Ytterliggare en "Titta på min beställning"-tråd

Permalänk
Medlem

Ytterliggare en "Titta på min beställning"-tråd

En liten uppgradering:

  • Asus A8V Deluxe/WIFI-g Moderkort S-939 K8T800PRO, ATA/SATA, GbLAN, ATX, Raid

  • AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

  • Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-3200C2 DIMMs

Hoppsatt på komplett så kostar hela kalaset 10 papp.

Jag sitter bara i linux och vill inte befatta mig med skräpiga nordbryggor som inte är med i kärnan (nforce).
MSI hyser jag ett rent religöst hat mot efter att ha råkat ut från ett väldigt dåligt moderkort och en otrevlig supporttyp.

Proccessorn verkar vara den mest prisvärda just nu, någon som tycker annorlunda?

Minnet väljde jag länge mellan. Vill ha massor med minne för tunga kompileringar och mycket filbuffrar. Har hört bra saker om C2 minnena från Corsair, men pro och vanliga ligger på ungefär samma pris (även om pro bara verkar vara leksaker).

Kom gärna med kommentarer, erfarenheter och saker att tänka på. Det här är det första 64bits system jag sätter ihopp så jag har säkerligen missat något.

Permalänk
Medlem

ser väll bra ut, jag har ett Abit kort med VIA chipet, köpte dock ett nytt ljudkort idag för att det inbyggda var så pass dåligt. Sen att du hatar MSI är du inte ensam om

Permalänk
Medlem

Om någon av sakerna visar sig vara svår att få att fungera som den ska kan du räkna med att Komplett vägrar göra återköp. Handla någon annanstns om du vill vara på den säkra sidan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lumor_
Om någon av sakerna visar sig vara svår att få att fungera som den ska kan du räkna med att Komplett vägrar göra återköp. Handla någon annanstns om du vill vara på den säkra sidan.

Varför ska han räkna med det? En kamrat köpte i alla hast ECC-minnen till sin nya dator för någon månad sen, och han kunde skicka tillbaka dem och få pengarna tillbaka utan det minsta gnat. Skitsnack det där, Komplett är välkända för sin goodwill. Visst, en lokal datorbutik är kanske att föredra, men de har oftast ett mycket begränsat sortiment.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på MSI då? Deras Neo2 platinum 250gb ska ju vara riktigt bra sägs det?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

köp Crucials minnen! det bästa jag sett, verkligen (kolla sign). Annars väldigt fin

Visa signatur

Vi ber om ursäkt för alla obekvämligheter

Permalänk
Medlem

Ser fint ut men jag kommer antagligen inte överklocka (har en tendens att sabba vissa tyngre kompileringar) däremot vill jag ha riktigt bra timings.
Dom jag listade har Corsair själva godkännt för 3-3-3-6 (eller kanske 2.5-3-3-6, dom är lite otydliga).
Borde gå att klämma ut mer än så med lite tur.

När det gäller Crucial så kan jag bara hitta ett 2048 kit och det är ECC-minne och går loss på nio tusen spänn...