Permalänk
Medlem

Bygga navigationscentral till segelbåt

Hej!

Min far är långseglare, och nu skall vi bygga ihop en navigationscentral åt honom. Jag känner att jag behöver en hel del hjälp...

Kravspec:

- 12V.

- Låg strömförbrukning.

- Klara alla väder och vindar (monterad inuti ruffen, men måste tåla hårda slag och skakningar.

- Kunna kopplas ihop med radiomottagare Icom IC-PCR1000 (www.icom.nu)

- Kunna kopplas ihop med portabel printer.

- Kunna hantera bilder från digitalkamera (önskemål).

- Kunna kopplas ihop med GPS-sändare.

- Fast monterad skärm, inte för liten, skall kunna läsas sjökort på den.

Anledningen att vi inte köper en laptop är att ytan på navigationsbordet behöver vara fri, och man vill inte ha en löst monterad laptop när det är storm på Biscaya, lätt att använda den som handtag etc. Dock måste ett annat system stå sig prismässigt mot en laptop.

Alternativ 1:

Färdiga produkter från exempelvis www.opture.se. Snyggt och färdigt, men inte så strålande prestanda och kostar en slant.

Alternativ 2:

15" TFT-skärm som fälls in och bygge på exempelvis Shuttle SS51G P4. Converter 12-220v.

Finns oändligt många fler alternativt, men detta är ungefär vad jag funderar på.

Behöver info om hur skaktåliga hårddiskar är, vad som går att bygga om till 12v osv. Gärna förslag på hela lösningar!

Mvh, Anders

Permalänk

Är det itne lite mer sport att chansa sig fram ? lr

Visa signatur

Amd 1600+ | 220gb tre maxtor 1x20gb, 1x80gb & 1x120Gb | Gf4 Mx460 64Mb | 256Ddr
NY dator påväg!

Permalänk
Medlem

Tjenare
Jag jobbar tillvardags med marinkommunikation och navigation så jag kanske kan hjälpa dig något, dock så är våra kunder transatlantiska fartyg typ tankers och inte segelfartyg.

För sjökort och radar så använder vi p3 baserade datorer som vi matar via en ups lösning. Ett VIA mATX, eller vad det nu är för formfaktor, som arbetar på 1GHz skulle passa fint tror jag då de drar relativt lite ström och ofta är utrustade med passiv kylning vilket är att föredra i marina miljöer, korrosion och vibrationer dödar fläktar på löpande band. Tror inte på en shuttle lösning med 220 -> 24 konverter då denna bränner bort onödigt mycket effekt i värme.

Om jag skulle konfigurera så skulle jag göra en "black box" dator som ni monterar på lämpligt ställe, drar bra low loss kablage för skärm, mus och tangentbord till navigations utrymmet. Finns fina fästen för tak/bord/sido montage utav TFT skärmar. Vilken typ utav TFT du skall använda kan jag inte säga men vet utav erfarenhet att ett flertal utav de svenska isbrytarna har kastat många Dell och Samsung TFT där backlighten har skakat/brutits sönder efter något år utav vibrationer. Vilka vi använder till våra radar och kart lösningar ska jag ta reda på i morgon.

Vad för information är det som du skall ta in ifrån radio, navtex? Det som kan vara ett problem är att de program som används för navtex och väderkarts mottagning kan skapa interna konflikter i datorn då de ofta är väldigt gamla och inte kan arbeta fullt ut i Win2000/WinXP miljö. Har stött på problem där just ett gamalt navtex program skapade mycket konstiga fenomen och det varit mycket svårt att lösa dom.

GPS mottagare kopplar du för det mesta utan större problem rätt in på Com port, skall inte behövas någon nivåanpassning men mät först för att vara helt säker. Får du tag i en GPS sändare så kan du väll säga till så köper jag den på en gång

Kankse inte några konkreta svar på dina frågor men lite riktlinjer. Är det något mer som du undrar över så skall jag försöka svara vettigt.

