Permalänk

PHP5 vs ASP.NET?

Vilket av dessa tycker ni att man ska använda när man ska göra en ny hemsida idag? Inget stort, litet fotoalbum och gästbok ungefär.

Finns det något revolutionerande med PHP5? Själv har jag bara fått bilden att det är en liten förbättrning av v4, men bättre objektorgenterat stöd.
Däremot har jag fått bilden att av att ASP.NET utvecklat mha Visual Studio, verkar fruktansvärt smidigt. Man kan programera i ett riktigt programmeringsspråk, man kan använda debugger, koden blir kompilerad osv...
Stöd för andra Browsers än IE ska tydligen också gå att få bra med lite pill.

Vad har ni för åsikter?

Kostnad spelar ingen roll för just mig, då vi får den programvara vi vill av skolan.

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

PHP5 säger jag, mycket bekvämare känsla att knacka php än att starta något stort program som Visual Studio.
Den stora revolutionerande nyheten i php5 är just objektorientering. Inget jag känner att jag behöver när jag knådar något snabbt cms. Kan dock vara användbart om man ska göra något stort som ett forum.

De är väl likvärdiga i prestanda, så jag går på känslan, och den pekar rakt på php.

Edit: Tilläggas bör att jag aldrig i mitt liv rört någon ASP kod i huvudtaget. Så lyssna inte på mig.

Permalänk
Inaktiv

ASP.NET är också objektorienterat, Du kan välja vilket programmeringsspråk du vill använda i ASP.NET, VB.NET, C#.NET, C++.NET osv.

Men om du bara ska göra ett forum eller en gästbok så skulle jag rekomendera PHP 5.

Permalänk
Medlem

Re: PHP5 vs ASP.NET?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte_amal

Stöd för andra Browsers än IE ska tydligen också gå att få bra med lite pill.

Hur menar du då, körs inte grejerna på serversidan?

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Hedersmedlem

PHP5 helt klart, har aldrig förstått mig på ASP riktigt, PHP5 är gratis, jag gillar Open Source, ett skönare språk än VBScript, skönare än JScript.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Hedersmedlem

Prova båda och känn efter. Själv föredrar jag PHP, men orsaken till det är nog till stor del att jag arbetat mer med PHP. Med PHP känner jag att det är jag som har kontrollen, inte något verktyg som gör en massa sakar åt mig. Jag skrev mitt exjobb i C# med ASP.NET och visst är vissa saker otroligt smidiga (viewstate t.ex.), men det hände också ganska ofta att jag körde i väggen och fick välja att göra saker "manuellt" så att säga (DataGrid comes to mind).

Att Microsoft kallar .NET-kod kompilerad förstår jag inte riktigt hur de kommer undan med. Den måste ändå tolkas av CLR:en (alternativt JIT-kompileras). Samma effekt kan uppnås med t.ex. MMCache till PHP.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: PHP5 vs ASP.NET?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
Hur menar du då, körs inte grejerna på serversidan?

Han pratar om den output som genereras av ASP.NET. Den fungerar bäst med IE (såklart), men tydligen ska det gå att få den att fungera även med andra browsers. Hur det går till vet jag dock inte. Markup:en som ASP.NET spottar ut är under all kritik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Han pratar om den output som genereras av ASP.NET. Den fungerar bäst med IE (såklart), men tydligen ska det gå att få den att fungera även med andra browsers. Hur det går till vet jag dock inte. Markup:en som ASP.NET spottar ut är under all kritik.

Jo det stämmer ju om man jobbar med designen i Visual Studio som i mitt tycke skapar väldig skitig HTML kod. Dessutom är den näst intill omöjlig att få kontroll över fullt ut (skall visst vara förbättrad i VS 2005). Styr man upp det hela själv är det dock inga problem med andra browsers (inte vad jag har upptäck ännu i alla fall).
Det hela funkar alltså smidigt om man låter Visual Studio sköta allt utom design (struktur, CSS mm).
Rör aldrig designfilken!

Sedan måste man ju så klart inte köra med Visual Studio. Som vanligt går det lika bra med notepad. Då har man liksom full koll på allt...

Det som är skönt med ASP.NET är uppdelningen av kod och design. Men det är åter igen en smaksak.

Jag skulle nog ändå börja med PHP före hemsidesnickeri i Visual Studio eller ASP.NET för den delen. Tror personligen faktiskt att man lär sig greppa hela konceptet (HTML, CSS, webdesign, databaser och hela köret) om man startat med PHP (alternativt "klassisk" ASP).

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag välja ASP.NET då jag kan skriva koden i C# som jag i vanliga fall använder vid programmering.

Permalänk

Jag har faktiskt gått från php till asp.net och C#.
Och jag kan säga att det är väldigt annorlunda om hur man kodar och binder koden till content.
Men för varje dag som går så tycker jag mer och mer om asp.net

Just i ditt fall så utlyser du galleri och gästbook.
Det var faktiskt ett av de första sakerna jag skrev i asp.net
www.phptm.com/guest <-- Gästboken
www.phptm.com/galleri <-- Galleriet.
(Då kan få källkoden om intresse finns)

(om ni undrar varför domainen heter phptm :), det var ett projekt som jag la på is som jag håller på att återuppta fast i c# då.)

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.