Permalänk

VLC vs. MPC

En liten poll över vilken mediaspelare som ni tycker är bäst?

VideoLanCenter: www.VideoLAN.org

Media player classic : http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=82303&p...

Permalänk
Medlem

MPC helt klart!

Permalänk

En lite svårt jämförelse, beror helt på vilka behov man har. VLC kan en del som MPC inte kan.
Ser man enbart till mediaspelarbiten så anser jag dock MPC är klart överlägsen.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Gillar båda två lika mycket!

Röstar VLC eftersom den används mest.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Använder mest VLC.

Permalänk
Medlem

VLC eftersom jag inte har testat MPC

Permalänk
Medlem

Vad är bättre med MPC?

Permalänk

Ja precis. kom gärna med för och nackdelar.
en av fördelarna jag ser med VLC är att man kan lägga upp en playlist och även använda det för att streama video.

Permalänk
Medlem

ctrl+7 i mpc = playlist

vlc har jag aldrig fastnat för

Permalänk
Medlem

VLC eftersom jag inte har testat MPC

Visa signatur

Jag vill inte diskriminera någon så jag har bestämt mig för att hata er allihopa lika mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hio
VLC eftersom jag inte har testat MPC

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Avskyr verkligen MPC. VLC använder jag till vissa filmer som jag saknar codec/filter till.

Rekommederar Light Alloy istället för MPC.

Visa signatur

"I will DL and have a look!"

Permalänk
Medlem

MPC är snabbare, gillar den mer som en mediaspelare men VLC klarar fler format. Går jämt ut tycker jag.

Visa signatur

::System: Intel Pentium 4 CPU 2.40GHz| 512 mb ddr | NVIDIA GeForce4 Ti 4200 with AGP8X |

Permalänk
Medlem

MPC för min del, fastnade aldrig för VLC. Grylligt interface, även om den är bra tekniskt.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

VLC är riktigt buggigt, och kraschar väldigt ofta för mig. Jag har inga behov av att kunna spela upp filformat som MPC inte klarar av, då jag _aldrig_ har stött på ett sådant, så MPC är det självklara valet för mig.

Visa signatur
Permalänk

VLC är buggigt och har ett hemskt interface.
MPC är stabilt och har alla funktioner jag behöver och ett okej interface.

Svårt val?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

Tycker VLC äger MPC.
Dock har jag nu gått över nästan helt till Allplayer då det är mycket smidigt. Man kan genom spelaren ladda ner alla codecs man inte har osv.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Tycker VLC äger MPC.
Dock har jag nu gått över nästan helt till Allplayer då det är mycket smidigt. Man kan genom spelaren ladda ner alla codecs man inte har osv.

Själv skulle jag inte förlita mig på en spelare som var senast uppdaterad 27.12.2002

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
VLC är riktigt buggigt, och kraschar väldigt ofta för mig. Jag har inga behov av att kunna spela upp filformat som MPC inte klarar av, då jag _aldrig_ har stött på ett sådant, så MPC är det självklara valet för mig.

Precis samma för mig.

Visa signatur

DDR, Beatmania & Pop 'n Music. For life.

Permalänk
Medlem

VLC aldrig haft problem med den. helt underbar .

Permalänk
Medlem

MPC helt klart. Testat VLC en gång men gillade den inte. Var iofs ett tag sen, den kanske är bättre nu. Men jag ser ingen anledning att byta bort MPC.

Permalänk

Kul att det kommer vettiga argument från båda lägren och att även andra program kommer på tal.

Keep it up så att vi kan utse en vinnare.

Permalänk
Medlem

Lustigt att folk säger att VLC är buggigt. Jag har kört det i över ett år nu, och aldrig hängt det. Jag undrar faktiskt hur ni lyckas?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wei
Lustigt att folk säger att VLC är buggigt. Jag har kört det i över ett år nu, och aldrig hängt det. Jag undrar faktiskt hur ni lyckas?

Kan vara så att de har testa VLC nån gång för länge sedan. Har själv inga som helst problem med VLC och i 0.7.2 är gränssnittet smidigt och spelaren tar ungefär lika mycket minne som MPC för mig. Att jag dessutom, med MPC, inte kan få rätt 'aspect ratio' på vissa vob-filer eller att 5.1 från dvd inte går att få ut med MPC på min maskin i alla fall (i VLC är det äkta 5.1 men MPC verkar mixa ihop kanalerna som 2.1 och köra det som clone i de två bakre högtalarna) gör VLC mycket bättre.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wei
Lustigt att folk säger att VLC är buggigt. Jag har kört det i över ett år nu, och aldrig hängt det. Jag undrar faktiskt hur ni lyckas?

För mig kraschar det bara då och då, vid olika tillfällen varje gång. När jag t.ex. öppnar en fil. En annan gång går filen att öppna utan problem.

Dela programmet skriker "beta" om sig, tycker jag.

Edit: Jag testade VLC åter när tråden skapades, altså för någon dag sedan, och upplevde det på precis samma sätt som för 1 år sedan, när jag provade det för första gången; som jäkligt ostadigt.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Tycker att MPC fungerar bättre än VLC.

VLC klarar iof DVD-uppspelning utan någonting installerat men det buggar rejält.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jag la min röst på MPC...

Har dock aldrig riktigt försökt förstå allt som finns med i VLC, men jag är väldigt nöjd med MPC, så jag ser ingen egentlig anledning till att byta något som fungerar, mot något man inte känner till, utan måste lära sig på nytt

Permalänk

VLC har klarat att jag begärt, gillar även utseendet mycket.
MPC har ful logo

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Tycker att MPC fungerar bättre än VLC.

VLC klarar iof DVD-uppspelning utan någonting installerat men det buggar rejält.

MPC har också DVD-uppspelning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
VLC har klarat att jag begärt, gillar även utseendet mycket.
MPC har ful logo

I MPC kan man byta logga och den kan styras med fjärrkontroll (via lirc och uICE).

Håller mig till MPC.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

VLC använder jag mer än MPC, använder det dock bara för att testa om film x fungerar.