir den väl helt sned?

Jag kände lite på flänsen nu vid idle på 47 grader, och den känns väl kanske ungefär så, svårt att säga exakt hur 47 grader känns dock men kall är den inte.

Permalänk
Medlem

Jodå... montering av fläkt bakofram är i allra högsta grad ett reellt problem.

Om man sätter den bakofram lutar den och det blir dålig kylning. Plus att man då riskerar att chippa ett hörn på CPUn i samband med felmonteringen.

Visa signatur

Det var inte bättre förr... men det är faen så mycket sämre nu...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kit
Jodå... montering av fläkt bakofram är i allra högsta grad ett reellt problem.

Om man sätter den bakofram lutar den och det blir dålig kylning. Plus att man då riskerar att chippa ett hörn på CPUn i samband med felmonteringen.

Men det är ju så att på den ytan som fläkten ska sitta så är det en kant på ena sidan, på motsvarande sida på fläkten är det en inbuktning så att säga, dessa två har jag passat in i varandra, eller finns det andra sätt att sätta den fel? Jag fattar inte på vilket sätt man inte är en fullständigt oduglig klant om man gör fel

Permalänk
Medlem

Ja, du går ju ändå på Teknisk Fysik, så en fullständigt oduglig klant är du nog inte.

Har du flashat BIOS?

Visa signatur

Det var inte bättre förr... men det är faen så mycket sämre nu...

Permalänk

Tänkte bara säga att jag kör min athlon 2500+ som 3200+ med temp kring 38 Idle, aldrig över 50 hur mycket den än jobbar. Detta med fläkten och flänsen i box-versionen. Samma moderkort som trådskaparen dessutom, de där temperaturerna bör inte accepteras (förutsatt att allt är monterat rätt).