Om någon undrar, ja jag kan inte stava och avstava helt ok men är glad ändå.

//Robban

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _robban
Tjenare
Jag jobbar tillvardags med marinkommunikation och navigation så jag kanske kan hjälpa dig något, dock så är våra kunder transatlantiska fartyg typ tankers och inte segelfartyg.

För sjökort och radar så använder vi p3 baserade datorer som vi matar via en ups lösning. Ett VIA mATX, eller vad det nu är för formfaktor, som arbetar på 1GHz skulle passa fint tror jag då de drar relativt lite ström och ofta är utrustade med passiv kylning vilket är att föredra i marina miljöer, korrosion och vibrationer dödar fläktar på löpande band. Tror inte på en shuttle lösning med 220 -> 24 konverter då denna bränner bort onödigt mycket effekt i värme.

Om jag skulle konfigurera så skulle jag göra en "black box" dator som ni monterar på lämpligt ställe, drar bra low loss kablage för skärm, mus och tangentbord till navigations utrymmet. Finns fina fästen för tak/bord/sido montage utav TFT skärmar. Vilken typ utav TFT du skall använda kan jag inte säga men vet utav erfarenhet att ett flertal utav de svenska isbrytarna har kastat många Dell och Samsung TFT där backlighten har skakat/brutits sönder efter något år utav vibrationer. Vilka vi använder till våra radar och kart lösningar ska jag ta reda på i morgon.

Vad för information är det som du skall ta in ifrån radio, navtex? Det som kan vara ett problem är att de program som används för navtex och väderkarts mottagning kan skapa interna konflikter i datorn då de ofta är väldigt gamla och inte kan arbeta fullt ut i Win2000/WinXP miljö. Har stött på problem där just ett gamalt navtex program skapade mycket konstiga fenomen och det varit mycket svårt att lösa dom.

GPS mottagare kopplar du för det mesta utan större problem rätt in på Com port, skall inte behövas någon nivåanpassning men mät först för att vara helt säker. Får du tag i en GPS sändare så kan du väll säga till så köper jag den på en gång

Kankse inte några konkreta svar på dina frågor men lite riktlinjer. Är det något mer som du undrar över så skall jag försöka svara vettigt.

Om någon undrar, ja jag kan inte stava och avstava helt ok men är glad ändå.

//Robban

Hej, och tack för bra svar!

Jag skall stämma av detta med far, och återkommer med lite svar senare imorgon.

För tillfället verkar det som att köpa laptop är bra mycket mer prisvärt än att bygga fast sig i båten... men du kanske har någon synpunkt på att använda en ny laptop i detta fall? Hård- och mjukvarukonflikter osv?

Mvh, Anders

Permalänk
Medlem

Hej!

Tänker också bygga lite navigationsstem i båten i vinter. Farsan har prexis fått en ny Laptop så den får bli basen för det hela. Enkelt då man slipper konvertera 12->220 alternativt använda nån 12 eller 24V PSU.

Sen blir det en helt vanlig billig 15" TFT som jag monterar in i en låda av syrafast aluminium och plexiglas för att ha ute vid ratten.

Först planerade jag att använda en pekskärm, men insåg att det blir betydligt enklare och billigare med en trackball. Det finns trackballs för marint bruk som är vattentäta. Tangentbord hittade jag för ett tag sedan ett som var gjutet i silikon. Det var helt vattentätt och gick dessutom att rulla ihop när det inte användes. Vet tyvär inte länken just nu men det skall nog inte vara så svårt att hitta.

Dom kommentarer jag fått ang. en vanlig TFT är att man inte ser nåt på den i dagsljus. Kollar man på skärmar som klarar av soljus blir det dock 5-10 gånger så dyrt så jag börjar nog med det billigaste.

_robban: Anväder ni PSU för 12 eller 24V? Vart kan man få tag på ett sånt med ATX-standard till ett inte allt för högt pris?
Utvecklar ni mjukvara också?

