"Sök" i windows xp? =/

Permalänk
Medlem

"Sök" i windows xp? =/

Jag har tröttnat lite på att sökfunktionen i windoows XP suger så ofantligt mycket =/
Det går snabbare att kolla igenom hårddisken manuellt än att söka efter något.
I win 98/ME/2000 så gick ju allt så otroligt mycket snabbare. Vad är det som är skillnaden och går det att ändra så att det blir win 2000 sökning istället för som det är nu?

Help me someone Im dying here!

Visa signatur

/ Cyoor

"Make love not war"

Permalänk
Medlem

För mig går det fort..

Permalänk
Medlem

hmm..

Hur fort är "fort"?

Hur många sekunder tar det innan sökningen av *.mp3 är klar? Hur stor hårddisk har du?

Visa signatur

/ Cyoor

"Make love not war"

Permalänk
Medlem

160 gb..

och det tog 35 sekunder när jag sökte på *.mp3

Permalänk
Medlem

hmm konstigt..
Tar mycket längre tid för mig..
Har iofs ganska röriga diskar, men ändå..

Tror dock att det gick ännu snabbare i 2000 för mig.. 20 sekunder typ skule jag tro..

Visa signatur

/ Cyoor

"Make love not war"

Permalänk
Medlem

Utnyttja indexeringstjänsten. Den gör jobbet snabbare.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Bara att välja, men indexering på går datorn lite segare i allmänhet. Inte
märkbart, men dock lite. Om du stänger av indexering så blir datorn lite
snabbare men du söker långsammare.

Permalänk
Medlem

Utan indexeringstjänsten sökte på *.mp3 tog ca 2-5 sekunder..Sökte efter även efter *.avi tog ca 10-15s valt att söka på alla hårddiskar, har ca 280gig fördelat på 1 120gb och en 160gb seagate 8mb cache

Visa signatur

Det du inte visste kanske någon annan redan vet: Google du ju juice it?

Permalänk
Medlem

eller så kör man Total Commander som söker igenom diskarna på några få sekunder..

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem

Något är allvarligt fel i sökfunktionen, jag såg inte att du gjorde en tråd om samma sak precis före mig. Men, Total (Windows) Commander söker en disk 1000% snabbare utan indexering av filerna... =/

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk

Klart något är fel:
Söker man efter något dokunemt på internet med Gogle så tar det max en sekund, en liknande sökning på sin egna HD kan ta 30s. Det är kanske lite skilland på Googles maskiner än sin egen, men å andra sida så är "indexet av internet bertydligt större" hos google än din egna HD.

Känns lite fånigt att kalla internet för en volym, men det kanske är det.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Testat både med och utan indexering..

Det verkar inte göra någon skillnad.
Att söka på *.* tog en kvart med indexeringen.
Utan indexeringen tar det också en ofantlig tid.. Har inte orkat bry mig om att kolla vilket som är snabbast, eftersom båda typerna går helt åt helvete för segt =(

Vill kunna få sök i windows att fungera som det ska (som det gär på andra windowsversoner) och vill ej ha något extraprogram för att lösa problemet.

När jag ahde win2k så gick det ofantligt mycket snabbare. Förstår ej vad som är skillnad och varför dom ändrat..

Visa signatur

/ Cyoor

"Make love not war"

Permalänk
Medlem

Är väl ganska tydligt att de inte ändrat så mycket eftersom det går snabbt för alla andra? Det är något fel hos dig. Testa att installera om windows? Du har inte en massa spyware och virus? kolla om något tar upp en massa CPU?

Och sen, är det så smart att söka på *.*? Då visas ju varenda fil i hela datorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av |Utropstecken|
Är väl ganska tydligt att de inte ändrat så mycket eftersom det går snabbt för alla andra? Det är något fel hos dig. Testa att installera om windows? Du har inte en massa spyware och virus? kolla om något tar upp en massa CPU?

Och sen, är det så smart att söka på *.*? Då visas ju varenda fil i hela datorn

Asså seriöst.. Jag har inge spyware eller virus.. Det har inget med det att göra..
Jag har haft winxp = slö sökning bytte till win2k = snabb sökning, bytt tillbaks till winxp= slö sökning, bytt till win2k igen = snabb sökning och nu är jag tillbaks på xp= slö sökning.

Tror inte det hjälper om jag formaterar och instalerar igen.. Inget tar upp massa CPU.. När jag söker för fullt (*.*) så går processorns användning upp till 45-50% När jag däremot klickar ner sökfönstret och avslutar sökningen, så går processoranvändningen upp i ca 70% och mycket av det är pga cisvc.exe (Indexerings tjosan)

Anledningen till att jag säkte på *.* är väll ganska given? Hur ska man annars testa maximal sökning på hårddisken?

Visa signatur

/ Cyoor

"Make love not war"

Permalänk
Medlem

Du hade inte bara mindre diskar då när du körde 2k?

Jag kommer faktiskt inte ihåg om det var kvickare på den tiden. Men hittar någon en fix eller något skulle det vara roligt, det tar ju trots allt en liten stund att söka igenom disken efter en viss filtyp osv.

Finns ett program som heter X1 förresten, som söker igenom allt, men det bygger ju också på indexering, självklart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använd klassisk sökning i explorer så går det snabbare:

1. Start Regedit
2. Go to HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\CabinetState
3. Add a String Key called Use Search Asst
4. Give it a value of no

Med Total commander tar det också lång tid att söka den första gången efter att windows startats upp. Gör man sedan den andra sökningen i utforskaren så går det snabbare än i tc. I utforskaren i 2000 verkar det faktiskt gå en aning fortare ibland jämfört med tc.

Men som sagt, man tycker nästan att det borde finnas något mer sätt än att byta till klassisk för att trimma upp sökningen i utforskaren i xp.