Kan bara starta XP ibland

Permalänk

Kan bara starta XP ibland

Lägesrapport:
tack för all hjälp så här långt. Än dock ingen lösning i sikte tyvärr.

Nätagget är 380 watt så det borde inte vara något problem.

Funderar just nu på om moderkortet är paj eller minnet eller kanske bara ett dåligt batteri på moderkortet. Vad tror ni om det?

Är borta från datorn några dagar nu men ska testa följande när jag kan. Starta datorn med minnena var för sig för att se om något krånglar. Har 2x256Mb.
Ska också mäta upp batteriet för att se.

Eftersom problemet återkommer på två separata hårddiskar tycker jag inte att det borde vara hårddiskarna som är problemet. Men det är skumt att det fungerar på en tredje hårddisk. Den är dock mycket äldre och endast på 8 gig medan de två jag normalt använder är på 60 och 160. Kan det vara så att en äldre och mindre hårddisk kräver färre resurser och att den därför fungerar medan de andra inte gör det?

Ett skott i mörkret men kanske träffar man något.
------------------------------

Tillägg till nedanstående:

Något virus har inte hittats.

Testade lite grejer. Kopplade bort min hårddisk. Formatterade en ny c-disk på en annan hårddisk. Samma problem kvarstår. Funderar om det kan vara någon annan hårdvara som ställer till det.

Har en tredje hårddisk som är över men som har kvar sin xp-pro installation.Kopplade in enbart den och den startar utan problem, såväl omstart som en halvtimmes väntan.
Alltså borde annan hårdvara vara okej.

Så antingen har jag två skadade hårddiskar. Visserligen är båda seagate, men vad är oddsen?
Funderar annars på om xp-skivan kan ha blivit skadad.

Vet för lite om sånt här för att veta, nån som vet bättre?

----------------

Har ett knepigt problem. Om datorn har varit avstängd i mer än en halvtimme startar inte windows XP pro. Efter lite strul får jag igång XP och det går bra att göra omstarter och så. Om jag därefter låter datorn vara avstängd i en halvtimme igen är problemen tillbaka.

Det här är vad som sker oftast.
1. Datorn fastnar på XP-loggan och den lilla startfrekvensen med det blå lilla strecket går bara runt och runt. Efter lång väntan startar jag om då händer...
2. Datorn kan inte hitta något operativsystem överhuvudtaget. Efter ytterligare några omstarter hittar den till slut mitt os och jag väljer felsäkert läge och lyckas starta xp.
3. I felsäkert läge startar jag om datorn utan att göra några ändringar och nu startar xp utan några problem.

Stänger jag sedan av datorn och väntar typ en halvtimme är jag tillbaka på ruta ett igen.

Ibland har jag inte lyckats starta den i felsäkert utan då har jag använt xp-skivan och gjort olika reparationer.

disken är nyligen helt formatterad (NTFS) och XP nyinstallerat. Alla XP-uppdateringar är hämtade och inga virus finns.

Jag har fått upp felmeddelande om filerna "ntoskrnl.exe" och "vga850.fon".

Jag har använt xp-skivans reparering för att köra "bootcfg /rebuild" och "chkdsk /r"
Detta har dock inte löst problemen.

Jag har inte bytt ut "ntoskrnl.exe" mot orginalet på cd.skivan eftersom jag läst om att eftersom jag har sp1 kan jag inte använda den som finns på skivan.

Nån som stött på det här eller bara har några förslag?

/Kronowski

Visa signatur

Det finns mycket jag inte kan, men jag lär mig.
Tänk om alla kunde lägga in lösningen på de problem man frågat om.
Att hänvisa till Google är bara oförskämt, låt hellre bli att svara.

Permalänk
Medlem

Testa byta ut hårddisken, hade liknande problem med en kunds dator som körde Windows2000, bytte hårddisken och allt funkade perfekt sen.

Visa signatur

Never underskatta the power of boota om.

Permalänk

Usch, det var inte det svar jag ville höra. Men jag har lutat åt det också.

Hårddisken är bara tre månader gammal men det finns väl alltid måndagsexemplar. Men den har fungerat smärtfritt fram till nu. Annars hade jag en fundering på om kan vara xp-s uppdateringar som har med saken att göra.