EDIT: PSU, inte UPS

Vår båt:

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Nu har jag suttit och surfat runt på komplett.se...

VIA EPIA V 1,0 GHz moderkort med prolle, 256MB PC133 SDRAM, 40GB 2,5" DMA/ATA-100(ultra)

Detta tillsammans med 60A 12-12V från www.opture.se, så landar jag på strax över 3000kr.

Kan ju vara något!

UPS... där är jag inte riktigt med... behövs det om man litar på sitt elsystem?

Pappsens båt:

Permalänk
Medlem

Magnum Bonum
ner, ner, ner, ner för backen, ner...

Visa signatur

// Jöben

Permalänk
Medlem

En annan plan kan ju vara att köra en laptop, finns ett flertal som går på 12V och i en laptop så har du alla anslutningar du kan tänkas vilja ha.

Bara en tanke...

Permalänk
Medlem

Sorry, menade PSU inte UPS naturligtvis. Och nu hittade jag ett på Optura.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Hej
Har läst lite utav era olika ideer och svar.

Ang laptop lösning
Visst det fungerar, har själv kört med den lösningen när jag seglade i Västindien.
Fördelarna var just att man har hela datorn samlad på ett ställe, spänningsmatning var lätt att fixa med 24v konverter ifrån båtbatterierna.
Nackdelarna är om man kör med laptop att den är stöldbegärlig som tusan, vissa modeller räcker att man ställer ett glas vatten framför för att den skall gå sönder, com portarna kan gå sönder lätt om man håller på att koppla i och ur GPS, Navtex, skrivare osv osv hela tiden, finns kanske inte tillräckligt med com portar för att täcka alla behov. Vår laptop som vi hade med oss så gick backligt sönder på efter tre månader.

Ang TFT som monteras utomhus i plexi/plåt låda är en fin tanke. Dock så har jag fått följande berättat för mig utav en mycket erfaren konstruktör utav marin elektronik: ta den finaste lådan du hittar, täta med det bästa tätningmedlet, använd de bästa kabelgenomföringarna och avsluta
med att borra ett stort fint hål för att låta vattnet rinna ut. Det kvittar alltså hur tät och fin du försöker att göra din lösning du kommer ändå att få in vatten i den vilket jag har sett åtskilliga exempel på genom mitt arbete.

Nej jag skulle sattsa på antingen en ordentligt rejäl och helst stöttålig laptop eller en VIA med extern TFT och trackball lösning som monteras inne i båten. Nackdel med denna lösning är att den tar plats, drar mer ström än en laptop lösning och kan vara relativt komplicerad att installera snyggt och bra. Excakt hur ni skall ha det ombord är svårt att säga men man får dels se på det faktiska behovet, kanske inte alls ska göra med sjökort på dator utan köra med den gamla hederilga pappersvarianten. Om du ska köra sjökort så bör du utrusta datorn i fråga med en del minne då det är lite minneskrävande att köra med sådana program. Jag kör privat med ett program som heter Tsunami '99 och det fungerar bra tillsammans med GPS. Vilket program skall ni köra med?

Strömförsörjning på båtar/fartyg är inte alltid att lita på och brukar flukturera kraftigt. Vår utrustning opererar inom 10 <--> 32 volt med 24 volt som rekomenderad spänning. Man får transienter och lustiga fenomen när man startar generatorer, pumpar osv och bör ha någon form utav skydd på spänningsidan. Om detta är en ups eller en transient "ätare" avgörs lättast efter hur många cm tjock ens plånbok är

De TFT som vi använder i våra inomhus lösningar på radar och kart datorer köper vi ifrån ett företag i Norge och de heter Hatteland och finns på www.hatteland.com

Vi/jag på vårt företag utvecklar inte allt för mycket programvara för tillfället men jag har gjort lite lösningar för i tiden. Den mesta programvaran vi använder är idag redan sedan länge utvecklad och förfinas nu utav glada tyska ingenjörer som är 1000ggr bättre än vad jag är på att programmera.

