Permalänk
Medlem

Klarar en hydor l20 det?

Tänkte bygga en vattentank nu i dagarna. Jag undrar nu ungefär hur stor jag max kan ha innnan min pump säger ifrån ?
Anigen lägre flöde kan jag ha nytta av men inte mycket

Visa signatur

Mobo: Abit nf7-s v2.0 CPU: 2500+ (200x11.5) Gfx: 6800le flashat 12/5 1.4 HD: Maxtor 120gig
RAM: 512Mbyte DDR 400 Kylning: CPU: Vatten GFX: CPU kylare ALX 800

Permalänk
Medlem

Spelar väl inte så stor roll hur stor tank du har?

Visa signatur

xp2500+@3200+, 2x256 mb kingston valuram, 80 + 160 gb hd, 710t samsung osv

Permalänk
Medlem

Pumpens föråga är inte beroende av tankstorleken, dock bör du tänka på tankens PLACERING.
Då du har en pump av centrifugaltyp (om jag inte missminner mig..) skall den stå lägst då den i princip saknar alll föråga att suga in vatten, utan bara att "trycka" ut vatten.
Det är höjden mellan pumpen och systemets högsta punkt som är avgörande för om den kommer "orka". Givetvis får du ju inte glömma alla andra parametrar i systemet som påverkar flödet: slangdiameter, kinkar/böjar, vattenblockens konstruktion, antal block, vilken typ av slanganslutningar du har etc, etc.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem

Grejjen var väll mer att min tank skulle vara avlång och stå lodrätt. Så då skulle det bli mycket och trycka på för pumpen. Men ni säger att det ska vara ok?

Fässten för plexi och 10mm var kan man köpa det ? Btw epoxylim ska väll hålla =)?

Visa signatur

Mobo: Abit nf7-s v2.0 CPU: 2500+ (200x11.5) Gfx: 6800le flashat 12/5 1.4 HD: Maxtor 120gig
RAM: 512Mbyte DDR 400 Kylning: CPU: Vatten GFX: CPU kylare ALX 800

Permalänk
Medlem

Om du bygger en avlång tank, och har ett inlopp(i toppen) och ett utlopp(direkt till pumpen, i botten ) så är det motståndet pumpen måste jobba mot det som är skillnaden i inlopp/utlopp i ett slutet system( + alla övriga restriktioner av flödet)
Synd att jag är en sån klåpare på att rita annars hade jag gjort en fin bild
men vi säger så här: Om du INTE sätter inloppet till tanken längst ner och utloppet högst upp samtidigt som du sätter din långa tank OVANPÅ datorchassit, så ska din pump klara det.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem

Rock'n roll then ?

Visa signatur

Mobo: Abit nf7-s v2.0 CPU: 2500+ (200x11.5) Gfx: 6800le flashat 12/5 1.4 HD: Maxtor 120gig
RAM: 512Mbyte DDR 400 Kylning: CPU: Vatten GFX: CPU kylare ALX 800

Permalänk
Medlem

yeha!!
Go gril, GO!!

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem

Omg. in your thought's I may be your little girl but...but..I don't wanna go there. So please!
Adress me as "Boy"

Visa signatur

Mobo: Abit nf7-s v2.0 CPU: 2500+ (200x11.5) Gfx: 6800le flashat 12/5 1.4 HD: Maxtor 120gig
RAM: 512Mbyte DDR 400 Kylning: CPU: Vatten GFX: CPU kylare ALX 800