Visa signatur

Det finns mycket jag inte kan, men jag lär mig.
Tänk om alla kunde lägga in lösningen på de problem man frågat om.
Att hänvisa till Google är bara oförskämt, låt hellre bli att svara.

Permalänk
Medlem

Jag måste nog hålla med ChK.
Med tanke på omständigheterna så måste det vara mer än bara mjukvara som orsakar problemet.
Dock så har jag aldrig hört talas om en hårddisk som måste "värmas upp" före användning men någon gång ska väll vara den första för allt

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem ungefär. Tror att det är något virus faktiskt. Nån mask av nått slag.

Permalänk

Något virus har inte hittats.

Testade lite grejer. Kopplade bort min hårddisk. Formatterade en ny c-disk på en annan hårddisk. Samma problem kvarstår. Funderar om det kan vara någon annan hårdvara som ställer till det.

Har en tredje hårddisk som är över men som har kvar sin xp-pro installation.Kopplade in enbart den och den startar utan problem, såväl omstart som en halvtimmes väntan.
Alltså borde annan hårdvara vara okej.

Så antingen har jag två skadade hårddiskar. Visserligen är båda seagate, men vad är oddsen?
Funderar annars på om xp-skivan kan ha blivit skadad.

Vet för lite om sånt här för att veta, nån som vet bättre?

Visa signatur

Det finns mycket jag inte kan, men jag lär mig.
Tänk om alla kunde lägga in lösningen på de problem man frågat om.
Att hänvisa till Google är bara oförskämt, låt hellre bli att svara.

Permalänk
Medlem

Har du något annat OS till hands? testa installera ett annat OS och se ifall om problemet kvarstår.
Annars är det bara och testa bit för bit, om det skulle vara hårdvara misstänker jag minnet som för mig har helt plötsligt gett upp och börjat strula.
Har haft liknande problem tidigare, men en ominstallation hjälpte för mig. XP skivan kopierade inte alla filerna vid en ominstallation och gjorde systemet ostabilt, hände då och då att jag inte alls kunde boota in till windows. Formaterade igen, installerade om och då funkade perfekt igen.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Det kan vara nätagget som är för klent..du har inte skrivit vad du har för hårdvara så det är svårt att ge tips.
Men när du gör en kallstart av en dator drar den som mest ström alla fläktar hårddiskar ska börja jobba men om du gör en omstart så snurrar redan allt, hårddiskarna jobbar redan så det krävs inte lika ström för att starta upp då.

Har sett så otroligt många som försöker driva ett athlon64 system med klena nätagg vilket ofta leder till misär och pungbråck.(vet inte om du har en a64:a dock)

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk

tack för all hjälp så här långt. Än dock ingen lösning i sikte tyvärr.

Nätagget är 380 watt så det borde inte vara något problem.

Funderar just nu på om moderkortet är paj eller minnet eller kanske bara ett dåligt batteri på moderkortet. Vad tror ni om det?

Är borta från datorn några dagar nu men ska testa följande när jag kan. Starta datorn med minnena var för sig för att se om något krånglar. Har 2x256Mb.
Ska också mäta upp batteriet för att se.

Eftersom problemet återkommer på två separata hårddiskar tycker jag inte att det borde vara hårddiskarna som är problemet. Men det är skumt att det fungerar på en tredje hårddisk. Den är dock mycket äldre och endast på 8 gig medan de två jag normalt använder är på 60 och 160. Kan det vara så att en äldre och mindre hårddisk kräver färre resurser och att den därför fungerar medan de andra inte gör det?

Ett skott i mörkret men kanske träffar man något.

Visa signatur

Det finns mycket jag inte kan, men jag lär mig.
Tänk om alla kunde lägga in lösningen på de problem man frågat om.
Att hänvisa till Google är bara oförskämt, låt hellre bli att svara.

Permalänk
Medlem

Men är det HDD så får du en ny på garantin? brukar vara ett års garanti på dator komponenter.

Mitt minne kraschade förra året, nästan exakt ett år efter jag köpt det, fick ett nytt på garantin. Det roliga var att om minnet hade gått sönder en vecka senare skulle jag inte garantin varit kvar.
så tur får man ha.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."