Det var allt ifrån mig och som sagt tidigare, nej jag kan inte stava eller avstava men jag är glad ändå.

//Robban

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem

Ok, nu börjar det likna något...

Varför man inte vill använda laptop? Som nämnts tidigare, de är lätta att ha sönder, kan börja flyga omkring, tar plats osv...

Att bygga ett eget system med infälld display ovanför kartbordet och chassiet fast monterat i bokhyllan bredvid är värt en del.

Om man bygger på VIA mini-itx som jag tänkt och med 12-12v, så blir den väl både fläktfri och ganska strömsnål?

Robban, har du ett hum om i vilken prisklass displayerna ligger? En 10" eller 15" för 12v därifrån hade varit klockrent.

Angående GPS så tänkte vi koppla in huvud-gps:en (simrad shipmate vill jag minnas), och sedan ha en usb-gps-givare för tusenlappen som backup.

Hur löser man stöttåligheten? Klarar en laptop riktigt mycket stampande?

Är 2,5" hårddiskar mycket tåligare än 3,5"? Finns det någon stöttålig upphängning att köpa? Är det något annat som kan skaka sönder?

Permalänk
Medlem

Det finns ett itx moderkort som har 12v matning in. vet dock inte om det finns att köpa ännu.

Stötdämpa en 2.5 tums disk kan man göra enkelt. Linda helt enkelt in den i lite bubbelplast. Gör sen en "sele" av resårband. Fäst selen i lådan så att disken hänger fritt. Garanterat stötfritt så länge det är långt nog till plåten (bubbelplasten är extra gardering i detta fall).

Leta efter itx moderkort av E varianten då dessa är fläktlösa. Ett 6 eller 800 Mhz kort ska räcka med marginal

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så är en laptop den bästa lösningen, om alternativet är en vanlig burk.

Man slipper hålla på och fula sig med spänningskonverterare.

Det finns laptops som är kapslade för att hålla i industriell miljö med mycket fukt & skräp och om man inte tycker att det räcker så finns det färdiga lådor som extra säkerhet... så att dom går sönder eller flyger omkring är inget problem.

Jag ser heller inget problem med att behöva koppla i och ur utrustning, det finns dockningsstationer.

Att en laptop är stöldbegärlig kan jag ju hålla med om, men den är inte direkt svår att ta med sig eller låsa in.

Permalänk
Medlem

Två frågor:

Hur stöttålig är en laptop? Om man tvingas hänga upp den väldigt löst så blir den ju ändå oläsbar, och då får man köra med extern skärm.

Vi har en äldre laptop, vars skärm skulle passa fint. Finns det chans att styra den via VIA?

Permalänk
Medlem

Köper du en Hatteland så får du iaf en bra skärm, dyrt men bra!
Marinen har Hatteland på en del av deras båtar.

Permalänk
Medlem

offtopic: inga dåliga båtar

Permalänk

Tänkte passa på att fråga när det verkar finnas mycket kunniga här:
Vilket är det bästa sjökorts-/navigations-programmet till PC?
Eller snarare, vilket är vanligast/mest spritt?
Min far har nämligen köpt en bärbar och det skulle inte vara helt tokigt att kunna sitta och planera rutter och ha en komplett översikt på ett ställe.

Visa signatur

"Teori är när man vet allt men inget fungerar. Praktik är när allt fungerar men ingen vet varför. På denna arbetsplats är teori och praktik förenade. Inget fungerar och ingen vet varför."

Permalänk
Medlem

Detta är min papps båt, ska bygga in dator i den med

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Program

Jag skulle vilja föreslå ett bra navigationsprogram som heter Fugawi. Jag har Fugawi 3 men det är möjligt att det finns nyare versioner. Mycket bra och lättmanöverligt program.